بخشی از مقاله

چکیده

شرکت ها و بنگاه های اقتصادی اهداف متوعی را دنبال می کنند که جسابداری مدیریت در تحقق آن نقش موثری دارد. با توجه به تغییرات شکرفی که در زمینه تکنولوژی های مدرن و فن آوری اطلاعات ایجاد شد شرکت ها برای ادامه حیات خویش نیازمند پذیرش و بکارگیری نوآوری های حسابداری مدیریت شدند.

این تحقیق از نوع توصیفی – میدانی بوده و برای جمع آوری داده های مربوطه از پرسشنامه استفاده شده است.پرسشنامه از طیف پنج گزینه ای لیکرت می باشد پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 0/82 می باشد. داده های تحقیقی کیفی بوده به همین منظور در تجزیه و تحلیل داده های مربوطه از روش های آزمون تی-تست، آزمون ویلکاکسون و کروسکال والیس استفاده شده است.شرکت های نمونه به دو گروه دارای نوآوری حسابداری مدیریت و فاقد نوآوری حسابداری مدیریت تقسیم شد.

با توجه به نتایج آزمون های آماری در سطح اطمینان %95 می توان ادعا نمود که میان کاربرد نوآوری هزینه یابی بر مبنای فعالیت و مدیریت بر مبنای فعالیت با فرهنگ سازمانی رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد. نتایج تحقیق نشان داد که بکارگیری مفاهیم و روش های حسابداری مدیریت و نوآوری های آن در شرکت ها نقش بسزایی در رسیدن به اهداف سازمانی، بهبود مستمر عملیات، و کارا بودن تصمیمات مدیریت دارد از آنجایی که فرهنگ سازمانی برای حرفه حسابداری لازم و ضروری است لذا پذیرش و بکارگیری نوآوری های حسایداری مدیریت در شرکت ها تابع فرهنگ سازمانی است.

مقدمه

فرهنگ سازمانی برای توسعه و پیشرفت هر حرفه ای لازم و ضروری است. حرفه و جامعه به تصمیمات اخلاقی شخصی افراد که مبنایی برای مسئولیت عملیات تجاری و یک نظم اجتماعی است وابسته است.

اخلاق و رفتار خرفه ای برای حرفه حسابداری بسیار مهم است. بدون پذیرش و جلب اعتماد استفاده کنندگان ارائه خدمات از سوی حسابداران بیهوده است. اعتماد به خدمات، تابع اعتماد به ارائه کننده و آن نیز تابع درستکاری و پایبندی به اصول اخلاقی است. با توجه به نقش حیاتی حسابداری در پیشرفت اقتصادی و اجتماعی جامعه و نیز اهمیت درستی اطلاعات برای سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان اخلاق در حرفه حسابداری عنصری محوری به شمار می آید

بکارگیری مفاهیم و روش های حسابداری مدیریت در شرکت های تولیدی و خدماتی نقش بسزایی در دستیابی به اهداف سازمانی، بهبود مستمر عملیات و کارا بودن تصمیمات را داراست. سیستم سنتی حسابداری، نمی تواند بین مصرف منابع و نتایج بدست آمده به صورت مستقیم یا غیر مستقیم ارتباط برقرار کند و تنها به جمع آوری هزینه ها می پردازد. اکثر مدیران نیز به همین دیدگاه عادت دارند و تنها به جمع هزینه های دستگاه در هر یک از طبقه های مواد هزینه ای توجه می کنند و سیستم حسابداری نیز که در همین جهت شکل گرفته است موجب تقویت دیدگاه این گونه مدیران می شود.

مدیران برای تصمیم گیری های خود در جهت اداره بهتر سازمان ها از ابزار و تکنیک های گوناگونی استفاده می کنند. یکی از این ابزارها حسابداری مدیریت است که از طریق ابزارهای مختلف مدیران را در تصمیم گیری یاری می کند. با توجه به پیشرفت های روز افزون در کلیه علوم در حسابداری مدیریت نیز پیشرفت های زیادی حاصل گردیده که شامل ظهور نوآوری هایی در آن می باشد یک تعریف نوآوری را به عنوان نخستین استفاده از دانش جدید می بیند، در حالی که در تعریف دیگری، نوآوری به عنوان یک چیز جدید در رابطه با یک سازمان معین شناخته می شود. دو جنبه های اصلی تعاریف نوآوری، مربوط به جدید بودن و ارتباط آن با ابتکار است

امروزه برای آنکه سازمان ها بتوانند در محیط خود پایدار بمانند و در بلند مدت نیز قادر باشند با محیط سازگار شده و پیوسته توانایی های لازم را برای بقای خود ایجاد کرده و گسترش دهند، ضرورت دارد از سلامت سازمانی برخوردار باشند. حسابداری مدیریت برخلاف حسابداریالیم که اساساً بر اطلاعات گذشته تمرکز دارد، عمدتاً فراهم کننده اطلاعاتی با ماهیت عادی و جاری است. بنابراین حسابداری مدیریت جوهره اصلی آن تصمیم گیری است و تصمیم گیری ذاتاً با رویدادهای حال و آتی سروکار دارد.

حسابداری مدیریت برای اینکه بتواند به مدیران سطوح مختلف سازمان در تصمیم گیری ها و ارزیابیها کمک کند باید به شکل تفصیلی و در اسرع وقت اطلاعات مورد نیاز را در دسترس قرار دهد. لذا اطلاعات حسابداری مدیریت زمانی سودمند واقع می شود که مربوط، صحیح، قابل اعتماد و در صورت برآوردی بودن بر رویه های صحیح برآورد مبتنی باشد.در آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد در زمینه فناوری اطلاعات کشورها به نقش محوری فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه تأکید شده است. این مهم پیش تر در گزارشات سازمان های بین المللی و ملی به چشم می خورد

اما توسعه مبتی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات نیازمند پذیرش نوآوری های حسابداری مدیریت در سازمان ها و شرکت ها می باشد. بنابراین گسترش فناوری اطلاعات و تکنولوژی های مدرن مستلزم بکارگیری و پذیرش نوآوری های حسابداری مدیریت می باشد.نوآوری های حسابداری مدیریت می توانند به عنوان اصل کلی و اجرایی شناخته شوند. بنابراین به سازمان فرصت می دهد تا فرایند خلاقیت را به عنوان یک نوآوری و محرک یک ایده انتخاب، اشاعه، استنباط و طرح ریزی نماید بنابراین بکارگیری این نوآوری ها در واقع بخشی از فرهنگ سازمانی را تشکیل می دهد

بنابراین با پیشرفت تکنولوژی و فناوری در شرکت ها این تکنیک ها ابزاری پیشرفته برای تصمیم گیری مدیران می باشد. عوامل فرهنگی هم در سطح ملی و هم در سطح سازمانی بر نوآوری های حسابداری مدیریت تأثیر می گذارد و کارایی این نوآوری در محیط های فرهنگی مختلف متفاوت می باشد.

مبانی نظری و پیشینه پژوهش
فرهنگ سازمانی موضوعی است که به تازگی در دانش مدیریت و در قلمرو رفتار سازمانی راه یافته است. به دنبال نظریات و تحقیقات جدید در مدیریت، فرهنگ سازمانی دارای اهمیت روزافزونی شده و یکی از مباحث اصلی و کانونی مدیریت را تشکیل داده است. جمعیتشناسان، جامعهشناسانو اخیراً روانشناسان و حتی اقتصاددانان توجه خاصی به این مبحث نو و مهم در مدیریت مبذول داشته و در شناسایی نقش و اهمیت آن نظریهها و تحقیقات زیادی را بهوجود آورده و در حل مسائل و مشکلات مدیریت به کار گرفتهاند - . - 6 با بررسی که توسط گروهی از اندیشمندان علم مدیریت به عمل آمده فرهنگ سازمانی ×بهعنوان یکی از مؤثرترین عوامل پیشرفت و توسعه کشورها شناخته شده است.

بهطوریکه بسیاری از پژوهشگران معتقدند که موفقیت کشور ژاپن در صنعت و مدیریت یکی از علل مهم توجه آنها به فرهنگ سازمانی است.فرهنگ سازمانی بهعنوان مجموعهای از باورها و ارزشهای مشترک بر رفتار و اندیشه اعضای سازمان اثر میگذارد و میتوان نقطه شروعی برای حرکت و پویایی و یا مانعی در راه پیشرفت به شمار آید. فرهنگ سازمانی از اساسیترین زمینههای تغییر و تحول در سازمان است نظر به اینکه برنامههای جدید تحول بیشتر به تحول بنیادی سازمانی نگاه میکند از اینرو هدف این برنامهها تغییر و تحول فرهنگ سازمان بهعنوان زیربنا به بستر تحول است

فرهنگ سازمانی به اعتقادات، باورها و رفتارهایی اشاره دارد که تعامل کارکنان ومدیران شرکت را تعیین کرده و معاملات و سایر فعالیت های بیرونی سازمان را مدیریت می کند. مدت زمان زیادی نیست که داشتن فرهنگ سازمانی بسیار خوب هم مانند حقوق ماهیانه و تسهیلات شغل به یک گزینه برای کارکنان بدل شده است. در واقع، فرهنگ سازمانی که یک شرکت داراست لزوماً برای یک سازمان دیگر نتیجه نمی دهد.

اما می توان از شرکت هایی که از فرهنگ سازمانی درست و مناسب برخوردارند چیزهای زیادی آموخت و سپس برای ایجاد فرهنگ خود اقدام کرد حسابداری مدیریت به نظامها و دانشهای متنوعی بستگی دارد و بر این اساس در تعریف و تبیین ماهیت نظام حسابداری مدیریت چنین اظهار میشود: حسابداری مدیریت دانشی است که از طریق به کار گیری روشهای عملیاتی مؤثر در فرایند پردازش دادههای مالی - تاریخی،جاری و آینده - یک واحد اقتصادی،از یک سو مدیریت را در مسیر برنامهریزی مناسب برای دستیابی به هدفهای مشخص یاری میدهد و از سوی دیگر،شرایط تصمیمگیری منطقی را برای دستیابی به هدفهای مقرر فراهم میکند

به طور معمول واژه اعتماد پذیری به منظور توصیف احتمال قرار گرفتن ارزش واقعی مقدار برآورد شده در فاصله اطمینان،به اطلاعات حسابداری مدیریت باید دارای توان لازم برای تغییر، تعدیل یا تأیید تصمیمهای مدیران باشد کار برده میشود. بنابراین،دادههای ایجاد شده به وسیله نظام حسابداری مدیریت باید بر پایه بار اطلاعاتی آن مورد ارزیابی قرار گیرد مجموعهای است متشکل از منابع مالی و انسانی موجود در یک سازمان،که عهدهدار مسئولیت ایجاد و انتشار اطلاعات مربوط برای تصمیمگیریهای درون سازمانی است .حسابداری مدیریت، یک سیستم اندازهگیری برای گردآوری اطلاعات مالی و عملیاتی است که فعالیت مدیریتی و رفتارهای انگیزهای را هدایت میکند و ارزشهای فرهنگی را که برای بهدستآوردن هدفهای استراتژیک سازمان لازم است خلق و حمایت میکند 

طالبی تحقیقی تحت عنوان بررسی کاربرد ابزارهای حسابداری مدیریت توسط مدیران شرکت های تولید پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام داد. هدف این تحقیق تعیین موانع بکارگیری ابزارهای حسابداری مدیریت و همچنین اثر بخشی هریک از ابزارهای تحت بررسی بود. این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است.

نتایج آزمون تحقیق نشان می دهد که مدیران شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از ابزارهای بودجه بندی، تجزیه و تحلیل انحرافات و تجزیه و تحلیل نقطه سربه سر استفاده می کنند. همچنین مدیران از ابزارهای کارت ارزیابی متوازن، فرآیند مهندسی مجدد، حسابداری سنجش مسئولیت، هزینه یابی بر مبنای هدف و هزینه یابی بر مبنای فعالیت چندان استفاده نمی کنند. مهم ترین موانع استفاده از ابزارهای حسابداری مدیریت مورد بررسی به ترتیب هزینه و منفعت بکارگیری ابزارها، کمبود نیروی انسانی زبده از نظر علمی و تجربی و اتخاذ سیاست های مقطعی و کوتاه مدت توسط دولت می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید