بخشی از مقاله

چکیده

عوارض نوسازی و عمران شهری یکی از مهم ترین منابع درآمدی است، که از آن به عنوان درآمد پایدار یاد می شود. در سال 1388 سهم این عوارض از درآمدهای شهرداری اصفهان در حدود 1,6 درصد بوده است است، که بسیار ناچیز است. متأسفانه سهم عمده ای از درآمد شهرداری ها از جمله شهرداری اصفهان، از طریق منابع درآمدی ناپایداری چون فروش تراکم تأمین می شود، که علی القاعده باید بالعکس باشد. به عبارتی سهم عمده ی منابع درآمدی باید پایدار باشد و سهم ناچیزی از آن به ناچار از محل درآمدهای ناپایدار تأمین گردد.

در این پژوهش سعی گردیده است با نگاهی همه جانبه به وضعیت عوارض نوسازی و عمران شهری، آسیب شناسی و تحلیلی به آن داشته باشد. برای این منظور با استفاده از پرسشنامه به بررسی و شناخت انواع مشکلات و آسیب های این عوارض، سپس با استفاده از مدل رگرسیونی لوجیت ضرایب تخمین زده شده است و سرانجام از طریق روش تحلیل سلسله مراتبی به رتبه بندی این مشکلات پرداخته شده است. بر این اساس مهم ترین مشکلات عوارض نوسازی و عمران شهری عبارتند از عوامل قانونی، عوامل اقتصادی، عوامل سازمانی و اجرایی و عوامل اجتماعی و اطلاع رسانی.

نتایج نشان می دهد عوامل سازمانی و اجرایی مهم ترین مشکل وصول عوارض نوسازی و عمران شهری می باشد، هم چنین مهمترین زیرشاخص عوامل سازمانی و اجرایی عدم شفافیت در محل خرج عوارض نوسازی و عمران شهری در شهر اصفهان می باشد. علاوه براین در تحقیق حاضر با استفاده از مدل رگرسیونی لوجیت عوامل موثر بر پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری ارزیابی شده است، نتایج نشان می دهد که بالا رفتن سطح تحصیلات، آگاهی از شیوه های پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری، ارسال فیش عوارض نوسازی و عمران شهری،آگاهی از جریمه دیرکرد و رضایت از شیوه پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری منجر به افزایش پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری می شود.

مقدمه

عوارض نوسازی و عمران شهری یکی از درآمدهای پایدار شهرداری ها به شمار می رود، که می تواند سهم مهمی در تأمین منابع درآمدی شهرداری ها داشته باشد. این عوارض مالیاتی است بر دارایی که شهروندان بر اساس ارزش دارایی که در اینجا زمین و ساختمان است، آن را پرداخت می کنند. پس متفاوت با عوارض پسماند است، که در مقابل خدمات پرداخت می گردد. این نوع عوارض از این جهت پایدار محسوب می شود که در مقابل مصرف فضا و نه تولید فضا دریافت می گردد. و اگر شهر به عنوان مثال یکصد هزار ساختمان و ملک داشته باشد تمام آن ها موظف به پرداخت سالیانه عوارض می باشند و شهر اگر هم تولید ساختمانی نداشته باشد از درآمدهای ناشی از این عوارض بهره مند می شود. البته دریافت این عوارض به نوعی در مقابل تمام خدماتی است که شهرداری به شهروندان ارائه می کند. اما تابع مصرف نیست چراکه تابع دارایی است.

اهمیت و ضرورت موضوع

آمار دریافتی های شهرداری اصفهان نشانگر این است که طی سال های اخیر وصول عوارض نوسازی و عمران شهری رشد قابل ملاحظه ای داشته است. این رشد در رابطه با سهم این عوارض از کل درآمد وصولی شهرداری اصفهان نیز وجود دارد. به گونه ای که این سهم در سال 1381 به بالای یک درصد رسیده است و بیشترین مقدار آن در سال 1385 بوده است، که به حدود 4/2 درصد کل درآمد وصولی رسیده است. به طور کلی مشاهده می شود که سهم این کد درآمدی از وصولی شهرداری بسیار پایین است. این در حالی است که عوارض نوسازی و عمران شهری جزء درآمدهای پایدار شهرداری بوده، از این جهت جایگاه بالایی را در بین کدهای درآمدی شهرداری دارا می باشد.

با توجه به مطالب ذکر شده عوارض نوسازی و عمران شهری به دلیل پایدار بودن یکی از موارد درآمدی بسیار مهم برای شهرداری اصفهان می باشد اما در حال حاضر سهم اندکی از کل درآمد وصولی شهرداری دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید