بخشی از مقاله

چکیده

الکتروموتور کمپرسور مرحله اول واحد احیاء زمزم ، در ابتدای نصب دارای پیکهایی غیر سنکرون در طیف ارتعاشی خود بود که به مرور زمان دامنه و هارمونیکهای آنها دچار تغییر و رشد شد . با توجه به اهمیت تجهیز و شرایط ابتدای نصب اقدام به تزریق گریس در بازه های زمانی کوتاه تر شد تا شاید یکی از دلایل احتمالی یعنی ضعف روانکار مورد بررسی قرار گیرد. در نهایت با رشد پیکهای خرابی و سطح ارتعاشات و ترند شاخص وضعیت بیرینگ وتغییر صدای دستگاه مشکل خرابی برینگ اعلام شد واقدام به تعویض الکترو موتور شد . بعد از دمونتاژ قطعات برینگها مشخص شد که در اثر وجود ذرات غیرساینده و الودگی سطوح بیرینگ اسیب دیده وعلت بوجود آمدن پیکها و تغییر صدا و ارتعاش دستگاه شده است.

مقدمه

یاتاقانها تکیه گاه اصلی اجزاء چرخنده دستگاهها بوده و معیوب شدن آنها ممکن است موقعیت اجزاء چرخشی دستگاه را تغییر دهد که در این صورت باعث برخورد قطعات ثابت و متحرک تجهیز می گردد. معیوب شدن کلی یاتاقانها ممکن است موجب خم شدن محور دستگاه شود و در نهایت باعث شکستگی محور شده و در سایر موارد باعث داغ شدن موضعی قطعات دستگاه شود. یاتاقانها اجزاء همه منظورهای هستند که تجهیزات اندکی میتوانند بدون آنها به کار خود ادامه دهند.

پوشش الماسی، اصطکاک را در ساچمه و ریل لغزندهی یاتاقان ها کاهش میدهد. یاتاقان وسیله ای است که اجازه حرکت نسبی مقید بین دو یا بیشتر از دو قطعه را می دهد که به می تواند به صورت چرخش یا حرکت خطی باشد به علت ورود ذرات خارجی به داخل بیرینگ - البته این ذرات از نوع ساینده نیستند - وروی سطح یا تاقان قرار می گیرند موجب خستگی زودرس در یاتاقان می شوند و باعث می شوند دندانه های ریزی در قسمت شیار عضوهای غلتان بیرینگ ایجاد شده که این دندانه ها زیاد بوده و در کل شیار مذکور پراکنده اند. خرابی یاتاقان را تسریع می بخشند وباعث خشن شدن سطوح و کند شدن یاتاقان می شوند. . همانطور که میدانید یک یاتاقان قلطکی از چهار قسمت اصلی تشکیل شده است . رینگ داخلی و خارجی ، ساچمه و قفس نگهدارنده یا کیج.

هر کدام از این قسمتها در اثر چرخش در یک دور خاص تجهیز از خود فرکانس مشخصی ساطع میکنند که توسط دستگاه های آنالیز ارتعاشات قابل جمع آوری و تحلیل هستند که در زیر به آنها اشاره میکنیم.

فرمول های محاسبه فرکانسهای چهارگانه بیرینگها:

در بیشتر موارد این فرکانسها توسط شرکت سازنده یاتاقان در اختیار مشتریان قرار داده میشود و یا اینکه در سایت این شرکتها و یا کاتالوگهای فنی آنها گذاشته میشود. در دستگاه های جدید انتظار میرود تا در زمان نصب از منحنی وان حمام طبعیت کنند.

مطابق این الگوی خرابی، تجهیز در زمان شروع بهره برداری، بدلایلی از جمله نواقصی در طراحی و ساخت، نواقصی در فونداسیون و نصب و راهاندازی دچار نرخی از خرابیهای اولیه می باشد که با برطرف کردن این دلایل، نرخ خرابی به تدریج کاهش یافته و به سطح نرمالی می رسد. این نرخ خرابی در طول زمان بهرهبرداری تجهیز تقریبا یکسان بوده ولی در زمانهای فرسودگی و پایان عمر تجهیز کمکم نرخ خرابی روند افزایشی پیدا میکند. در بسیاری از مواقع ، عیوب برینگ که در ابتدای نصب به همراه تجهیز وجود دارند تا مدتها ثابت میمانند و دچار تغییر نمیشوند.در چنین مواقعی بهتر است تا نشانه های تغییر بوجود نیامده ، اقدام به تعویض برینگ ننمود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید