بخشی از مقاله

چکیده

بی شک در آینده اي نه چندان دور انرژي هاي تجدید پذیر جایگاه مهمی در تأمین انرژي بشر خواهند داشت، بحران هاي ناشی از مصرف بی رویه سوخت هاي فسیلی توجه به این مقوله را روز به روز با اهمیت تر می کند. از طرفی با توجه به اجباري که بشر در حرکت به سمت انرژي هاي نو دارد می توان از این اجبار یک فرصت ساخت، زیرا انرژي هاي تجدیدپذیر بسترهاي مناسب شغلی و سرمایه گذاري ایجاد می کنند.

اما براي درك ضرورت توجه به انرژي هاي نو و داشتن بینشی صحیح از اهمیت آن بهتر است گزارشی به روز از وضعیت استفاده از این انرژي در جهان داشت و این آمار را با شرایط داخل کشور مقایسه نمود تا مشخص شود که ما در کجاي این راه قرار داریم و براي رسیدن به مقصد باید چه مقدار دیگر راه بپیماییم. در این مقاله به وضعیت انرژي هاي نو در ایران و جهان و همچنین بازار انرژي هاي نو، تجهیزات و صنایع مرتبط با آن پرداخته شده است.

در بیشتر موارد این وضعیت در کشورهاي پیشتاز بصورت برجسته تر نشان داده شده است، تا روند رشد این کشوروها به خوبی مشاهده و الگویی براي برنامه ریزي باشند. وضعیت تجدید پذیرها در کشور و پتانسیل هاي موجود در زمینه باد و خورشید نیز بررسی شده اند. همچنین گزارش دقیق تري از وضعیت انرژي بادي و خورشیدي نیز ارائه شده است. با توجه به اینکه در اکثر مقالات و نشریات گزارش منسجمی در این باره وجود نداشت یا در صورت وجود، آمار ارائه شده داراي پراکندگی فراوانیخصوصاً از لحاظ زمانی بودند نیاز به ارائه ي این گزارش در یک مقاله ي منسجم احساس شد .

-1 مقدمه

با توجه به بحران هاي ناشی از استفاده بی رویه از سوخت هاي فسیلی مانند آلودگی هاي زیست محیطی که منجر به لطمه هايگاهاً جبران ناپذیري به اکوسیستم گردیده است و همچنین نزدیک شدن به زمان اتمام سوخت هاي فسیلی،توجه به مسأله انرژي هاي نو تبدیل به یک ضرورت گردیده است. اگر در گذشته انرژي هاي نو به عنوان یک گزینه اختیاري در کنار سایر منابع مطرح بود امروزه این انتخاب تبدیل به یک اجبار شده و این امر ضرورت توجه بیش از پیش به این مسأله را می طلبد.

کاهش هزینه هاي زیست محیطی، صرفه هاي اقتصادي، ایجاد بستر مناسب براي تولید انرژي وتوسعه ي پایدار، ایجاد بسترهاي مناسب شغلی و سرمایه گذاري نتیجه ي برنامه ریزي و حرکت به سوي انرژي هاي تجدید پذیر خواهد بود. از طرفی با دست یابی به تکنولوژي و دانش فنی مربوط به ساخت تجهیزات، نصب، بهره برداري و نگهداري از نیروگاه هاي مربوطه می توان از فرصت هاي مناسب سرمایه گذاري و اشتغال زایی در این بخش استفاده نمود و از پتانسیل هاي فراوان آن بهره جست.

-2 ضرورت استفاده از انرژي هاي تجدید پذیر

امروزه دست یابی به منابع انرژي که جایگزین مناسبی براي سوخت هاي فسیلی باشند و در عین حال ضمن دارا بودن تطابق هاي زیست محیطی توان کشورها را در تأمین مصرف داخلی براي تولید انرژي الکتریکی، انرژي گرمایی و حمل و نقل تأمین کنند یکی از مسائل مهمی است که تفکر جمعی کشورهاي مختلف را به خود مشغول کرده است، لذا در ادامه به مورادي اشاره می شود که جزء مهم ترین دلایل توجه به انرژي هاي نو در کشور هستند:

•    ضرورت تنوع در منابع انرژي، افزایش امنیت انرژي: دسترسی به انرژي یکی از اصلی ترین مولفه هاي امنیت ملی در هر کشور است و هرگونه اخلال در آن آسیب هاي پردامنه اي به بخش هاي مختلف کشور وارد می کند. در یک بررسی نشان داده شده است که یک کیلووات ساعت خاموشی 8 دلار به اقتصاد ملی آسیب می رساند در حالیکه هزینه تأمین تنها 8 سنت می باشد .[1] در نتیجه یکی از راهبردهاي اصلی تنوع بخشی به منابع و عدم وابستگی به یک یا دو نوع سوخت است.

•    محدودیت استفاده از منابع سوخت هاي فسیلی و در عین حال صیانت از آن: با استفاده از انرژي حاصل از نیروگاه هاي تجدید پذیر امکان صرفه جویی در منابع فسیلی و صیانت از آن براي نسل هاي بعدي فراهم می آید.

•    فرصت کسب و کار و ایجاد شغل هاي جدید: بسیاري از تکنولوژي هاي مربوط به تجدي پذیرها در مراحل ابتدایی توسعه ي فناوري خود قرار دارند. از این رو کشور ما می تواند با استفاده از پتانسل داخلی ضمن تهیه قسمتی از نیازهاي انرژي خود به عنوان یکی از تولید کنندگان اصلی در منطقه ایفاي نقش کند.

•    اشتغال زایی و توسعه در نواحی دور افتاده: توسعه نیروگاه هاي فسیلی در مقایسه با نیروگاه هاي سنتی فرصت هاي شغلی بیشتري ایجاد می کنند. همچنین با توجه به پراکندگی منابع ، نیروگاه هاي تجدید پذیر به راحتی می توانند به نواحی دور افتاده نیز نفوذ کرده و باعث جلوگیري از مهاجرت روستاییان به شهرها گردد.

•    حل معضل ضایعات شهري.

•    ارتقاي جایگاه استراتژیک در دیپلماسی انرژي در محیط بین الملل . [1]

-3نووضعیت کلی انرژي هاي  در سطح جهان

تقریباً نیمی از ظرفیت 208 گیگاوات افزوده شده به ظرفیت الکتریکی جهانی توسط انرژي هاي نو بوده است. در این میان انرژي باد و فتوولتائیک به ترتیب30 و 40 درصد از ظرفیت جدید افزوده شده بوده اند. انرژي برق آبی با %25 در جایگاه بعدي قرار دارد. تا پایان سال 2011 ظرفیت کلی تجدید پذیرها به بیش از 1360 Gw رسیده و رشدي معادل %8 در مقایسه با مقدار مشابه در سال 2010 را دارا بوده است.

انرژي باد با رشدي 20 درصدي به مجموع 238 گیگاوات در انتهاي سال 2011 رسیده است که بیشترین مقدار ظرفیت افزوده شده در میان انرژي هاي تجدید پذیر است.صنعت فتوولتائیک نیز شاهد رشد فوق العاده ي دیگري بوده و حدود 30  گیگاوات به ظرفیت مجموع آن افزوده شده است. ظرفیت مجموع آن به حدود 70 Gw رسیده است. همچنین براي اولین بار در اتحادیه اروپا سیستم هاي فتوولتائیک ظرفیت افزوده شده بیشتري نسبت به سایر تکنولوژي ها دارند . [2]

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید