بخشی از مقاله

چکیده:

مطالعه تاریخ و سیر تکنولوژی در جهان کاملا این مسئله را هموار نموده که پیدایش امکانات جدید، بسیاری از اندیشه های  نوین را به همراه داشته است  .در معماری پیش از مدرن به دلیل  روند کند و آهسته تغییرات در فن ساختمان و تکنولوژی این  تحولات در طول زمان به تدریج جذب و هضم  می شده است و از آنجا که رشته معماری با ساخت و ساز ارتباط مستقیم دارد،  نحوه شکل گیری بهینه کالبد اجرایی، وابسته به مواد و مصالح، تکنولوژی عمومی و نیروی انسانی ماهر بوده حضور تکنولوژی در عرصه های مختلف از شکل گیری تفکر اولیه، فرآیند تکامل تفکر، فرآیند طراحی و ساخت تا بهره برداری از اثر به اشکال مختلفی می باشد و بدین ترتیب تاثیرات مختلفی را بر معماری می گذارد.

این تحقیق به منظور اولویت بندی مصالح فایبر گلاس، پلی کربنات، ساگاگلس،سقف ورقه ای متحرک، ورقه های روشنایی پلیمری برای یک پژوهشکده معماری صورت گرفته که نتایج حاصل از پژوهش نشان داد، اولویت بندی مصالح با توجه به سه معیار مورد بررسی در رتبه اول فایبر گلاس - 0/8 - بوده و بعد از آن به ترتیب پلی کربنات - CLi=0/58 - ، CLi=0/55 - ETEF - ، ساگا گلس CLi=/45 - - ، سقف ورقه ای متحرک - CLi=0/31 - و ورقه های روشنایی پلیمری - CLi=0/07 - می باشند.

-1مقدمه

شکل جدید بناهای امروزی که متناسب با نیازهای بشر امروز است تنها به دلیل طراحی متفاوت نیست بلکه شکل اجرا و نوع مصالح به کاررفته دربناها نیز متفاوت بودن بناهای امروزی تاثیر بسیاری دارند بشرامروز وارد دوران جدیدی از زندگی خود شده است و به همین خاطر نیز نسبت به بسیاری از مسائل حساس تر از قبل عمل می کند

به منظور استفاده عملی از سیستم های ساختمانی نوین و مصالح ساختمانی جدید جهت کاهش وزن، کاهش زمان ساخت، دوام بیشتر و نهایتا کاهش هزینه اجرا می باشد . این اقدامات در دراز مدت موجب بهینه سازی ساخت، افزایش تولید مسکن در کشور و رسیدن به شرایط اجرایی مطلوب خواهد شد . از سوی دیگر چنین تحولاتی موجب گسترش سرمایه گذاری های زیر بنایی و یا کلیه اصولی در بخش مسکن علی الخصوص توسط بخش خصوصی خواهد شد این امر دولت را نیز در رسیدن به اهداف خود در بخش مسکن یاری خواهند نمود.

بدیعی بودن کاربرد تکنولوژی در زندگی روزمره را می توان در این گفته از کارل میچام به روشنی دریافت - تکنولوژی ،یا پدید آوردن و بهره برداری از ساخته هایمان، فعالیتی است بدون اندیشیدن قبلی. - - در جامعه ی تکنولوژیکی که در آن زندگی می کنیم ، همه ی این بهره برداری ها از تکنولوژی به عادتی روزمره تبدیل شده استو حتی در جامعه هایی که در آن ها تکنولوژی پیشرفت کم تری داشته ، هرچند گونه های ساخت و بهره برداری متفاوت است ولی مفهوم آن با جامعه های تکنولوژیک یکی است

پسرانده شدن تکنولوژی به عنوان پارامتری که تاکنون شاید یکی از نخستین پارامترهای تاثیرگذار در سبکهای معماری بود، در این سبکها فضایی خالی را پدید آورد .بدین ترتیب مدلهای فکری سبکهای پس از مدرن یکی از رشتههای پیوند دهندهی معماری به زندگی انسانی را گسست و دست ردی زد بر زندگی تکنولوژی در فضای معماری و داد و ستد آن در پدید آوردن یک اثر معماری. شاید بتوان ریشه ی این مشکل را در بدبینی نسبت به تکنولوژی و جدایی از آن جستجو کرد.

بر این اساس جامعه امروز ایران به یک بازنگری کلی و حرکتی عملی و علمی به سوی پیشرفت نیاز دارد و قبل از فرسودگی نیازمند حرکتی دوباره است. امروز ما در بسیاری از زمینه ها از عرصه جهانی عقب مانده ایم که مورد حاد آن در معماری در ارتباط با فن آوری و مفاهیم نو سازی است.

در ایران قدیم نیز، معماری و سازه رشته واحدی بودند و در خلق فضا آنچنان در هم آمیخته بودند که مفهوم جدایی، تفاوت یا تناقض بطور کامل رخت بر بسته بود.معماران آن دوره چنان بر وجوه کار مسلط بودند که میتوان آنها را مهندسین معمار نامید اما این در حالی است که در دوران معاصر سازه و معماری بطور کامل جدای از هم پیش می روند

پیشرفت های جدید، علاقه و اشتیاقی روز افزون را به انواع مختلف مصالح و تکنیک های جدید، چند منظوره و شگفت آور نشان میدهد که به کمک آنها ایده هایی را که زمانی غیر ممکن و نامعقول به نظر میرسید، عملی و قابل درک کرده است.

در روی آوردن به بهره گیری از مواد نو، تشخیص نیازها و اولویتها اهمیت اساسی دارد و باید به سمت گسترش آن دسته از تکنولوژیهای جدید گام برداریم که میزان تقاضای بیشتری دارند.

در این مقاله فایبر گلاس ها، پلی کربنات،Etef، ساگا گلس، سقف ورقه ای متحرک، ورقهای روشنایی پلیمری را مورد مطالعه قرار میدهیم.

فایبر گلاس:
فایبرگلاس 2GFRPیک نام معمولی از کامپوزیت های زمینه پلیمری است که توسط الیاف ریز شیشه تقویت شده است . الیاف شیشه به دو شکل فاز پیوسته و ناپیوسته در زمینه این نوع کامپوزیت ها استفاده میشود.

مواد فایبرگلاس معمولا ساختار لایه ای با الیاف تقویت کننده شیشه با جهات مختلف دارند .جهات مختلف الیاف شیشه خواص ایزوتروپی در صفحات موازی با لایه ها ایجاد میکنند .غلظت الیاف شیشه در فایبرگلاس معمولا حدود 40 تا 70 درصد است .کامپوزیت زمینه پلیمری تقویت شده با الیاف شیشه توسط فرآیندهای قالب گیری باز، قالب گیری بسته و روش پالتروژن تولید می شوند. کامپوزیت های زمینه پلیمری که با الیاف کربن تقویت شده اند CFRP نام دارند. الیاف کربن یکی از قوی ترین الیاف هستند. این الیاف محدوده وسیعی ار خواص را ایجاد میکنند بنابراین به مهندسین اجازه می دهند که کامپوزیت های بهتری را طراحی کنند.

پلی کربنات:

پلی کربنات سخت ترین ماده شفافی است که به عنوان گزینه ای مناسب بجای شیشه در بخش های مختلف ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد . رزین پلی کربنات در سال 1953 میلادی توسط دکتر دانیال فاکس در کمپانی جنرال الکتریک پلاستیک ساخته و در سال1958 به طور انبوه برای اولین بار به بازار عرضه گردید .انواع ورق های ساخته شده نیز در سال 1968تولید و روانه بازار شد.تنوع ساختاری ورق های پلی کربنات امکان استفاده از آن را بر روی هر نوع سازه و در جوار هر نوع مصالح ساختمانی به راحتی فراهم نموده است و کاربردهای وسیعی را ایجاد می کند .تنوع رنگ این ورق ، قابلیت سایه پذیری و عبور نور آن را به میزان 35 تا 82 درصد امکان پذیر می نماید که از نظر طراحی و هماهنگی با رنگ سایر مصالح از گستردگی خاص برخوردار می باشد

ETFE3 :
این پلیمر شگفت انگیز یک پلاستیک شفاف تفلونی است که جایگزین شیشه و پلاستیک های معمولی در بسیاری از ساختمانها شده است .هر چند این متریال با کارهای معماری شگفت انگیز به جهانیان معرفی شده است اما در حقیقت تاریخچه اختراع آن به دهه70 میلادی برمی گردد که نخستین بار در صنایع هوانوردی به کار برده شد ETFE از حدود 15 سال پیش مورد توجه معماران قرار گرفت و هم اکنون بناهای بسیاری در سرتاسر جهان با استفاده از آن ساخته میشوند . ETFE در مقایسه با شیشه، امتیازات فوق العاده ای دارد که از آن جمله می توان به وزن بسیار کم آن اشاره کرد، به گونه ای که با دارا بودن یک درصد وزن شیشه، هم نور بیشتری را از خود عبور می دهد و هم عایق بهتری محسوب می شود.

از لحاظ هزینه های نصب، بین 24 تا 70 درصد صرفه اقتصادی دارد .از دیگر ویژگی های آن می توان به حالت ارتجاعی فوق العاده آن اشاره کرد که می تواند تا 400 برابر وزن خودش را تحمل کند .این متریال به خاطر سطوح کربنی لغزنده خود، بصورت خودکار ، گرد و غبار و چرک و لکه را پاک می کند، همچنین طول عمر زیاد داشته و از قابلیت بازیافت برخوردار است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید