بخشی از مقاله

چکیده

لالایی ها در دستهادبیاتِ فولکلوریک، جزءاوّلین اشکال شعر غیر رسمی ویژه کودکان است و قدمتی برابر با نخستین اشعار فارسی دارد. این گونه از ادبیات شفاهی از گفتمان عامیانه و فولکلور جوامع اثر پذیرفته است . لالایی ها نخستین پیمان آهنگین و شاعرانه است که میان مادر و کودک بسته می شود و آرزوهای مادر را بی تشویش و ساده بیان می کند. .این پژوهش در پاسخ به این سوال است که کارکردهای لای لای خوانی در ادبیات بومی چیست و بر آن است که با تحلیل لالایی ها در انواع ادبیات تعلیمی ، غنایی و حماسی به این فرضیه دست یابد که بخش بزرگی از هشیاری فرهنگی مردم هر زیست بوم با لالایی ها ارتباط دارد . در این پژوهش نگارندگان می کوشند که اهمیت لالایی ها را در وجوه مذهبی ، جامعه شناسی ، روانشناسی و تربیتی بازنمایی کنند .

کلیدواژ ه ها: لالایی ،آوازهای بومی ، تعلیمی ، غنایی ،حماسی

-1   مقدمه

لالایی ها از جمله ادبیات شفاهی و بومی هر سرزمین هستند که ریشه در تاریخ و فرهنگ جامعه دارد » لالایی به عنوان یک فرم ادبیات کودکان و در حوزه بومیت اهمیت بالایی دارد .لالایی پایه ای است ،پایه ای که سایر فرم ها را باید روی آن چید .لالایی اولین نقطه تلاقی زبان و موسیقی است « - عمرانی ، - 214 : 1381 لالایی ها که به شکل تکرار چند نت ساده از اصوات صدا دار در همه ی فرهنگ ها و ملیت ها وجود دارد ؛ پیام مشترک عشق و طلب صلح همه مادران دنیا را در خود دارد . در همه انواع شعر ، مردان و زنان طبع آزمایی کرده اند و لالایی ها تنها سروده هایی هستند که سرایندگان بلا منازع آن ها ، فقط و فقط زنان هستند . از این حیث بررسی و تحلیل آن ها ، مارا به نتایج ارزشمندی از درک جامعه شناختی و روانشناسانه ، بعد تاریخی و مذهبی و ... می رساند. این بررسی با انگیزه برانگیختن و معطوف کردن افکار به این مقوله و توجه به خاستگاه های بومی محتوای آوازها ،دانستن و شناختن بیشتر فرهنگ بومی ، هویت شناسی خود و شناساندن ماهیت ارزشمند فرهنگی خود به دیگر ملل انجام شده است. به این منظور باید دید چه نوع کارکردهای محتوایی در لالایی ها وجود دارد؟

-2   پیشینه تحقیق

در موضوع مورد بررسی کتابهایی دیده شد که فقط به ذکر لالایی ها پرداخته اند و توضیحی ارائه نکرده اند .مانند : لالایی های ایرانی از محمدباقر نجف زاده ، ترانه های قالی بافان کاشان از احمد مزرعتی که فقط در ده صفحه به ذکر لالایی ها پرداخته است . کتاب لالایی و قصه های کودکان از نعمت االله ایزدی، لالایی فرشته ها از ابوالقاسم جعفری ، لالایی کودک نازم از عفت شیرازی نژاد و... فقط تعداد اندکی کتاب به بسط این موضوع پرداخته اند مانند : لالایی های ایران از سید ابراهیم عمرانی وکتاب بررسی ادبیات شفاهی در هرمزگان از مریم دهنوی، نمونه های دیگر و چندین مقاله که در این باب نوشته شده است از جمله مقاله » تاثیر آوای لالائی خون نوزادان نارس« از امیری رعنا و همکاران درمجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند دوره 15 ، شماره4 ، تعدادی هم به گونه ای خاص توجه کرده اند مانند لالایی آذربایجان ،لالایی مازندران ، و000 پس بر این شدیم که در این حیطه پژوهش بیشتری صورت گیرد .

-3   ضرورت تحقیق

لالایی،ترانه مادرانه ای که قربانی پیامدهای دوران تجّدد و مدرنیته شد. اکنون کمتر کسی فرزندش، را با لالایی می خواباند، برخی برای دور نماندن از قافله مدرن آهنگ های دیگری که خودشان هم از محتوای آن بی خبرند ، به خورد کودکان می دهند و ناگهان متوجه می شویم سنت های حسنه را یکی پس از دیگری به قربانگاه برده ایم . ما در این پژوهش خواسته ایم اذهان را به احیاء فرهنگ لالایی خوانی مادرانوفمعطنماییم و با وجود ضیق وقتِ مادرانِ شاغلِ امروز ، اهمیت این سنت ریشه دار را در حد امکان از جهات مختلف به اثبات برسانیم . در هر اجرای لالایی ، کودک به صورت ضمنی با آهنگ ، لحن و واج های زبان آشنا می شود و آموزش زبان مادری با ملودی ملایم و صدای آرام بخش مادر ،حفظ فرهنگ بومی وگویش ها در مناطق جغرافیایی خود از دستاوردهای آن است .این پژوهش در احیای گونه آوازهای فولکلوریک زنان و توجه به ادبیات کودک و بوم زیست های فرهنگی مختلف ایران صورت گرفته است و می تواند مورد استفاده دانشگاهیان و در صورت بسط مورد استفاده غالب مادران ایرانی قرار گیرد .تحقیق حاضر اطلاعات مفیدی به کلیه پژوهش گران حیطه شرق شناسی می دهد .

-4   روش کار

این نگارش که در موضوع ادبیات فولکلور و عامیانه است از نظر کارکردهای محتوایی در سه نوع ادب حماسی ، تعلیمی و غنایی دسته بندی شده اند . لازم به ذکر است که یک نمونه از این ابیات می تواند در خود انواع دیگر را نیز به صورت

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید