بخشی از مقاله

چکیده

هدف اصلی مقاله حاضر، بررسی رابطه بین کارآفرینی با رشد اقتصادی و سیاستهای پولی است. از اینرو با استفاده از مدلهای رشد اقتصادی و رهیافت دادههای تابلویی در بازه زمانی 2008-2016، نحوه ارتباط بین متغیر کارآفرینی با سایر رد اقتصادی و سیاست پولی دولت آزمون شد. نتایج محاسبههای تحقیق بیانگر رابطه مثبت و معنیدار بین متغیر کارآفرینی و سیاستهای پولی و رشد اقتصادی است. با توجه به نتایج تحقیق و در راستای تشویق و ترغیب فعالیتهای کارآفرینانه در کشورهای مورد بررسی، دولتها باید از طریق تامین مالی کسب و کارهای جدید، موجبات تحریک تقاضا و تولید را در جامعه فراهم آورند و از این طریق، به اهداف مهمی چون رشد تولید و یا کاهش بیکاری، کارآفرینی بیشتر، مهار تورم و تثبیت اقتصادی دست یابند.

مقدمه

سیاستهای پولی از مهمترین سیاستهای کلان اقتصادی کشورها میباشند که در رشد و توسعه اقتصادی نقش قابل توجهی ایفا مینمایند. اتخاذ سیاستهای پولی و مالی مناسب میتواند جهت نیل به اهدافی همچون کنترل تورم، اشتغال و کارآفرینی، ایجاد ثبات تولید و بهبود توزیع درآمد را در پی داشته باشد. دولتها با به کار بردن ابزار سیاستهای پولی از جمله فراهم کردن زمینه مناسب برای آموزش و تحصیل کارآفرینان، اعطاء اعتبارات وتغییر در نرخ بهره، قانونهای مالیاتی، سرمایهگذاری و حمایتهای بلندمدت دولت از کارآفرینان باعث رونق در اشتغال و کارآفرینی و راه اندازی کسب وکار میشوند که این امر خود رشد اقتصادی کشور را به دنبال دارد

دولت از طریق ابزارهای پولی و مالی که در اختیار دارد میتواند دستیابی به اهداف فوق را آسان نماید. دولتها به عنوان یک سیاست مالی از طریق افزایش مخارج خود در فعالیتهای تحقیق و توسعه و آموزش و پژوهشهای بنیادی و همچنین با تامین مالی و ارائه تسهیلات مالی برای اجرای طرح ها و ایده-های کارآفرینانه به عنوان یک سیاست پولی، میتوانند به اهداف اقتصاد کلان که رشد و رونق اقتصادی و سطح اشتغال بالاترمیباشد، دست یابند.

سیاستهای پولی دولت در بوجود آوردن محیط مساعد برای کارآفرینان یه امر ضروری است دولت با فراهم کردن شرایط بهتر و محیط مساعد باعث رشد کارآفرینی بالقوه میشود، استعدادهای کارآفرینان را شکوفا میکند و کارآفرینیان را به شروع و رشد تشویق میکند این اهداف دولت از طریق طراحی و بکارگیری سیاستهای حمایتی دولت از کارآفرینان میباشد.

نمودار زیر نوسانات سیاست پولی - عرضه پول و ارائه وام های بانکی برای تامین مالی طرح های کارآفرینی - وشاخص کارآفرینی نوپا را در کشور های منتخب سازمان دیده بان جهانی کارآفرینی - GEM - در فاصله سالهای 2015- 2008 را نشان میدهد که با توجه به نمودرا می توان اذعان داشت که نوسانات کارافرینی و سیاست پولی دولت هم جهت و در راستای یکدیگر حرکت میکنند. از این رو میتوان انتظار داشت که بین سیاست پولی و کارآفرینی رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد.

نمودار :1 رابطه کارآفرینی و سیاست پولی در کشورهای منتخب سازمان دیده بان جهانی کارآفرینی

دولت از جمله نهادهای است که با تدوین و اجرای خط مشیهای مناسب نقش مهمی در توسعه کارآفرینی ایفا میکند امروزه کارآفرینی برای رشد و ایجاد فضای سالم اقتصادی در جامعه لازم است و نقش آن در پایداری و ثبات اقتصادی تایید شده است. کارآفرینی فرآیند نوآوری، خلق و تأسیس یک کسب که از چهار عامل فرد، محیط، سازمان و فرآیند تاثیر میپذیرد.

همچنین شبکههای مختلف همکاری بر توسعه کارآفرینی موثر هستند و از آن پشتیبانی می کنند - کوراک و هادگتس1، . - 2001 در دهه اخیر، توجه دولتها به مبحث کارآفرینی روند روبهرشدی داشته است و سیاستهای حمایتی متنوعی برای رونق فعالیتهای کارآفرینانه از کشورهای مختلف به اجرا درآمده است. به عبارتی هدف دولتها از اجرای سیاستهای حمایتی، تحریک اقتصاد از طریق رفع موانع و محدودیتهای پیشروی کارآفرینان عنوان شده است

نمودار:2 رابطه رشد اقتصادی با کارآفرینی در کشورهای منتخب سازمان دیده بان جهانی کارآفرینی

نمودار2 نشان میدهد که رابطه مثبت و معنی داری بین رشد اقتصادی و کارآفرینی وجود دارد و با افزایش رشد اقتصادی کارآفرینی نیز افزایش مییابد.

باید توجه داشت اتخاذ سیاستهای پولی از سوی دولتها و چگونگی اجرای این سیاستها میتواند آثار مثبت یا منفی شایان توجهی بر عملکرد کارآفرینان و صاحبان کسب وکار کوچک و متوسط بر جای بگذارد؛ به عبارتی باید گفت هرچند آثار کارآفرینی بر رشد اقتصادی کشورهای مختلف در مطالعات متعددی بررسی شده است، اما کارآفرینی نیز از سیاستهای کلان اقتصادی به ویژه سیاستهای پولی تاثیر میپذیرند بنابراین ضرورت تحقیقی که به شناخت رابطه یبین سیاستهای پولی، کارآفرینی و چگونگی تاثیر آن بررشد اقتصادی بپردازد احساس میشود. بنابراین هدف اساسی تحقیق حاضر بررسی و اهمیت سیاستهای پولی دولت در ترغیب کارآفرینی برای تاثیرگذاری بر رشد اقتصادی در کشورهای مختلف است. سئوال اساسی این است که سیاستگذاران اقتصادی چگونه میتوانند از طریق سیاستهای پولی بر کارآفرینی و رشد اقتصادی تاثیر بگذارند.

مبانی نظری و پیشینه تحقیق

برای اولین بار در سال 1934 ، شومپیتر در مطالعاتش به نقش مؤثر کارآفرینی در توسعه اقتصادی و بهدنبال آن بروز خلاقیت و نوآوری اشاره کرده است .در ادامه، محققانی نظیر آکس ، ادرش ، کارلسون و ... دریافتند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید