بخشی از مقاله

چکیده :

ماشین آلات یکی از اجزای جدا نشدنی تولید هستند .بنابراین اطمینان از کارکرد صحیح و توانایی ماشین آلات در حفظ تلرانسهای تعیین شده و تولید یکنواخت بسیار مهم جلوه میکند.مطالعات قابلیت ماشین ابزاری ساده و مناسب برای ارزیابی مقدار تغییرات تولید شده توسط یک تجهیزات است .

این اطلاعات به مدیر کمک میکند تصمیمات بهتری راجع به مسائل زیر بگیرد:نیازتعمیراتی ماشین،تعیین صحت عملکرد ماشین و تعیین محدوده ی تلرانس در این تحقیق ابتدا به معرفی عوامل تغییر دهنده کیفیت تولید همچون ماشین آلات ،نیروی انسانی، مواد، روش و اندازه گیری وهمچنین به بیان ارتباط قابلیت ماشین آلات و اتوماسیون صنعتی پرداخته ایم

در گام دوم تلاش نموده ایم که اثر دیگر عوامل را تا حد امکان ناچیز کنیم تا حدی که تنها فاکتور ماشین آلات موجب تغییر در فرآیند تولید گردد. به منظور اندازه گیری علل کلی تغییرات،مطالعات فرآیند قابلیت ،تحت شرایط عادی و روزمره صورت می پذیرد.از سوی دیگر مطالعات قابلیت ماشین در شرایط تحت کنترل که بعدها به آن پرداخته میشود،انجام میپذیرد.آنگاه به جمع آوری اطلاعات و محاسبه ی حدود کنترلی و در نهایت محاسبه قابلیت ماشین پرداخته و آن را با مقدار قابلیت هدف مقایسه نمودیم.اگر مقدار بدست آمده با مقدار قابلیت هدف برابر یا بزرگتر از آن بود،اقدام به خرید ماشین آلات مینماییم در غیر این از خرید تجهیزات صرفه نظر مینماییم.

فراموش نکنیدمعمولا مطالعات قابلیت ماشین قبل از خریداری و در کارگاه ساخت صورت می پذیرد .روشهای کلی بررسی قابلیت ماشین روش نمودار کنترل و آزمون s متوالی می باشد که در روش اول به محاسبه ی عملکرد و قابلیت بالقوه ی ماشین آلات پرداخته میشود و به تعداد زیادی نمونه نیاز است اما در روش دوم نمونه های مورد نیاز کمتر است در عوض سطح اطمینان اظهار نظر ما نیز بسیار پایین خواهد بود.در این تحقیق به بررسی روش روش اول به همراه مطالعه موردی پرداختیم.

مقدمه:

در کنترل کیفیت آماری که امروزه به طور گسترده ای در صنایع پیشرفته دنیا به کار می رود . سعی بر این است که ضایعات تولید تا حد امکان کاهش یابد . چنانچه مدیری بخواهد کنترل کیفیت را اجرا کند باید آمار بگیرد . به عنوان مثال تعیین نماید که آیا ضایعات کارخانه یا کارگاه نسبت به دیروز افزایش یافته است یا کاهش ؟

سپس لازم است این آمارها را به صورت نمودار در آورده و بعد از تجزیه و تحلیل نمودار ها ریشه نقایص را پیدا نماید.در کنترل کیفیت بایستی تمرکز ما بر روی مسائل اصلی باشد و با توجه به اینکه جلب رضایت مشتری مرهون ارائه محصول باویژگی های مطلوب است و برای حصول این امر گزینش امکانات لازم و فرایند آنها ، کنترل برای نقص یابی و اصلاح ضروری است و برای موفقیت بیشتر بایستی روی مسائل اصلی تر متمرکز گردید.

یکی از این مسائل اصلی اطمینان از عملکرد وتوانایی ماشین آلات در رعایت محدوده ی تلرانس تعیین شده و ثبات در طول فرایند است که در زیر بدان پرداخته ایم. هدف مطالعه ی قابلیت ماشین آلات حذف و یا حداقل کردن تاثیر فاکتورهای دیگر و بررسی اثر ماشین است.البته میتوان از این روش برای ابزار آلات ،فیکسچرها،پالت ها و حتی تجهیزات نیز استفاده کرد - بایر - در بعضی مقالات از این روش با نام جریان ماشین آلات ،پایش ماشین آلات و یا مطالعه ی کوتاه مدت قابلیت نیز یاد شده است.

ساختار تحقیق به شکل زیر خواهد بود:

در بخش 2به مرور مطالعات گذشته و تکامل تدریجی این دانش میپردازیم.راه و روش انجام مطالعه و نحوه ی محاسبات در بخش 3 بیان میگردد.دربخش 4 با توجه به روش بیان شده اقدام به انجام مطالعه موردی میکنیم و در بخش 5 به بررسی نتایج بدست آمده مینماییم و در نهایت در بخش 6 به نتیجه گیری اقدام مینماییم.

-2مرور ادبیات:

رشد روز افزون صنایع و تکنولوژی موجب تمایل مدیران و صاحبان صنایع به استفاده از اتوماسیون و ماشین آلات مکانیزه به جای نیروی انسانی گردیده است . فاکتورهایی همچون امنیت کاری - استفاده از رباتها و ماشین آلات در مکانهای بالقوه خطرناک و مضر همچون رنگ کاری بدنه خودرو - یا سرعت و دقت تولید و امکان حفظ شرایط مناسب و توانایی محاسبه در کسری از ثانیه این امر را تشدید نموده است . در دنیای امروز اتوماسیون و بهره گیری از ماشین آلات مکانیزه چه در فرایندهای تولید پیوسته و چه در فرایندهای تولید بسته ای بسیار معمول است اما هیچ روش جامعی برای بررسی توانایی ماشین آلات در حفظ تلرانس های مورد نظر وجود ندارد. بنابراین در این تحقیق می خواهیم با بیان روشی جامع به مدیر در خرید ماشین آلات کمک نماییم.

معمولا مطالعات قابلیت ماشین قبل از خریداری و در کارگاه ساخت صورت می پذیرد.بعضی شرکتها از این روش به منظور زمان بندی مناسب و تخصیص محصولات با تلرانس تنگتر با قابلیت بهتر استفاده میکنند

به منظور انجام مطالعه ی قابلیت ماشین بهتر است تیمی متشکل از مهندسی محصول ،تولید کنندگان،بخش نگهداری ،مهندسی کیفیت،اپراتورها و سازندگان تجهیز تشکیل گردد. در اولین گام تیم می بایست فرم تحلیل قابلیت تشکیل دهد.

اگر ماشین مورد مطالعه دارا ی چندین جریان فرآیند همچون سوراخ کاری،پرس،کف تراشی و... باشد.به دلیل وجود تفاوت در انحراف معیار هر جریان می بایست به بررسی جداگانه ی هر جریان پرداخت.تجمیع داده از همه ی جریانهای فرآیند منجر به تخمین نادرست انحراف استاندارد و در نتیجه محاسبه ی ناصحیح قابلیت ماشین آلات میگردد.همچنین این امر موجب عدم شناخت علل اصلی انحراف میگردد و در نتیجه از حل مشکل بازخواهیم ماند

2روش کلی برای تخمین قابلیت ماشین وجود دارد:

-1روش نمودار کنترل

-2آزمون ترتیبی

2-1 روش نمودار کنترل:

در این روش فرض بر آن است که قطعات در شرایط ایده آل تولید میشوند و 4 فاکتور دیگر تاثیری بر فرآیند ندارند.قطعات تولید شده اندازه گیری و نمودار کنترل برای تعیین درجه ی ثبات فرآیند رسم میگردد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید