بخشی از مقاله

چکیده

محاسبه ابعاد فرکتالی ار تغییرات شدت آبراهه ها در منطقه لالی بیانگر افزایش بعد فرکتالی آبراهه ها از شمال به جنوب است. در شمالی ترین بخش مطالعه شده بعد فرکتالی حدود 1/8053 و در جنوبی ترین بخش به 1/8629 افزایش می یابد. انطباق ابعاد فرکتالی مربع هاي رسم شده شدت آبراهه ها بیانگر چرخش ساعتگرد مسیرهاي کرنش کواترنري در منطقه لالی است. همچنین نتایج فرکتالی نشان می دهد که از جنوب غرب به سمت شمال شرق شدت آبرهه هاي منطقه کاهش می یابد. که عامل تاثیر گذار در گستره مورد مطالعه راندگی هاي موجود در منطقه می باشد که باعث افزایش ارتفاع و فعالیت شمال شرقی منطقه لالی شده است.

کلید واژه: فرکتال، شدت آبراهه ها ، منطقه لالی و فروافتادگی دزفول

مقدمه

شدت آبراه هاي پوسته زمین در آهک هاي آسماري و سازند هاي قدیمی تر در منطقه لالی از شمال و شمال غرب به به جنوب تغیرات محسوسی را نشان می دهد آیا این تغیرات داراي تابع فرکتالی هستند؟ هدف از این تحقیق بررسی شدت آبراهه ها و فعالیت منطقه و تحلیل فعالیت این منطقه به روش فرکتال می باشد. منطقه مورد مطالعه، تاقدیس پابده -لالی و محدوده اطراف آن می باشد که در طول جغرافیایی 49درجه و 15 دقیقه تا 49 درجه و30 دقیقه شرقی وعرض جغرافیایی 32 درجه و 15 دقیقه تا32 درجه و 30 دقیقه شمالی در حومه شهرستان مسجد سلیمان درحاشیه شمال شرق فرو افتادگی دزفول که قسمتی از حوضه رسوبی زاگرس است. فروافتادگی دزفول توسط ساختار بالارود از ناحیه لرستان و گسل قطر- کازرون از ناحیه فارس جدا می گردد. - مطیعی . - 1374 که شامل تاقدیس هاي پابده گورپی، شیرگون، مهال بخ و منگ رضا که از سازند هاي آسماري و قدیمی تر تشکیل شده اند. براي ارزیابی دقیق و روشن فعالیت منطقه، از تغییرات هندسه فرکتالی در منطقه استفاده شده است.

بحث

روش مطالعه فرکتالی

مبناي روش مطالعه در فرکتال، محاسبه ابعاد فرکتالی براي عناصر هندسی است. بر اساس مفاهیم هندسی اقلیدسی ابعاد عناصر هندسی اعداد صحیح 0،1،2،3 براي نقطه، خط، صحفه و حجم هستند، که هر کدام از اینها بیانگر عناصر هندسی نامحدود می باشند، ابعاد فرکتالی اعداد اعشاري بوده، و میتواند بدون محدودیتی فر آیندهاي طبیعی را اندازه گیري کند.

رابطه کلی براي محاسبه ابعاد فرکتالی عبارت است از:

Nn تعداد متغیر هاي معلوم براي یک پدیده، rn بعد خطی ویژه، C ثابت و D بعد فرکتالی است. تحلیل ریاضی از منطقه لالی با استفاده فرکتال در بخش با استفاده از فرکتال آبراهه ها به فعال بودن منطقه لالی و رابطه آبراهه ها با گسل راندگی هاي موجود در مطقه پرداخته خواهد شد. تورکت - - 1992 معتقد است که توزیع فرکتالی گسل ها و یا ابعاد فرکتال یک گسل بیانگر نحوه فعالیت گسل و گسترش آن می باشد. مدل هاي فرکتالی زیادي براي توزیع گسل ها در سطح پوسته زمین در یک منطقه ارائه شده است - کینگ، 1984، 1986،

تورکت،1986،کینگ و همکاران،. - 1989 در این میان گویا ترین روش را براي توزیع فرکتالی گسل تورکت - - 1988 در معرفی ضریب b ارائه داد. روش به کار گرفته شده مربع شمار از تورکت - 1988 - می باشد. دراین روش منطقه مورد مطالعه شبکه بندي شده است.تحلیل ها براساس نمودار log/log ازتعداد مربع هاي ساختار - Ns - بر حسب اندازه شبکه به کارگرفته شده - S - و یا عکس آن 1/Sصورت گرفته است. دیاگرام هاي ترسیم شده، تغییرات ابعاد فرکتالی منطقه را نشان می دهد.براي به دست آوردن بعد فرکتالی رابطه زیر تعریف شده است: که ضریب خط K در نمودار ها همان بعد فرکتالی است. در صورتی کهk= 1 باشد، بعد فرکتالی برابر هندسه اقلیدسی خواهد بود و از نظر تحلیل گسلش به معناي وجود گسلش به معناي وجود گسلش پیوسته و خط مستقیم است. براي ابعاد فرکتالی از منطقه مورد مطالعه با استفاده ا زنرم افزار GIS وعکس هاي هواي با مقیاس1/100000، نقشه اي تهیه شده است - شکل . - 1

فرکتال آبراهه ها

براي به دست آوردن ابعاد فرکتالی آبراهه هاي منطقه، با استفاده از عکس هاي هوایی با مقیاس 1:45000 و عکس هاي ماهواره اي نقشه اي تهیه شده که روي این نقشه، براي اعمال روش مربع شمار، شبکه هایی منظور گردید. - شکل - 2که این تقسیم بندي مانند تقسیم بندي فرکتال شکستگی ها می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید