بخشی از مقاله

چکیده

اتوکد نام نرم افزاری است که برای ترسیم نقشه ھای مهندسی و صنعتی به کار می رود . این نرم افزار از محصولات شرکت آمریکایی اتودسک است. که از سال 1982 تا به امروز در نسخه ھای گوناگون تولید شده است و در ھر نسخه جدید، امکانات و قابلیت ھای متنوع تری ارائه شده ا ست. کاربران AUTOCAD امکان ا ستفاده از محیطھای دو و سه بعدی را دارند. به طور کلی می توان AUTOCAD را جایگزینی عالی برای میز و و سایل نق شه ک شی مهند سان دان ست.

نرم افزار AUTOCAD یکی از مهمترین و پرکاربردترین نرم افزارھ ای طراحی ھای دو و سه بعدی و همچنین ترسیم فنی است. در واقع، وجود عبارت CAD در نام این نرم افزار مخففی ا ست از عبارت COMPUTER AIDED DESIGN به معنی طراحی به کمک نرم افزار ا ست. البته در منابع مختلف دیگر CAD را بعنوان کلمه اخت صاری عبارت DRAFTING COMPUTER AIDED و به معنای تر سیم فنی به کمک نرم افزار معرفی کرده اند. در واقع ویژگی DRAFTING که معادل اصطلاحTECHNICAL DRAWING است به کاربران امکان می دهد تا با کمک نرم افزار بتوانند به ترسیم نقشه ھای فنی بپردازند.

نرم افزار AutoCAD به اندازه ای قدرتمند است که حتی برای کوچکترین موارد نیز کنترل ھا و تنظیمات فراوانی را ایجاد کرده و به کاربران امکان می دھد تا براحتی بتوانند Object ھای دو و سه بعدی را خلق کرده و یا به تر سیم نق شه ھای مورد نیاز خود بپردازند. ابزارھا و د ستورات نرم افزار اتوکد به اندازه ای پیشرفته و حرفه ای است که ھر کاربری با فراگیری نحوه استفاده از آن می تواند اوضاع کاری خود را بطور کلی دگرگون کند. کاربردھای بیشمار این نرم افزار، زمینه ساز اشتغال بخش عمده ای از کاربران کامپیوتر بوده و می توان این نرم افزار قدرتمند را بعنوان یک بنگاه اشتغال زایی حرفه ای معرفی کرد.

مقدمه

شرکت AUTODESK در 23 سال پیش در کشور آمریکا تاسیس شد. این شرکت نرم افزارهای بسیار تخصصی و کاربردی در زمینه طراحی به وسیله کامپیوتر تولید نموده و اتوکد مهمترین و پر کاربرد ترین نرم افزار شرکت AUTODESK می باشد. اتوکد قدرت رسم هر نقشه ای را بوسیله کامپیوتر فراهم می کند و به همین دلیل از محبوبیت عامه و فراگیر نزد تمامی دست اندر کاران طراحی در دنیا بر خوردار است. اتوکد راه را برای تمام صنایع از قبیل ساختمان و مکانیک و برق و تجهیزات پزشکی و غیره هموار کرده است. لذا لازم است تمام مهندسان و طراحان کار با نرم افزار اتوکد را یاد بگیرند و از آن برای پیشبرد امورشان در رشته کاری خود به بهترین شکل بهره مند شوند.

.2 مشکل چرخ وسط موس هنگام استفاده امکان ZOOM IN/OUT یکی از رایجترین مشکلات کاربران اتوکد مشکل چرخ وسط موس هنگام استفاده امکان ZOOM IN/OUT هست. دلیل این مشکل تداخل نرم افزار اتوکد با درایور موس هست. بهترین روش این هستش که از آخرین درایور موس مایکرو سافت استفاده کنید و درایور موس خودتون رو فراموش کن ید. و یا این که موق تا بر نا مه های نصب شده با درایور موس خودتون را غیر ف عال کن ید.

.3 لینک شدن موضوعی به اشیا موجود یکی از جا لب ترین قابل یت های اتو کد اضا فه کردن HYPERLINK به اش یا موجود در محیط ترسیم هست. هایپر کینک ها درست مثل همین HYPERLINK های صفحات وب کار می کنند. به عنوان مثال شما می توانید قسمتی از محیط ترسیم رو به فا یل اتو کد دیگری لی نک کن ید تا کاربر به راحتی با یک مجمو عه ترسی مات مرتبط، ارت باط برقرار ک نه. هنگام ساخت HYPERLINK هیچگونه محدودیتی از نظر آدرس مقصد وجود نداره. میتونه یک فایل اتوکد دیگه باشه یا اینکه یک فایل MSWORD یا DOC یا XLS یا PDF و … این فایل ها می توانند روی سیستم شما و یا روی سرور و یا اینکه یک آدرس وب و … قرار گرفته باشند.

برای ساخت HYPERLINK در خط فرمان تایپ کنید HYPERLINK یا اینکه از میانبر CTRL و K ا ستفاده کنید. سپس شی مورد نظر رو انتخاب کنید. و در پنجره ای که باز می شود آدرس HYPERLINK رو وارد کنید. می توانید یک توضیح هم اضافه کنید. هنگامی که موس شما روی یک شی لینک شده برود علامت موس نمایشگر موس عوض می شود و متنی که نوشتید ظاهر می شود . با گرفتن کلید CTRL و سپس کلیک کردن بر روی شی مورد نظر آدرس مقصد لینک باز می شود. اگر مقصد یک فایل اتوکد باشد اون فایل در پنجره جدیدی باز می شود.

.4 چگونه برای انتخاب به جای یک پنجره چهار ضلعی یک پنجره چند ضلعی داشته باشیم چگونه برای انتخاب به جای یک پنجره چهار ضلعی یک پنجره چند ضلعی داشته باشیم .در بعضی از مواقع برای انتخاب اشیاء - بیشتر برای ویرایش - به مشکل بر خورد می کنیم برای اینکه یک چند ضلعی برای انتخاب داشته باشیم در هنگام اجرای فرمان ویرایشی در خط فرمان CP را تایپ می کنیم حال می توانید برای انتخاب یک چند ضلعی درست کنید و در آخر برای بستن چند ضلعی دکمه ENTER را فشار می دهیم.

.5 وظایف کلید CTRL و موس

-1-5 با نگه داشتن کلید CTRL و فشار دادن کلیک چپ ترسیمات تک تک انتخاب می شود و دیگر نمی توان برای انتخاب پنجره باز کرد.

-2-5 با نگه داشتن کلید CTRL و فشار دادن کلیک راست منوی کمکی SNAP باز خواهد شد. -3-5 با نگه داشتن کلید CTRL و کلیک وسط نوعی از جابجایی نما PAN تبدیل می شود.

-4-5 با نگه داشتن کلید CTRL و کشیدن و انداختن ترسیم DRAG & DROP با استفاده از کلیک چپ کپی تولید می کند.

.6 وظایف دکمه وسط موس

در اتوکد 14 و ما قبل با زدن کلیک وسط موس منویی برای کاربرد بهتر SNAP باز می شد و از اتوکد 2000 به بعد این قابلیت با استفاده از کلید SHIFT+RIGHT CLICK قابل اجرا می باشد و به جای آن کلیک وسط به فرمان PAN تبدیل شده است که برای طراحان بسیار راحت تر است. و نیز با نگه داشتن کلید CTRL و کلیک وسط می توان به نوعی دیگر نمای ترسیم را جابجا کرد. با دو بار کلیک وسط کل ترسیم نمایش داده می شود. - معادل فرمان - ZOOM>EXTENTS می باشد، اگر بخواهیم کلیک وسط را به حالت اتوکد 14 تبدیل کنید در خط فرمان MBUTTONPAN را تایپ کرده و 0 را وارد می کنید.

.7 رمز گذاری رو فایل های اتوکد

یکی از د غد غه های کاربران اتو کدمعمولاً دار ند غیر قا بل دسترس کردن سایرین از فا یل هایی است که کار کردن. برای این کار از دو روش میشه اقدام کرد.

-1-7 از طریق پنجره :SAVE DRAWING AZ این پنجره زمانی ظاهر می شود که بخواهیم برای اولین بار فایلی را SAVE کرده یا از فرمان SAVE AZ استفاده کرده باشیم. منوی TOOLS که در بالا سمت راست این پنجره هست را زده و گزینه SECURITY OPTIONS...را می زنیم. از پنجره باز شده در ری اوت PASSWORD رمز دلخواه را وارد کرده و OK می زنیم.پنجره جدیدی باز خواهد شد که در آن مجدداً رمز را وارد کرده و OK کرده و FILE را SAVE می کنیم.

-2-7 در پنجره :OPTION در نوار فرمان OP را تایپ کرده و اینتر می زنیم. در ری اوت OPEN AND SAVE در قسمت FILE SAFETY PRECAUTIONSدکمه..SECURITY OPTIONS را زده و ادامه کار مثل مرحله قبل.

.8 فرق بین اتصال چند ضلعی REGION و PLINE

ممکن است در موقع اتصال چند خطی LINE به همدیگر در فرمان BOUNDARY دو گزینه REGION و POLYLINE را مشاهده کنید که تفاوت آن به این شکل است که در اتصال REGION ترسیم به صورت یک صفحه سه بعدی در می آید. یعنی در حالت HIDE ق سمت پ شت آن دیده نمی شود و می توان عملیات های UNION - SUBTRACT - INTERSECT روی تر سیم انجام داد. در ات صال POLYLINE فقط چند خطی مانند یک تر سیم با فرمان PLINE در می آید و خا صیت سه بعدی ندارد.

.9 ادامه ترسیم از نقطه آخر

برای مثال یک ترسیم با فرمان LINE کشیده ایم و انتهای ترسیم را رها کرده ایم حال با اجرای فرمان مجدد LINE و زدن دکمه ENTER دوباره ترسیم از نقطه انتهایی قبلی شروع می شود. حال این روش را می توان برای فرمان PLINE - ARC نیز اجرا کرد.

.10 چگونه کلیه مشخصه های یک لایه COLOR, VISIBILITY, LINETYPE و ... را به لایه جدید منتقل کنیم کافی ست قبل از ساختن لایه جدید در پنجره LAYERS ابتدا لایه مورد نظر را انتخاب کنید HIGHLIGHT کنید سپس روی دک مه NEW LAYER - ALT+N - کل یک کن ید. لا یه جد ید ت مامی مشخصات لا یه انت خاب شده را در بر دارد.

.11 حجم زیاد فایل ها در اتوکد

گاهی اوقات فایل های شما حجم بسیار زیادی دارد. در حالی که داخل آن ها ترسیم های کوچک و ساده ای هست و در برخی موارد با پاک کردن تمام اشیا داخل محیط ترسیم باز هم حجم فایل اتوکد به طور غیر طبیعی بزرگ است.احتمالا اشیا غیر ضروری زیادی در داخل ترسیم شما جا خوش کرده اند. بهتره ابتدا تمام لایه ها را روشن کرده و اگر قفل هستند آن ها در از حالت قفل در بیاورید. سپس با کمک دستور PURGE فایل خودتان را از دست بلوک های بدون مصرف و لایه های خالی و سبک های متن و خطوط بدون مصرف و ... راحت کنید در بیشتر مواقع لازم است دستور PURGE را بارها اجرا کنید تا تمام زواید نقشه حذف شوند.

با کمک د ستور AUDIT می توانید ایراد های کوچک تر سیمی را برطرف کرد. پس از اجرای این د ستور حتما دوباره د ستور PURGE را اجرا کنید تا اشیا ای که به دلایل مختلف در مرحله قبلی حذف نشده بودند قابل PURGE کردن باشند. بعد از انجام تمام مراحل بالا ممکن است هنوز اشیائی در ترسیم شما به طور مخفی مانده باشند. برای شناسایی این اشیا میتوانید از دستور DBLIST استفاده کنید. ممکن است این اشیا یکی از این ها باشند:

-1-11 متن ها و یا ATTRIBUTE هایی که فقط شامل کاراکتر فضای خالی SPACE هستند.

-2-11 سطوحی که کلیه لبه های آن ها نامرئی هستند. این سطوح در اکثر مواقع توسط نرم افزارهای جانبی ADD-ON و پلاگ ین های اتوکد ترسیم می شوند.

-3-11 بلوک هایی که فقط شامل ATTRIBUTE های نامرئی باشند. -4-11 نقطه های تنهایی که ممکنه به زحمت دیده شوند.

برای حذف این موارد ابتدا باید آن ها را به حالت مرئی در بیاوریم تا قابل م شاهده و انتخاب شوند. برای حل م شکل شماره یک کافیه برای متغیر QTEXTMODE مقدار 1 را انتخاب کنید. برای موارد ردیف دوم مقدار متغیر SPLFRAME را تغییر دهید. برای ردیف سه از متغیر ATTDISP استفاده کنید. و برای مرئی شدن اشیا ردیف چهارم متغیر PDMODE را 3 و متغیر PDSIZE را 0 قرار دهید. سپس ترسیم خود را با کمک دستور REGEN به روز کنید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید