بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله، ما مکانیسم انتقال پول از طریق نرخ بهره و کانالهای نرخ ارز موثر واقعی، برای پنج کشور جنوب-شرقی اروپا، یعنی، بلغارستان، کرواسی، یونان، رومانی و ترکیه را مورد بررسی قرار میدهیم. روشهای جدید ریشه واحد و همانباشتگی در صورت وجود شکستهای ساختاری در داده در این تجزیه و تحلیل مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج تجربی وجود یک رابطه معتبر بلند مدت، با ثبات پارامتر، برای هر یک از پنج کشور نمونه را تایید نمودند. علاوه بر این، توابع عکس العمل آنی در زمینه متغیرهای پولی و نرز ارز موثر واقعی دارای همگرایی بوده و در تمامی موارد از یک الگوی معقول پیروی میکنند.

.1  مقدمه

روند ادغام اقتصادهای جنوب-شرقی اروپا در اتحادیه اروپا - EU - به طور مداوم در حال تکامل بوده و طی دهه اخیر تشدید شده است. برخی از کشورهای جنوب-شرقی اروپا در حال حاضر عضو اتحادیه اروپا - EU - یا منطقه یورو بوده یا با EU در ارتباط هستند؛ برخی دیگر برای تبدیل شدن به عضو EU تنظیم گردیدهاند. این امر نشان میدهد پیشرفتهای EU برروی کشورهای بالا به صورت نظاممندتر تاثیر میگذارد.

در عین حال، معاملات اقتصادی در این منطقه شدیدتر و نظاممندتر گشته، بانکها، شرکتهای بزرگ و افراد را به منظور گسترش فعالیتهای خود در کل منطقه هدایت میکند. بنابراین، یک نیاز برای جستجوی دقیق و نظاممند در خصوص سیاستهای اقتصادی کشورها در این منطقه وجود دارد، به ویژه در این زمان با بحران-های مالی و بدهی در منطقه یورو. از یک سو، یونان، یکی از اعضای منطقه یورو از سال 2001، در یک رکود عمیق با بدهی دولتی بالا، و موافقت با دو برنامه تنظیم اقتصاد با ECB-EU-IMF، از نظر مالی در حال محکم کردن جایگاه خود بوده و با بیکاری بسیار بالا روبروست.

از سوی دیگر، اقتصادهای در حال ظهور جنوب-شرقی اروپا توسط کسری حساب جاری نسبتا بالا شناخته شده و در برابر زوال در اقتصاد بینالمللی آسیب پذیرتر هستند، زیرا به صورت منفی تحت تاثیر کاهش تقاضای خارجی و افزایش هزینه دریافت وام از خارج از کشور قرار دارند.

در مقاله حاضر ما تلاش میکنیم مکانیسم انتقال پول را برای پنج کشور جنوب-شری اروپا، یعنی، بلغارستان، کرواسی، یونان، رومانی و ترکیه مورد بررسی قرار دهیم. برای اقتصادهای در حال گذار - بلغارستان، کرواسی و رومانی - این بررسی به ویژه مهم است، زیرا به ما اجازه میدهیم متوجه شدیم تغییر در ابزارهای سیاست بانک مرکزی با چه سرعتی، و تا چه اندازه برروی متغیرهای داخلی مانند تورم تاثیر میگذارند.

توجه داشته باشید که تعداد فزایندهای از اقتصادهای در حال گذار اکنون از یک رژیم هدفمند تورم استفاده نموده، یا برای انجام این کار برنامهریزی کردهاند. علاوه بر این، ارزیابی عملکرد متفاوت مکانیسم انتقال پول در اقتصادهای در حال گذار مهم است.

Coricelli و همکاران - 2006 - انتقال سیاست پولی در اروپای شرقی و مرکزی را از طریق چهار کانال مورد تحلیل دارند: - 1 - کانال نرخ بهره؛ - 2 - کانال نرخ ارز؛ - 3 - کانال قیمت دارایی؛ و - 4 - کانال کانال وام گسترده. در تجزیه و تحلیل فعلی، ما برروی کانالهای نرخ بهره و نرخ ارز موثر واقعی تمرکز میکنیم.

متون مربوط به مکانیس انتقال سیاست پولی بسیار زیاد و گسترده بوده، هر دو مقالات نظری و تجربی را شامل میشود. در خصوص کانال نرخ بهره، سه رویکرد وجود دارد. رویکرد "هزینه بودجه" بررسی میکند چگونه نرخ بهره بازار به نرخهای بهره بانکهای خردهفروشی با سررسید قابل مقایسه انتقال مییابد ؛ رویکرد سیاست پولی به طور مستقیم تاثیر تغییر در نرخ سیاست برروی نرخ خرده فروشی را بررسی میکند

Sander - و Kleimeier، 2004 الف - ؛ و یک رویکرد متحد که شامل دو مرحله، یعنی عبور از نرخ سیاست به نرخ بازار و انتقال از نرخ بازار به نرخ خردهفروشی، است. توجه داشته باشید که نفوذ نرخ بهره معمولا با استفاده از یک چارچوب مدل تصحیح خطا - ECM - مورد بررسی قرار میگیرد.

طی دو دهه اخیر، چندین محقق برروی کشورهای در حال گذار در اروپای شرقی و مرکزی تمرکز نمودند. آنها تا حدی زیادی برروی عدم تقارن روند تطبیق، در رابطه با کشورهای منطقه یورو، و نفوذ بلند مدت متمرکز بودهاند. در خصوص مورد اول، نتایج آنها ترکیب شده است

Sander و Kleimeier، 2004ب - ؛ در مورد دوم نتایج آنها نشان میدهند هر دو نفوذ بلند مدت و معاصر در طول زمان افزایش یافته، در حالیکه تاخیر تنظیم میانگین به نفوذ کاهش مییابد، زیرا داده تازه بیشتری را میتوان به کار برد

Sander و Kleimeier، 2004ب - . نفوذ نرخ بهره در اقتصادهای در حال گذار همچنین توسط چندین محقق، با استفاده از مدلهای بردار اتورگرسیو - VAR - و بردار اصلاح خطا - VECM - مورد مطالعه قرار گرفتند .

بدعت این مقاله در موارد زیر است. ابتدا، ما از جدیدترین داده از اواسط دهه 90 میلادی تا سال 2011، به منظور ایجاد یک رابطه بلندمدت معتبر برای هر کشور نمونه و برآورد توابع عکس العمل آنی استفاده نمودیم. دوم، ریشه واحد ضریب لاگرانژ - LM - به تازگی توسعه یافته Lee - و Strazicih، - 2003 و آزمونهای همانباشتگی Johansen - و همکاران، 2000 و Lutkepohl و Saikkonen، 2000 و گسترش آنها در چندین مقاله جدید ذکر شده در زیر - در این تجزیه و تحلیل پیاده-سازی شد. این آزمونها شکست ساختاری در داده را مجاز میدانند.

شکستها در این زمینه مهم هستند، زیرا سیاستهای اقتصادی پیادهسازی شده در کشورهای نمونه احتمالا موجب تغییر ساختاری در هر دو سطح و گرایشات متغیرهای خاص می-شوند. علاوه بر این، کشورهای بررسی شده ناهمگن و در مراحل مختلف روند ادغام در اتحادیه اروپا هستند: بلغارستان و رومانی در سال 2007 پس از یک دوره گذار طولانی از اقتصاد برنامهریزی شده به صورت مرکزی به بازار آزاد به EU پیوسته؛ کرواسی در سال 2013 همچنین پس از یک دوره گذار طولانی به EU پیوسته؛ و ترکیه با یک اتحادیه گمرکات در سال 1996 با EU موافق نموده، تحت مذاکره برای عضویت آینده در EU است، و همچنین یک توافق اماده با IMF به مدت چندین سال داشته است.

به طور خلاصه، شواهد تجربی وجود شکستهای ساختاری را تایید نموده و یک رابطه بلندمدت معتبر میان تولید صنعتی، شاخص قیمت مصرفکننده، عرضه پول، نرخ بازار پول و نرخ ارز موثر واقعی، برای هر یک از پنج کشور تحت ملاحظه را شناسایی میکند. علاوه بر این، توابع عکسالعمل آنی براورد شده برای متغیرهای پولی و همگرایی نرخ ارز موثر واقعی در تمامی موارد معقول و منطقی به نظر میرسند.

.2  چارچوب نظری

در مطالعه فعلی، ما یک مدل کاهش یافته را به منظور بررسی مکانیسم انتقال پول برای بلغارستان، کرواسی، یونان، رومانی و ترکیه برآورد نمودیم. این تجزیه و تحلیل برروی کانال نرخ بهره و کانال نرخ ارز موثر واقعی تمرکز میکند. ما، به دلیل - الف - محدودیتهای داده و - ب - ناهمگنی شدید میان کشورهای نمونه، تلاش نمیکنیم یک مدل ساختاری کامل به منظور مشخص نمودن روابط پیشنهاد شده توسط نظریه اقتصادی ایجاد نماییم. بنابراین، تجزیه و تحلیل ما براساس ریشه واحد و آزمون هم-انباشتگی در صورت وجود شکستهای ساختاری، به همراه مشخصه VECM و برآورد عکسالعمل آنی میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید