بخشی از مقاله

چکیده:

این پژوهش به بررسی تاثیر نانوذرات سولفیدکادمیم بر برخی خصوصیات مورفولوژیکی دو گیاه لیلکی و اکالیپتوس میپردازد. پس از تهیه نهالها و قرار دادن آن در طرح بلوک تصادفی,تیمارهای مورد نظر به صورت آبیاری اعمال گردید.پس از اتمام دوره اعمال تیمار, فاکتورهای مرفولوژیک اعم از وزن تر و خشک ریشه و اندام هوایی و همچنین تغییرات تعداد برگ و ارتفاع مورد اندازه گیری قرار گرفت.

نتایج نشان داد وزن تر ریشه در غلظت 20 میلیگرم دارای تفاوت معنیداری بود که در غلظت 80 میلیگرم این تفاوت معنیدار نبود.در رابطه با وزن خشک ریشه اختلاف معنی داری در هیچ یک از گونهها دیده نشد. همچنین تغییرات برگ روند کاهشی را دنبال کرد.نتایج نشان داد که نانوذرات سولفیدکادمیم بیشترین تاثیر را بر روی تغییرات برگ داشته است.

.1 مقدمه:    
نانو تکنولوژی یکی از فناوریهای نوین است که در چند دهه گذشته وارد عرصه کشاورزی نیز شده است. موادی با اندازه کمتر از 100نانومتر که حداقل یکی از ابعاد آنها این مقدار باشد در گروه نانو ذرات طبقهبندی میشود. اندازه کوچک نانوذرات به آنها اجازه میدهد که از لحاظ فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خصوصیات ویژه و جدیدی را از خود نشان دهند و فرایندها و اثرات متفاوتی نسبت به ذرات درشت دانه ایجاد نمایند.

از نظر شیمیایی، نانو مواد به چند دسته نانوذرات بر مبنای کربن، نانوذرات اکسید فلزی، نانو ذرات اکسید فلزی، نانوذرات فلزی و کوانتوم داتها تقسیم میشوند که نانوذرات سولفید کادمیم جزء نقاط کوانتوم است.

نقاط کوانتومی در کامپوزیتها، رنگها، صفحات خورشیدی و وسایل الکتریکی نوری به کار میروند. همچنین از آنجایی که این ترکیبات داری خواص فلورسانس هستند، برای نشانهگذاری و ردیابی در تحقیقات علمی، پزشکی، کشاورزی و تجاری کاربرد فراوان دارد. سمیت قطعی هستههای سربی یا کادمیمی این ترکیبات حتی در غلظتهای بسیار کم در مهرهداران از قبل مشخص شده است

سولفید کادمیم یک عنصر مهم از گروه BIV نیمه هادی با خصوصیات فیزیکی و شیمیایی عالی میباشد. این عنصر ماده ی امیدوارکنندهای در زمینههای فنی مختلف از جمله تجزیه شیمیایی، سنسور گاز، آشکارسازی لیزری است.

رابطه بین علوم و تکنولوژی جدید با محیط زیست بسیار پیچیده است. تکنولوژیهای مختلف از انواع ساده تا پیچیده سهمی در اثرات مخرب زیست محیطی را دارا میباشند. لذا با رشد روزافزون نانوتکنولوژی، باید خطرات احتمالی ناشی از نانومواد و نانوتکنولوژی پیشبینی شده و راه حلهای لازم جهت مقابله با آن مشخص شود

آلودگی های محیطی موضوعی است که امروزه بسیار مورد توجه بوده و به عنوان یک مشکل جهانی مورد قبول است، زیرا اثرات مضری بر سلامتی انسانها، جانوران و گیاهان دارد. کاستن از میزان آلایندهها مستلزم وقت و هزینه بالایی است. .
اقتصادیترین و عاقلانهترین روش جهت پایش سطوح فلزات سنگین و آلودگیها از زندگی و چرخهی زیستی استفاده از پوشش گیاهی است

گیاه پالایی روشی ساده، اقتصادی و سازگار با محیط زیست برای پالایش محیطهای آلوده به شمار میآید. از طرفی فضای سبز و محیط زیست از اساسیترین عوامل پایداری حیات طبیعی و انسان میباشد. فضای سبز مناسب در مناطق شهری و صنعتی با رعایت اصول و قواعد علمی باعث کاهش اثرات زیانآور آلودگیهای محیطی میشود. یکی از عناصر مهم در ایجاد فضای سبز، استفاده از درختان و درختچههای مقاوم به آلایندههای محیطی میباشد که علاوه بر پدیدهی تصفیه هوا - گاها آب و خاک - باعث جلوگیری از صداهای ناهنجار و زیبایی هرچه بیشتر مناطق شهری و صنعتی میشود

هدف اصلی از این تحقیق، بررسی تاثیر نانوذرات سولفید کادمیم بر برخی خصوصیات مرفولوژیک گیاه لیلکی به منظور ارزیابی توانایی نسبی این گیاه در مقابله با خطرات نانوذره سولفیدکادمیم در مناطق در خطر این آلودگی می باشد.

.2مواد و روش ها:

پس از تهیه نهالها و قرار دادن آن در طرح بلوک تصادفی,تیمارهای مورد نظر به صورت آبیاری اعمال گردید.پس از اتمام دوره اعمال تیمار, فاکتورهای مرفولوژیک اعم از وزن تر و خشک ریشه و اندام هوایی و همچنین تغییرات تعداد برگ مورد اندازه گیری قرار گرفت.

- اندازه گیری تعداد برگ و ارتفاع:
ارتفاع با خط کش میلی متری اندازهگیری و همچنین تعداد برگها نیز شمارش گردید. این اندازهگیری در ابتدا و انتهای دوره تیماردهی انجام و تغییرات صفات مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت.

- اندازه گیری وزن تر و خشک ریشه:
وزن تر دو گونه مورد مطالعه توسط ترازو با دقت 0/001 اندازه گیری شد.برای اندازه گیری وزن خشک پس از قرار دادن آن در آون به مدت 24 ساعت توسط ترازو اندازهگیری شد.

.3نتایج و بحث:

براساس نتایج به دست آمده از تجزیه واریانس دو گونه اکالیپتوس و لیلکی،از نظر وزن ریشه اختلاف معنی داری بین این دو گونه وجود دارد. تیمارها نیز دارای اختلاف معنی داری بودند.همچنین اثر متقابل گونه و تیمار نیز دارای اختلاف معنی داری بود.

تجزیه واریانس وزن تر ریشه در مقایسه میانگینها نشان داده شد که لیلکی دارای اختلاف معنیداری با اکالیپتوس میباشد و اکالیپتوس بیشتر بود.همچنین تیمار 20 میلیگرم با شاهد اختلاف معنی داری دارند اما تیمار 80 میلیگرم دارای اختلاف معنی دار با شاهد نمیباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید