بخشی از مقاله

چکیده

زمینه : ازدواج وتشکیل خانواده مهمترین واحداجتماعی هرجامعه است که به تحکیم وپایداری فرهنگ بنیادین آن جامعه می انجامد. دراین پروژه به بررسی تاثیرموانع فرهنگی برازدواج آسان ازدیدگاه دختران خواهیم پرداخت. هدف ازانجام این پروژه شناخت نسبت به تاثیرموانع فرهنگی برازدواج آسان ازدیدگاه دختران مجرد می باشد.

روش : در این تحقیق با توجه به اهداف وفرضیه های پژوهش ازروش آمارگیری توصیفی بهره برده ایم که جامعه آماری دختران مجرد و تعداد12نفر ازاین دختران به عنوان نمونه آماری وبه صورت تصادفی درنظرگرفته شده است . افرادی که میانگین سنی آنهاحدود30 سال می باشدوپس ازدراختیارگذاشتن پرسشنامه ای براساس فرضیه های مربوطه پاسخ خودرادرقالب دوگزینه موافقم یا مخالفم داده اند.

یافته ها : باتوجه به یافته ها وتحلیل نتایج می توان به تاثیرموانع فرهنگی برازدواج آسان ازدیدگاه دختران پی برد.. نتیجه گیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت که باید آموزشهای بیشتری درزمینه های آمادگی لازم دختران جهت برداشت موانع فرهنگی ازدواج آسان ازطریق فرهنگ سازی بیشتردراین زمینه ارائه نمود.

-1مقدمه

خانواده مهمترین واحد اجتماعی هرجامعه است که با بستن پیمان زناشویی بین زن و مرد به وجود می آید. پیمان زناشویی، پیمانی مقدس و خدایی است که دل ها و قلب ها را به یکدیگر پیوند می دهد. قرآن کریم از آن به عنوان میثاق محکمی یاد می کند که بین زن و مردبرقرار می شود - واخذن منکم میثاقا غلیظا - - سوره نساء آیه . - 21 اطلاق کلمه میثاق در قرآن کریم بیانگر پیمانی است که خداوند بین خود از یک سو و زن و شوهر از سوی دیگر بسته است، بنابراین در اسلام پیمان ازدواج پیمان بسیار محکم و استواری است که زن و شوهربا خدای خود عهد می بندند تا همواره در کنار یکدیگر، وفادار باقی بمانند و کانونی گرم و عاطفی و سرشار از صفا و صمیمیت، یکرنگی و همدلی که در آن تجلیات انوار الهی همیشه درخشان و پرفروغ است، پدید آورند. ازدواج یک امر جهانی است که در تمام جوامع و تقریبا در طول تاریخ وجود داشته است و به یک مجموعه نیازهای اساسی انسان پاسخ می دهد بقای نسل و پرورش فرزندان، تحقق آرزوی دیرین کودکی برای پدر و مادر بودن، دستیابی به عالی ترین سطح دوستی و صمیمیت در دوران جوانی و بزرگسالی و تقسیم کار و همکاریو همراهی در طول زندگی در شمار اساسی ترین کارکردهای خانواده است . دین مبین اسلام نیز بر اهمیت ازدواج تأکید فراوان نموده و ارضای غرایز جنسی را در حد نیاز واقعی نه تنها نفی نکرده، بلکه تشویق نیز کرده است. پیامبر اکرم - ص - می فرمایند: "ازدواج سنت من است و هرکسی از سنت من اعراض کند از من نیست» - محمدی ری شهری،. - 271: 1384 ازدواج فقط نیاز جوانان نیست، بلکه به طور کلی نیاز اجتماع نیز هست. اگر یک جامعه بخواهد امنیت و سلامت خود را حفظ کند، باید سنت ازدواج در آن برقرار شود تا هر فردی به آرامش برسد. تحقیقات نشان داده است که در جامعه ای که در آن افراد مجرد زیاد باشند، آن جامعه با مشکلات فرهنگی و اخلاقی بسیاری روبرو می شود.

صمدی - 1383 - چنین نتیجه گیری زنان و دختران بدون همسر و مجرد از نبود امنیت خاطر کافی در زندگی، می کند که معمولامی توان گفت که تنها با ازدواج به موقع است که نیازهای عاطفی و جسمی انسان به نحو احسن تأمین می شود و این تأمین نیاز، آرامشی فراهم می کند که در سایه آن انسان می تواند به سوی خواسته های عالی تر خود گام بردارد. به همین دلیل است که پیشوایان دینی ما گفته اند که با ازدواج نیمی از دین انسان از شر شیطان حفظ می شود و انسان با بهره مندی از این امنیت می تواند به حفظ نیم دیگر خود بیاندیشد. همچنین مسئولیت پذیری، پرهیز ازخودکامگی، آسایش روانی، گسترش روابط انسانی و به تبع آن تجربه اندوزی و ایجاد دوستی های ارزشمنداز دیگر فضائل ازدواج به شمار می رود، حتی از بعد ارزش شناسی جنسی نیز می توان گفت که ازدواج به عنوان یک امر مقدس و به عنوان یکی از اساسی ترین راهکارهای ارضای غریزه جنسی می تواند در رأس ارزش ها قرار گیرد، زیرا عفت، پاکدامنی، خویشتنداری، و به طورکلی سلامت جنسی جز در بستر ازدواج مناسب و صحیح امکان پذیر نیست. همچنان که پیامبراکرم - ص - فرمودند: اگر کسی برای خواستگاری دختر شما آمد که از اخلاق و دینش راضی هستید، او را تزویج کنید. اگر چنین نکنید در زمین فتنه و فساد بزرگ واقع خواهد شد « - گلی و همکاران - 1390 - معتقدند ازدواج موفق می تواند باعث کاهش رفتارهای غیر اخلاقی و ایجاد بهداشت روانی گردد و مهم تر از همه کاهش خود ارضایی، مزاحمت های خیابانی، هوسرانی و رفیق بازی و شرکت در شب نشینی ها، کاهش متلک ها و چشم چرانی ها و سست شدن باورهای مذهبی است. نتایج تحقیق ضرابی و مصطفوی - - 1390 نشان داد که -1هرچه سطح تحصیلات بالاتر می رود ازدواج بیشتر خواهد شد -2 افزایش فرصت های شغلی و درآمد برای مردان می تواند ازدواج سریع تر آنان را به دنبال داشته باشد. گاینو1 درسال 1992 درتحقیقی باعنوان "تمایل جوانان به ازدواج" می نویسید بعد ازاتمام تحصیلات ، ازدواج مهمترین تصمیم هرفرد در زندگی است و عواملی نظیر میزان طلاق درجامعه،اهداف دوره زندگی وعلایق آموزشی وتحصیلی ×ازعواملی هستندکه برتمایل فردنسبت به ازدواج اثرمی گذارند.
-2تعریف مفهوم ازدواج:

ازدواج را می توان پیوندی تعریف کرد میان اعضای دو گروه برون همسر که از طریق آن دو نفر از دو جنس مخالف در شبکه ای از حقوق و الزامات مشترک، که در هر فرهنگی نسبت به فرهنگ های دیگر متفاوت است، به یکدیگر وابسته می شوند. زناشویی یکی از بنیادی ترین شیوه های برقراری پیوند میان افراد و گروه هاست. زیرا زمانی که مرد و زنی زناشویی می کنند نه تنها یک همسر، بلکه رشته جدیدی از والدین و خویشاوندان نسبی دیگر را به دست می آورند. ازدواج در واقع ساخت اجتماعی مشروعیت یافته به وسیله رسوم را اصلاح می کند. ازدواج فرایند خویشاوندی نسبی سکنی گزینی، نامگذاری، ارث بری رفتارها را مشخص کرده و راه را بر تولیدمثل مشروع درون گروه خانوادگی می گشاید.

-3اهداف اساسی ازدواج و تشکیل خانواده ازنظراسلام : الف- رسیدن به آرامش:

در نظام الهی و فرهنگ قرآنی، هدف اصلی از ازدواج رسیدن به آرامش روان و آسایش خاطر، پیمودن راه رشد، دستیابی به کمال انسانی و نزدیکی به خداوند است. خداوند درآیه 189 سوره مبارکه اعراف، ضمن آن که حقیقت زن و مرد را یک گوهر دانسته و هیچ امتیازی از لحاظ آفرینش بین آنها قایل نشده، آرامش خاطر و روان را هدف ازدواج و زن را محور آرامش معرفی کرده است.

ب- بقای نسل:

یکی از اهداف جانبی ازدواج، فرزند داشتن و بقای نسل و تربیت صحیح آنان برای جامعه انسانی است. امام سجاد - ع - وجود فرزند را از سعادتهای انسان میداند. امام صادق - ع - یکی از معیارهای مهم در انتخاب همسر را توان زاییدن فرزندمعرفی میکند .
ج- پاسخ به ندای فطرت:

ازدواج پاسخی است خداپسندانه به ندای فطرت زیرا خداوند در وجود انسان غریزه جنسی را قرار داده است.
د- حفظ عفت:

از اهداف مهم ازدواج، حفظ پاکدامنی زنان و مردان و جلوگیری از لغزشهای گوناگون است، زیرا ازدواج تنها راه ارضای طبیعی تمایل جنسی است، از این رو پیامبر - ص - فرمود: »هر کس ازدواج کند، نیمی از دینش را حفظ کرده، پس باید در نیم دیگر از خدا بترسد.« - سفینه البحار، ج 1، ص - .561 خانواده کوچک ترین جزء اجتماع بشری و از مهم ترین ارکان آن است ؛ تشکیل خانواده و استحکام آن، برای استحکام نظام جامعه و پرورش و تربیت انسان ها ی صالح لازم و ضروری است. در نظام و کانون خانوادهبسیاری از ارزش های انسانی شکل گرفته یا تقویت می شوند، پس برای رسیدن در مراتب بالاتر کمال نیز ضروری است.

-4جهیزیه و مهریه حضرت زهرا - س - :

تمام دارایی حضرت علی -علیه السلام در آن زمان منحصر به شمشیر وزرهی بود که یتوانستبه وسیله آنها در راه خدا جهاد کند وشتری نیز داشت که با آن در باغستانهای مدینه کار میکرد وخود را از میهمانی انصار بی نیاز میساخت. پس از انجام خواستگاری ومراسم عقد وقت آن رسید که حضرت علی -علیه السلام برای همسر گرامی خود اثاثی تهیه کند وزندگی مشترک خود را با دختر پیامبر آغاز کند. پیامبر اکرم صلی االله علیه و آله و سلم پذیرفت که حضرت علی -علیه السلام زره خود را بفروشد وبه عنوان جزئی از مهریه فاطمه - علیها السلام - در اختیار پیامبر بگذارد. زره به چهارصد درهم به فروش رفت. پیامبر قدری از آن را در اختیار بلال گذاشت تا برای زهرا عطر بخرد وباقیمانده را به عمار یاسر وگروهی از یاران خود داد تا برای فاطمه وعلی لوازم منزل تهیه کنند.از صورت جهیزیه حضرت زهرا - علیها السلام - می توان به وضع زندگی بانوی بزرگوار اسلام به خوبی پی برد.فرستادگان پیامبر صلی االله علیه و آله و سلم از بازار باز گشتند وآنچه برای حضرت زهرا - علیها السلام - تهیه کرده بودند به قرار زیر بود:

-1 پیراهنی به بهای هفت درهم
-2 یک روسری به بهای یک درهم

-3 قطیفه مشکی که تمام بدن را نمیپوشانید.

-4 یک تخت عربی از چوب ولیف خرما -5 دو تشک از کتان مصری که یکی پشمی ودیگری از لیف خرما بود.

-6 چهار بالش، دو تا از پشم ودو تای دیگر از لیف خرما -7 پرده -8 حصیر هجری

-9 دست آس
-10 طشتبزرگ
-11 مشکی از پوست
-12 کاسه چوبی برای شیر

-13 ظرفی از پوستبرای آب
-14 آفتابه

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید