بخشی از مقاله

چکیده

در این بررسی، منطقه مورد مطالعه به 12 پهنه تقسیم، که سه پهنه b,c,d در شرق و سه پهنهEʼ'Fʼ'Gʼ در غرب گسل سفیدآبه و همچنین سه پهنه e,g,h در شرق گسل زاهدان و سه پهنه Hʼ'Jʼ'Kʼ برای غرب این گسل در نظر گرفته شدهاند . تحلیل فرکتالی برای شکستگیها و آبراهههای این منطقه به روش مربع شمار انجام وبرای هر پهنه یک بعد فرکتالی محاسبه شد. بعد فرکتالی مربوط به آبراههها برای گسل سفیدآبه مقدار حداقل را برای - Ddʼ 1.902 - و مقدار حداکثر برای - Dc=1.976 - نشان میدهد.

در بررسی آبراهه ها برای گسل زاهدان کمترین مقدار مربوط به - hʼ 1.894 - و بیشترین مقدار مربوط به - e=1.969 - میباشد. بعد فرکتالی مربوط به شکستگیها برای گسل سفیدآبه مقدار حداقل را برای - Dcʼ 0.641 - و مقدار حداکثر را برای - Ddʼ 1.435 - نشان میدهد. در بررسی شکستگیها برای گسل زاهدان، کمترین مقدار مربوط به - h=0.710 - و بیشترین مقدار مربوط به - g=1.389 - میباشد. با توجه به این ابعاد استنباط میشود که گسل سفیدآبه تحت تاثیر گسل زاهدان می باشد.

-1 مقدمه

یکی از مسائل مهم در مفاهیم زمین ساختی شرق ایران تاثیرپذیری گسلها از یکدیگر است، گسل سفیدآبه در منتهاالیه شمال غربی گسل زاهدان قرار دارد آیا حرکات گسل سفیدآبه متاثر از فعالیتهای گسل زاهدان است یا اینکه گسل سفیدآبه بعنوان یک گسل مستقل عمل میکند. منطقه مورد مطالعه در150 کیلومتری زاهدان و در محور زاهدان - بیرجند در عرض شمالی 30 30 - 31 00 و طول شرقی 60 30 - 61 00 دشت لوت را از دشت مارگو در غرب جدا می کند.

برای تحلیل جزئی و عددی اجزای هندسی پدیده گسلش و مقایسه آن در محدوده گسل خورده تحلیل فرکتال ابزار مناسبی به نظر میرسد، زیرا به کمک این فرآیند می توان توزیع آبراهه ها و توریع شدت شکستگیها را مورد بررسی قرار داد. پدیده های ناهموار با اشکال نامنظم و بی قاعده از اصول هندسه اقلیدسی پیروی نمی کنند. هدف از مطالعه فرکتالی این منطقه بررسی توزیع آبراهه ها و شکستگیها در منطقه، بدست آوردن بعد فرکتالی برای آبراهه ها و شکستگیها و تفکیک آنها بر اساس بعد بدست آمده و همچنین پهنه بندی منطقه با استفاده از ابعاد فرکتالی بدست آمده میباشد. بررسی بر روی گسل زاهدان در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد توسط سمیه آقاشاهی - - 1385 انجام گردید، همچنین در قالب مقالات، مقاله ای با عنوان زمین لرزه 1994 سفیدآبه در شرق ایران توسط بربریان و همکاران - - 2000 ارائه شده است.

-2 بحث

-1-2 وضعیت تکتونیکی و زمین شناسی

منطقه سفیدآبه در ایالت ساختاری سیستان با روند شمال - جنوب قرار دارد که دشت لوت را از دشت مارگو جدا میکند. سفیدآبه در یک پشته با روند نامتقارن NW، شیبی به سمت NE دارد و بالاآمدگی - 200 100 متر از دشت سیستان دارد اما در طول روند NW کاهش ارتفاع دارد. مناطق سطحی آن شامل کمربند فلیشی و کالرملانژی میباشد که نتیجه برخورد بلوک های کراتونی افغان در شرق و لوت در غرب است.

-2-2 بررسی تراکم آبراهه ها و شکستگیها در دو طرف گسلهای سفیدآبه و زاهدان

برای به دست آوردن تراکم آبراههها و شکستگیها تصویر ماهوارهای منطقه را در محیط GIS وارد کرده و دو گسل مورد بحث را رسم کرده سپس با استفاده از نرم افزار xtools دو طرف گسل را شبکه بندی کرده به این ترتیب سمت شرقی هر کدام ازگسلها به سه مربع با طول ضلع10 کیلومتر و سمت غربی گسلها نیز به سه مربع با طول ضلع 10 کیلومتر تقسیم شد هر کدام از این مربع ها به 4 مربع با طول ضلع 5 کیلومتر تقسیم گردید.

سپس هر مربع با طول ضلع5 کیلومتر به 4 مربع با طول ضلع 2.5 کیلومتر تقسیم گردید و هر مربع با طول ضلع 2.5 کیلومتربه چهار مربع با طول ضلع 1.25 کیلومتر تقسیم گردید و هر مربع با طول ضلع 1.25 کیلومتر به چهار مربع با طول ضلع0.625 کیلومتر تقسیم می شود و هر مربع با طول ضلع 0.625 کیلومتر به چهار مربع با طول ضلع 0.3125 کیلومتر تقسیم می شود و به این ترتیب در هر مربع با طول ضلع 10 کیلومتر 4 مربع با طول ضلع 5 km، 16 مربع با طول ضلع 2.5 km و 64 مربع با طول ضلع 1.25 کیلومتر،256مربع با طول ضلع 0.625 کیلومتر و1024مربع با طول ضلع 0.3125 کیلومتر داریم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید