بخشی از مقاله

تأثیر مدیریت ماشین آلات از طریق آنالیز روغن بر هزینه پروژه هاي عمرانی

چکیده:

در این مقاله سعی شده با معرفی روش هاي مدیریت بر ماشین آلات و تکیه بر روش آنالیز روغن، نحوه بکارگیري ایـن روش هـا بـر مـدیریت ماشین آلات عمرانی و کاهش هزینه هاي پروژه با استفاده از این روشها مورد بررسی قرار گیرد و نتایجی که بـا اسـتفاده از ایـن روشهـا کـه منجر به کاهش هزینه هاي پروژه ،کاهش هزینه تعمیرات ماشینآلات و همچنین افزایش عمر مفید ماشن آلات میشود بیان گردد.

کلید واژه: آنالیز روغن، ماشین آلات عمرانی، کاهش هزینه، مدیریت

مقدمه :

امروزه یکی از مشکلاتی که باعث بالا رفتن هزینه هاي پروژه می گردد مدیریت نکردن بر ماشین آلات موجود در پروژهها میباشد بطوري که می توان بیشترین هزینه هاي موجود در پروژه هزینه ماشین آلات میباشد بطوري که می توان گفت %70 از هزینههاي پروژه را هزینه ماشـین آلات تشـکیل می دهد و ما می توانیم با مدیریت کردن بر ماشین آلات موجود در پروژه بطور قابل ملاحظه اي هزینههاي موجـود در پـروژه را کـاهش داده و باعـث سودآوري پروژه گردیم در این مقاله ما با بررسی روش هاي مختلف مدیریت بر ماشین آلات و تأثیر آن در هزینههاي پروژه می پردازیم.

روشهاي پیش گیرانه تعمیراتی:

در سالیان قبل که تجهیزات ساده تري وجود داشتند زمان توقف و خوابیدن پروژه پارامتر چندان مهمی بحساب نمی آمد زیرا هزینه توقف تولید نسبت به ارزش تجهیزات زیاد نبود و با توقف پروژه ضرر زیادي به پروژه وارد نمی شد در صورتی که امروزه توقف پـروژه هـا خسـارات مـالی زیـادي را بـه هزینه هاي کلی پروژه وارد می آورد. در گذشته تعمیرات به این شکل صورت می گرفت که تا وقتی خرابی در قطعـه اي بوجـود نیامـد تعمیـرات در آن صورت نمیگرفت. در اوایل دهه 60 مفاهیم تعمیرات پیش گیرانه معرفی شد.

قب به اختصار تعمیراتی است که از بروز خرابی و از کار افتادن دستگاه جلوگیري می کند. در سال هاي اول آغاز روش قب میزان توقـف پـروژه هـا مطابق انتظارات کاهش محسوسی نداشته و زمانبندي تعمیرات همواره نمی تواند از خرابی ها یا مشکلاتی که از قبل بوجود آمده جلوگیري کند. بعد از این موارد سلامتی تجهیزات مورد بهرهبرداري پیشنهاد گردید. در نتیجه امکان پیدا کردن خرابیها زودتر از زمان وقوع ممکن شد. کـه بـه ایـن نـوع تعمیرات، تعمیرات پیش گویانه (ع2ژ) معروف شد.

هنگامیکه ع2ژ با عب همراه شد باعث شد که از خرابی هاي غیرمنتظره جلوگیري بعمل آید. با گذشت زمان نیاز به تعمیرات بطـور جـدي احسـاس شد. مدیرات پروژه ها کم کم به این نتیجه رسیدند که عملکرد و راندمان ماشین آلات تأثیر زیادي در سودآوري پروژهها و کم کردن هزینه هاي پروژه خواهد داشت و مشخص است که تعمیرات به جا و به موقع موجب می شود که قبل از بوجود آمدن مشکلات براي ماشین آلات آنها را بررسی کـرده و قبل از بوجود آمدن مشکل از بروز مشکل جلوگیري می کند.

در اوایل قرن جدید تعمیرات پیش فعال (عژ) معنا و کاربرد بیشتري پیدا کرد. این مفهوم با هدف جلـوگیري از خرابـی هـا، افـزایش عمـر سـرمایه و اطمینان خاطر بیشتر بطور چشمگیري رشد نمود تا در اثر این حرکتها، تجهیزات بتوانند بیشتر، بهتر و با راندمان بـالاتر کـار کننـد. جـدول زیـر نـوع عملیات و راهکارهاي مطرح در رابطه با روشهاي مختلف تعمیرات را بیان می کند:

یکی از روشهاي کاهش هزینه، حدالامکان کم کردن نیاز به تعمیر است تا در اثر خرابی ها کاهش یافته و ظرفیـت تولیـد دسـتگاه هـا در حـدود 20

درصد افزایش پیدا می کند.

روش عژ بر انجام صحیح موارد درست تأکید دارد یعنی اینکه ما در ابتدا موارد صحیح و درست بـا انجـام مطالعـات شناسـایی کـرده و ایـن مـوارد شناسایی شده را با استفاده تکنولوژي روز و مدرن به اجرا درآورد ابتدا تعمیرات مقدماتی را شروع کرده و مسیر اصلی خودمان را مشخص می کنـیم بـا مشخص شدن هدف به درستی می توانیم تصمیم گیري کنیم بعد از تصمیم گیري پروژه را اجرا کرده و تولید و سود دهی کمپانی محقق می شود.

روش عب و یا روش هاي مشابه پیش گیرانه تعمیراتی به شکلی ذکر شد مـیتوانـد بـر روي ماشـین آلات مـدیریت انجـام دهـد و موجـب کـاهش هزینههاي پروژه گشته و سود دهی را براي پروژه به همراه داشته باشد.[2]

روش خلا monitoring)شonditionلا)

این روش را روش مراقبت از وضعیت می نامند که با شناسایی به موقع ضعف، عیبها و مشکلات ماشینآلات و پیشگیري کردن از بوجود آمدن ایـن مشکلات می توان باعث کاهش هزینه هاي ماشین آلات شده این روش ما مدیریت کردن تعمیرات ماشین آلات می تواند نقـش تعیـین کننـده اي در افزایش بهرهوري پروژه داشته باشد.

روش قه در حدود 60 سال پیش در جهان بوجود آمد و در حدود 20 سال پیش این فن آوري وارد ایران گردید و در برخی از پروژه ها مورد اسـتفاده قرار گرفت. اما خوشبختانه در این مدت با انجام کنفرانس ها و سمینارهاي مختلف این علم در کشور ما در صنایع مختلف نفت، گاز، پتروشیمی، حمل و نقل، معدن و ماشین آلات عمرانی و ... وارد شده و این صنایع از این فناوري بهره می گیرند.

کارشناسان ایرانی با استفاده از اینترنت توانستند که مزایاي قه را بدرستی درك کرده و آن را در پروژه ها بکار گیرند. استفاده از فناوري قه بـدین شکل می باشد. ابتدا با گرفتن نمونه هایی آنها را مورد تحلیل و آزمایش هاي مختلف انجـام داده و بدینوسـیله مـدیریت بـر ماشـین آلات را تسـهیل می کنند. بطوریکه تشخیص و کنترل بموقع فرسایش و عیب یابی قبل از بروز خسارت، کنترل روغن و مواد مصـرفی ماننـد فیلترهـا و حتـی قطعـات یدکی بکار رفته در موتور و شناسایی وضعیت از خسارتهاي کلی تدابیر لازم اتخاذ میگردد.

مزایایی که بکارگیري روش قه در پروژهها دارد به این شکل میباشد که موجب افزایش کیفیت کار و قابلیت اطمینـان مـی گـردد، مـی تـوانیم بـا استفاده از این روش عملکرد سرویس کاران و تعمیرکاران را کنترل کنیم. همچنین می توانیم مشکلات روغنهاي تولیدي را بـه شـرکت هـاي تولیـد کننده روغن هاي تولیدي به شرکت هاي تولید کننده روغن و انتقال عیوب شناسایی شده به سازندگان و مهم ترین مزیت این روش برآورد زمان دقیق تعمیر و برنامهریزي تعمیرات که می توان از آن بعنوان مهم ترین مزیت روش قه نام برد.


روند نمونهگیري :

طبق توصیه ها و پیام هاي آموزشی که از طرف واحد قه به کلیه پرسنل سرویسکار داده شده است عمل می شود. یک نمونه روغن در آزمایشـگاه

قه مدیریت نت کارگاه مورد آزمایش قرار می گیرد. البته لازم به توضیح است که در ابتدا نمونه شماره یک در محل آزمایشگاه قه مـدیریت نـت مورد آزمایش قرار می گیرد و در صورت عادي بودن وضعیت دستگاه ، نمونه دو به آزمایشگاه تخصصی ارسال نمی شود.
شرایط نمونهگیري:

1. سیستم حداقل دقیقه کار کرده باشد.

2. بلافاصله پس از خاموش کردن دستگاه نمونه گیري انجام شود.

3. نمونه گیري از محل گیج روغن انجام می شود و به هیچ عنوان از پیچ تخلیه کارتر یا دستگاه ساکشن گرفته نمی شود.

4. ظرف نمونه را فلش نموده و مقدار طط تص جهت انجام تست گرفته می شود.

نمونه ها در پایان هر شیفت به واحد قه تحویل داده می شوند . زمان انجام آزمایشات توسط واحد قه از 24 ساعت الـی 48 سـاعت طـول مـی کشد که این زمان بستگی به حجم کار (تعداد نمونه) دارد.[1]

آنالیز روغن

آنالیز روغن یکی از تکنیکهاي اصلی مراقبت وضعیت ماشین آلات (قهضبه شمار می رود. در این تکنیک، مقـداري از روغـن روانکـاري تجهیـز بـه عنوان نمونه گرفته می شود و پس از ذخیره در ظرفهاي ویژه اي به آزمایشگاه ارسال می شود. پس با انجام یک سري تستهاي از پیش تعیین شـده از وضعیت روانکار و نیز وضعیت ماشین ، اطلاعات مفیدي به دست می آید.
کنترل آلودگی روغن، پایش وضعیت کیفی روغن و ارزیابی ذرات فرسایشی و کنترل وضعیت داخل ماشین، بدین وسـیله، از اهـداف قه روغـن بـه شمار می روند.

دسته بندي تستهاي روغن

هنگام طرح ریزي و اجراي برنامه مراقبت وضعیت به کمک تست هاي روغن نکات زیر را باید در نظر گرفت: .1 هدف گذاري

دقت داشته باشید که باید از ابتداي کار مشخص شود که هدف از اجراي برنامه آنالیز روغن چیست؟ برخی اهداف مد نظر عبارتند از :

• تشخیص به موقع فرسایش غیر عادي در داخل ماشین

• کنترل آلودگی روغن بعنوان یک علت مهم خرابی ماشینآلات

• کنترل خواص روانکاري روغن

• طراحی برنامه تعویض روغن بر اساس وضعیت آنها

• طراحی برنامه جامع روانکاري

2. انتخاب ماشین آلات

ماشین آلاتی که آنالیز روغن تکنیک اصلی براي مانیتورینگ آنهاست عبارتند از :

• موتورهاي احتراق داخلی

• گیر بکس ها

• کمپرسورهاي رفت و برگشتی

• بیرینگهاي تجهیزات دوار

• سیستمهاي هیدرولیکی

• ترانسهاي قدرت و ...

.3تعیین محل هاي نمونه گیري روغن

نمونه گیري از محل مناسب و به روش صحیح یکی از المانهاي اساسی و بسیار مهم برنامه است. نمونه روغن در واقـع حامـل اطلاعـات ارزشـمندي درباره وضعیت روانکار و وضعیت داخلی ماشین به حساب میآید.

.4 روش نمونه گیري

درباره نمونه روغن بعنوان حامل اطلاعات، قبلا گفته شد. بنابر این اگر نمونه به شکل صحیح از محل مناسبی اخذ نشود، اعتبار کلی برنامه زیر سـؤال خواهد بود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید