بخشی از مقاله

چکیده

هدف از مطالعه این پایلوت، محاسبه میزان هدررفت ظاهری و ناشی از کنتورهای کم مصرف مشترکین پایلوت مطالعاتی کرچگان در محل نصب کنتور و میزان تاثیر تعویض آنها بر مدیریت مصرف می باشد. آب مصرف شده توسط مشترکین با دقت مناسب و بدون باز و بسته کردن کنتور مشترک، در محل نصب کنتور با دستگاه پرتابل تست کنتور اندازه گیری شده و هیچ گونه ضرو و زیانی متوجه مشترکین یا شرکت های آبفار نمی×گردد همچنین مشخص شدن سهم هدررفت ظاهری ناشی از این نوع کنتورها علاوه بر کمک به تحلیل و تشکیل جدول بالانسینگ بر میزان درآمد شرکت نیز تاثیر خواهد داشت.

مقدمه

کنتورهای آب تنها وسایل اندازه گیری مقدار آب فروش رفته و صدور صورت حساب برای مشترکین در کلیه شرکتهای آبفا در سراسر جهان هستند که نقش مهمی در افزایش یا کاهش درآمد می توانند داشته باشند. با توجه به فرسودگی کنتورهای آب مشترکین و اشتباهات ناشی از کارکرد کنتور ، سالانه مقادیر زیادی آب مورد مصرف قرار می گیرد حال آنکه این مصارف از نظر شرکتهای آب و فاضلاب ناشناخته بود و بهایی به آنها تعلق نمیگرفت. هدف از مطالعه این پایلوت، آب مصرف شده توسط مشترکین با دقت مناسب و بدون باز و بسته کردن کنتور مشترک، در محل نصب کنتور با دستگاه پرتابل تست کنتور اندازه گیری شده و هیچ گونه ضرو و زیانی متوجه مشترکین یا شرکت های آبفار نمی گردد همچنین مشخص شدن سهم هدررفت ناشی از این نوع کنتورها علاوه بر کمک به تحلیل بالانسینگ، بر میزان درآمد شرکت نیز تاثیر خواهد داشت.

مشخصات فنی دستگاه تست کنتور - کنتور مرجع - مورد استفاده در پایلوت مطالعاتی:

کنتور مرجع مورد استفاده، مدلPT901 بصورت پرتابل با قابلیت تست کنتور مشترکین در محل نصب کنتورمی باشد.

جدول - - 1 - مشخصات دستگاه تست کنتور پرتابل PT901

دارای نرم افزار دریافت و چاپ نتایج تست و بایگانی اطلاعات بصورت - سریال کنتور، تاریخ، زمان تست، کد اپراتور، کد مشترک، سایز و نام تجاری کنتور، حجم قرائت شده توسط کنتور تحت تست حجم و قرائت شده توسط کنتور مرجع، مقدار خطای کنتور تحت تست، فشار شبکه -

روش تحقیق

با توجه به فرسودگی کنتورهای آب مشترکین و اشتباهات ناشی از کارکرد کنتور ، سالانه مقادیر زیادی آب مورد مصرف قرار می گیرد حال آنکه این مصارف از نظر شرکتهای آب و فاضلاب ناشناخته بود و بهایی به آنها تعلق نمیگرفت.نتایج ارزشمند این آزمایش باعث شد دیدگاههای نوینی جهت انطباق موارد تئوریک آزمایش و واقعیات مصارف مشترکین حاصل گردد . در این مقاله میزان دبی و ضرایب وزنی به کار رفته در آزمایش مد نظر بوده که بر خلاف استانداردهای U.Kو AWWA، از مدل منطبق بر واقعیات در پایلوت مطالعاتی کرچگان استفاده شده است و رنج مورد آزمایش ، نتایج قابل قبولی ارائه نموده است. قرائت غیرعادی یکی از پارامترهای مطرح و مشکلات موجود در صنعت آب و فاضلاب است . برای به کنترل درآوردن اینگونه قرائت ها چهار روش پیشنهاد گردیده است:

الف - نمونه گیری آماری از مشترکین : در این روش مقادیر مصرف قرائت شده توسط کنتورخوان با مقدار عدد ثبت شده روی کنتور مورد بررسی قرار میگیرد .

ب - بررسی مصارف کم : در این روش مشترکینی که دارای مصرف کم هستند از بقیه مشترکین مشخص شده و علل کم بودن مصرف آنها مورد بررسی قرار می گیرد .

ج - استفاده از کنتورخوان جدید : بررسی کارکرد کنتورخوانان و چک نمودن قرائت های صورت گرفته شده.

د - استفاده از فرمهای اطلاعاتی : در این زمینه می توان با بررسی چگونگی قرائت کنتورها فرم های اطلاعاتی تهیه نمود تا کنتورخوانان درمحل , در موقع کنتورخوانی نسبت به پرکردن آن اقدام نمایند . این فرمها باید طوری طرح شوند که ساده بوده و بیشتر به صورت تیک زدن مشخصات باشد تا از اتلاف وقت زیاد جلوگیری شده و درعین حال بیشترین اطلاعات از آن گرفته شود . تکمیل این فرم ها بهتر است توسط کنتور خوان جدید صورت گرفته و برگه ها به صورت قسمتی از لیست کامپیوتری قرائت کنتور باشد.

از آنجا که کنتورهای اندازه گیری جریان آب معمولاً مدتی پس از نصب , دقت خود را از دست می دهند , بنابراین برای اندازه گیری صحیح میزان مصرف آب درشهر نیاز به تعیین ضریب تصحیح آنها می باشد . یکی از روش های مطالعه سیستم های توزیع آب جمع آوری اطلاعات به صورت آماری است در این روش با انتخاب درصدی از کل مشترکین اطلاعات جمع آوری شده از آنان را می توان به کل سیستم تعمیم و نتایج دقیقی به دست آورد. اهداف کلی از انجام عملیات تست مشترکین را می توان دستیابی به اهداف زیرخلاصه نمود:

-1 تست کنتورهای مشترکین در مناطق مختلف شهر و تعیین دقت آنها و محاسبه ضریب تصحیح برای هر یک از آنها.

-2 تعیین درصد و میزان آب به حساب نیامده ناشی ازکنتورهای خراب و معیوب و تعمیم آن به هر منطقه و کل شهر.

-3 ارائه طریق در مورد رفع اشکال کنتورها و پیشنهادات لازمه در این مورد


تعیین ضریب تصحیح ماکزیممم و مینیمم

از آنجا که تعیین ضریب تصحیح از اهداف اصلی تست کنتورها می باشد , بنابراین اعمال دقت در تعیین آن در نتایج حاصل تأثیر مهمی را ایفا می نماید . میانگین ضرایب تصحیح در دو دبیQmو Qm/4به عنوان ضریب تصحیح مینیمم CFminو ضریب تصحیح درQmaxبه عنوان ضریب ماکزیمم CFmax در نظر گرفته می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید