بخشی از مقاله

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر صداهای زمینه ای بر زمان عکس العمل شنوایی ورزشکاران است. آزمودنی های تحقیق 30 دانشجوی دختر و پسر ورزشکار بودند که بصورت تصادفی از بین دانشجویان ورزشکار انتخاب شدند. روش کار به این صورت بود که از آزمودنی ها در سه مرحله آزمون به عمل می آمد. در مرحله اول آزمودنی ها باید به محرک های صوتی ارائه شده توسط دستگاه اندازه گیری زمان واکنش پاسخ می دادند و دستگاه، زمان عکس العمل آنان را با دقت هزارم ثانیه ثبت می کرد. مرحله دوم آزمودنی باید به محرک ارائه شده در حالیکه صدای همهمه تماشاچیان در محیط پخش می شد پاسخ می داد. - تکلیف شنوایی ساده - . در مرحله سوم آزمودنی باید در ضمن پردازش و بخاطر سپردن اخبار معنی داری که پخش می شد به محرک های ارائه شده پاسخ می داد - تکلیف شنوایی پیچیده - . پس از جمع آوری داده ها، کلیه اطلاعات با استفاده از تحلیل های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که پردازش اخبار و بخاطر سپردن آنها - تکلیف شنوایی پیچیده - بر زمان عکس العمل شنوایی ساده و انتخابی تاثیر میگذارد. اما همهمه تماشاچیان و اصوات بی معنی - تکلیف شنوایی ساده - تاثیری بر زمان عکس العمل شنوایی ساده و انتخابی ندارد.

واژگان کلیدی: زمان عکس العمل، تداخل شنوایی، ورزشکار

مقدمه

از جمله نکات مهم یادگیری مهارت، نحوه پردازش اطلاعات در مغز است. سرعت پردازش محرکهای گوناگون برای ورزشکاران رشتههای مختلف ورزشی بسیار مهم است مثلا در مسابقات شنا، شناگر در خط استارت برای شروع آماده است تا با صدای تپانچه مسابقه را آغاز کند. در دومیدانی نیز دونده در خط خود آماده است تا با ارائه سوت داور شروع به دویدن کند، در هر دوی این موارد آغاز حرکت ورزشکار بستگی به شنیدن صدای تپانچه و سوت داور دارد. سرعت ورزشکار در موارد فوق به زمان واکنش ورزشکار بستگی دارد. زمان واکنش،در واقع مجموع سه مرحله پردازش اطلاعات - شناسایی محرک، گزینش پاسخ، برنامه ریزی پاسخ - است. - - 3 همگی میدانیم که هیچ صحنه رقابتی را نمیتوان به دور از تماشاچیان و صداها و حرفهای آنان بدانیم. ورزشکار با حضور در صحنه رقابت در تمامی مدت زمان رقابت خود، باید این سروصداها و حتی کلامها و راهنماییها و گاها دادهای مربی و هم-تیمیهای خود را بشنود و ذهن وی بطور ناخواسته درگیر این محرکها میشود حالآنکه ورزشکار در همان زمان درگیر در اجرای یک مهارت میباشد و می بایست به محرک های مختلف واکنش نشان دهد. - - 1

هنگامیکه محرکهای زیادی به فرد ارائه میشود تعلل در شناسایی محرک اصلی و سپس انتخاب پاسخ مناسب برای آن محرک موجب طولانیشدن زمانعکسالعمل افراد میشود. همچنین هر عاملی که یکی از مراحل پردازش اطلاعات را طولانی کند باعث افزایش زمان واکنش میشود.توجه هر فرد محدودیتهایی دارد و به نظر می رسد که توانایی پردازش اطلاعات دراین حالت نیز محدود است . اگر اطلاعات رسیده بیش از توانایی پردازش باشد ، آن اطلاعات از دست خواهد رفت . همچنین به نظر می رسد که توجه یک پدیده طولی است که در آن تمرکز روی یک موضوع و سپس روی موضوع دیگر معطوف خواهد شد. یک دیدگاه برای استفاده از روش تکلیف دو گانه مستلزم این است که افراد در حین اجرای مداوم یک تکلیف ثانویه، اجرای تکلیف اولیه را ادامه دهند نتایج نشان داد ، زمانی که تکلیف ثانویه ، تکلیفی ساده بود، انجام همزمان دو تکلیف با مشکل کمی صورت گرفت اما با دشوارتر شدن تکلیف ثانویه اجرای آن - تکلیف ثانویه - ضعیف تر شد.

این نتایج با نشان دادن این که چگونه نیازهای مختلف تکلیف، میزان توجه متفاوتی را می طلبند و آن هم به نوبه خود توانایی فرد برای انجام همزمان تکالیف را تحت تأثیر قرار می دهند، مفهوم محدودیت ظرفیت منابع را آشکار می سازد. محدودیت توجه همچنین زمانی افزایش می یابد که فرد اجرا کننده در یک زمان در مورد چیزهای زیادی فکر نماید . این موضوع با چند استراتژی آموزشی ساده قابل حل است. اول ، وقتی مهارت جدیدی را آموزش می دهید ، فقط روی تعداد اندکی از نشانه های معنا دار تمرکز نمایید. دوم ، زمان اصلاح اجرا از دادن اطلاعات زیاد به یاد گیرنده اجتناب کنید . در پایان ، بسیاری از موقعیت های اجرا مقدار زیادی اطلاعات را فراهم می سازند. - - 2 مارک هوک وال و جاین لیک - 2009 - 1 اثر کاهش سروصدا را بر زمان واکنش بررسی کردند. آنان 20 آزمودنی با میانگین سنی 29 سال را تحت آزمایش در آوردند. آزمودنی ها می بایست با وجود سر و صدایی که پخش می شد به گفتار معنی داری که پخش می شد گوش می دادند و به آنچه که از آنها خواسته شدهبود واکنش نشان می دادند. دستگاه زمان واکنش آنان را ثبت می کرد. این محققین دریافتند که افزایش سر و صدا، زمان واکنش را افزایش می دهد و با کاهش میزان سر و صدا اعمال آسانتر پردازش می شوند.

بویر2 و همکارانش - - 2009 به بررسی اثر مکالمه و گوش دادن به حرف های نفر مخاطب در حین رانندگی پرداختند. آنان زمان عکس العمل 28 آزمودنی - 11 مرد و 17 زن - را در حالت یک تکلیفی - فقط رانندگی - و دوتکلیفی - رانندگی توام با حرف زدن و گوش دادن به حرف های نفر دیگر - بررسی کردند. آنان دریافتند که زمان عکس العمل برای تکلیف توام با مکالمه نسبت به تکلیف اولیه بدون مکالمه طولانی تر بود. مکالمه، میانگین زمان عکس العمل را طولانی تر می کرد.

تریمل و همکارانش - 2006 - 3 به بررسی اثرات صداهای زمینه ای بر روی زمان واکنش و تغییرات بالقوه در مغز پرداختند. آنها تحقیق خود را برروی 10 آزمودنی انجام دادند. صدای زمینه ای که در محیط وجود دارد اغلب مورد بحث است. در طی این تحقیق آزمودنی ها در طی دو مرحله 7 دقیقه ای می بایست به تکلیف توجه می کردند. مرحله اول که بدون هرگونه صدای زمینه ای بود و در مرحله دوم صدا های زمینه ای حدود 60 دسی بل وجود داشت. آنان در نهایت دریافتند که برای تمامی حالاتی که صدای زمینه ای وجود داشت، آزمودنی ها زمان عکس العمل طولانی تری داشتند. نوبوهیکو ساجیکن4 و همکاران - - 2006 به بررسی اثر تداخل مکالمه همزمان بر روی زمان عکس العمل دست و پا پرداختند.

زمان عکس العمل 14 آزمودنی در دو تکلیف مورد بررسی قرار گرفت. در تکلیف اول آزمودنی ها تنها با دست یا پا به محرک واکنش نشان می دادند - یک تکلیفی - و در تکلیف دوم باید در ضمن واکنش به محرک به گفتگو و حرف زدن در همان موقع می پرداختند - تکلیف همزمان دوگانه - . زمان عکس العمل در تمامی حالات دست و پا در تکلیف دوگانه بیشتر از زمان عکس العمل در حالت یک تکلیفی بود. زمان عکس العمل تکلیف دوگانه با پا در مقایسه با دست طولانی تر بود. وگالتر5 و همکارانش - 1988 - دریافتند سرو صدا ممکن است با ادراکات فرد نیز تداخل ایجاد کند. آنان اظهار کردند که توانایی آزمودنی ها برای واکنش به محرک تحت تاثیر سرو صداهایی که در حین تکلیف وارد می شد، قرار می گیرد. آنان دریافتند هم سرو صداهای بدون گفتار و هم سر و صداهای توام با گفتار در واکنش به محرک اصلی تداخل ایجاد می کنند اما اثر این تداخل در گفتار های معنی دار بیشتر از زمانی است که سر و صداهای بدون گفتار در محیط پخش می شد .

روش شناسی

جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشجویان دختر و پسر ورزشکار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه شهید چمران اهواز که در نیمسال دوم سال تحصیلی مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میداد. برای نمونه آماری از بین جامعه فوق به روش تصادفی ساده 30 نفر - 15 دختر، 15 پسر - انتخاب گردید.

ابزار اندازه گیری

دستگاه اندازهگیری زمان عکسالعمل مدل YB-1000 قسمت زمانسنج دستگاه طوری طراحیشده که با تکمههای مخصوص میتوان آن را با دقت مورد نظر یک دهم، یک صدم و یک هزارم ثانیه تنظیم نمود. که در این تحقیق با دقت یک هزارم ثانیه تنظیم شدهاست. از این دستگاه میتوان برای آزمون زمان عکسالعمل شنوایی ساده و انتخابی استفاده نمود زیرا میتوان باتکمههای مخصوص آن، رنگ یا صدای موردنظر را ارائه داد تا آزمودنی تکمه مخصوص هر صدایی که ارائه شدهاست را فشار دهد. قسمت دیگر دستگاه تکمه عکسالعمل میباشد که دارای سه

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید