بخشی از مقاله

چکیده

مطالعهای بهمنظور بررسی تاثیر استفاده ازمخلوط باکتریهای پروبیوتیکی به صورت مایع یا خشک انجمادی بر عملکرد رشد، متابولیتهای خونی و فراسنجههای تخمیری شکمبهای گوسالههای شیرخوار با استفاده از 24راس گوساله درقالب طرح کاملا تصادفی با 3 تیمار و 8 تکراراجرا شد.گوسالهها پس از تولد به یکی از 3 تیمار آزمایشی شامل : - 1 شاهد - بدون افزودنی - ، - 2گوسالههای دریافت کننده پروبیوتیک تولید شده در شرایط آزمایشگاهی به شکل مایع و - 3 گوسالههای دریافتکننده پروبیوتیک تولید شده در شرایط آزمایشگاهی به شکل جامد. اندازهگیری شاخصهای رشد اسکلتی مانند طول بدن، ارتفاع ازجدوگاه، دور سینه و فاصله دو استخوان هیپ تا پین به صورت هفتگی اندازهگیری شد. نتایج نشان داد که بین تیمارهای آزمایشی اختلاف معنیداری وجود ندارد.

کلمات کلیدی: پروبیوتیک، گوساله، شاخص رشد اسکلتی.

مقدمه

در گوسالههای نوزاد، مجاری دستگاه گوارش آنها به هنگام خروج از رحم مادرشان استریل میباشد . - Savage, 1987 - به محض تولد ، در این مجاری به طور طبیعی استقرار انواع متنوعی از میکروارگانیسمهای موجود در محیط پیرامون صورت میپذیرد savage - ، . - 1987 تحت شرایط طبیعی، میکروارگانیسمهای مفید قسمتهای پایینی دستگاه گوارش را به صورت همزیستی با حیوان میزبان کلونیزه میکنند. پروبیوتیکها از د ستاوردهای مثبت محققان بوده که با توجه به سوابق تاریخی و با الهام از شرایط طبیعی میکروارگانیسمها در دستگاه گوارش و تعادل موجود در طبیعت، تهیه و به عنوان جایگزین آنتیبیوتیکها و سایر مواد محرک رشد در غذای دام و طیور به صنعت عرضه شدهاند. این ترکیبات با افزایش جمعیت میکروارگانیسمهای مفید و استقرار آنها سبب ممانت از بروز ا سهال و افزایش وزن زنده در گو سالهها و برهها شده و نیز با تو سعه میکروفلورای شکمبه شرایط برای افزایش مصرف خوراک و تو سعه شکمبه را فراهم کرده و زمان از شیرگیری را سرعت میبخشند.

برای اجتناب از بروز چنین مشکلاتی، پروبیوتیکها به عنوان یک عامل جایگزین برای آنتیبیوتیکها استفاده شدهاند.این ترکیبات با افزایش جمعیت میکروارگانیسمهای مفید و استقرار آنها سبب ممانت از بروز اسهال و افزایش وزن زنده در گوسالهها و برهها شده و نیز با توسعه میکروفلورای شکمبه شرایط برای افزایش مصرف خوراک و توسعه شکمبه را فراهم کرده و زمان از شیرگیری را سرعت میبخشند.استفاده از این ترکیبات در حیوان بالغ به منظور افزایش راندمان خوراک مصرفی و بهبود و افزایش تولید شیر و گوشت تولیدی می باشد. در گوسالههای تازه متولد شده و تحت تنش، جمعیت میکروبی در حال تحول به شدت حساس میباشد، تغییراتناگهانی در جیره یا محیط میتواند موجب تغییر در جمعیت میکروبی د ستگاه گوارش شود . - Savage, 1987 -

پروبیوتیکهای موجود در بازار که به اشکال مختلف تولید شدهاند ملاحظات تولیدی مختلفی را در نظر گرفتهاند و ممکن است دارای محاسنو معایبی باشند. اشکال جامد و پودری پروبیوتیکها ممکن است در برابر شرایط محیطی و انبارداری و نیز شرایط درون دستگاه گوارش محافظت شده با شند؛ اما با توجه به سیکل زندگی و فالیت باکتری در مقای سه با شکل مایع دارای فاز تاخیرطولانیتری جهت فعال شدن در محیط روده هستند. لذا هدف از انجام این مطالعه، بررسی تاثیر استفاده از یک مکمل پروبیوتیکی با چند سویه باکتری به دو شکل مایع و خشک بر متابولیتهای خونی گوسالههای شیرخوار بود.

مواد و روشها
بهمنظور تاثیر استفاده از مخلوط باکتریهای پروبیوتیکی بهصورت مایع یا خشک انجمادی بر شاخصهای رشد اسکلتی گو سالههای شیرخوار، تحقیقی در مو س سه ک شاوزی و دامپروری گاواره واقع در شهر ستان ورامین ا ستان تهران از آذر 95 تا بهمن 95 به مدت 70 روز انجام شد. تعداد 24 راس گوساله هلشتاین در بدو تولد انتخاب، وزنکشی و پس از شمارهگذاری به یکی از تیمارهای - 1: شاهد - بدون افزودنی - ، - 2 گوسالههای دریافت کننده پروبیوتیک تولید شده در شرایط آزمایشگاهی به شکل مایع و - 3 گوسالههای دریافتکننده پروبیوتیک تولید شده در شرایط آزمایشگاهی به شکل جامد اختصاص داده شدند.

پروبیوتیک 2 - گرم به ازاء هر گوساله - به داخل شیر حل و به گوسالهها خورانده شد. اندازهگیری شاخصهای رشد اسکلتیشامل دور سینه با قرار دادن متر نواری در اطراف قفسه سینه درست پشت پاهای جلو و تیغه شانه، طول بدن - فاصله شانهها تا اسکیوم - ، ارتفاع از جدوگاه و فاصله دو استخوان هیپ با استفاده از کولیس مخصوص بیومتری در روزهای آغازین، 21، 42 و 63 انجام شد . - Ozkaya & Bozkurt, 2008 - دادهها مطابق با طرح تکرار در زمان از رویه MIXED و با استفاده از نرمافزار SAS بر پایه طرح کاملا تصادفی تجزیه و تحلیل و مقایسه میانگینها با استفاده از آزمون چند دامنهای دانکن درسطح معنیدار 5 درصد انجام گرفت.

نتایج و بحث

نتایج مربوط به تاثیر استفاده از مخلوط باکتریهای پروبیوتیکی به صورت مایع یا خشک انجمادی شاخصهای رشد اسکلتی گوساله ها گو سالههای شیرخوار در جدول 1 ن شان داده شده ا ست. نتایج ن شان داد که ا ستفاده از پروبیوتیک در هر دو شکل مایع وجامد هیچ تاثیری بر شاخصهای ر شد ا سکلتی ندا شت که هم سو با نتایج - 1991 - Jenny et al. بود. - 1991 - Jenny et al. باگنجاندن پروبیوتیک در جیره هیچ اختلافی از نظر این شاخصها نیافتند، اما - 2004 - Lesmeister et al. گزارش کردند زمانی که گو سالهها از ا ستارتر مکمل شده با ک شت مخمر تغذیه شدند، ارتفاع از ا ستخوان هیپ افزایش یافت. به نظر میر سد که علت تاثیر پروبیوتیک در این مطالعه بر شاخصهای رشد اسکلتی به دلیل عدم تاثیر آنها بر میزان مصرف ماده خشک باشد؛ چرا که مصرف ماده خشک میتواند حمایتکننده رشد شاخصهای اسکلتی در گوسالهها باشد.
جدول -1 تاثیر ا ستفاده از مکمل پروبیوتیکی به صورت مایع یا خ شک انجمادی بر شاخصهای ر شد ا سکلتی گوسالههای شیرخوار.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید