بخشی از مقاله

چکیده
نرم افزار اتوکد با توجه به قابلیت های بالا و امکانات فراوانی که در اختیار کاربر قرار می دهد به عنوان نرم افزار استاندارد در غالب رشته های مهندسی نظیر معماری، عمران، مکانیک، نقشه برداری و ... جهت انجام ترسیمات بکار برده می شود. آشنایی با این نرم افزار برای کسانی که به نحوی قصد فعالیت در زمینه های مهندسی را دارند، الزامی است و از آنجا که رشته اصلی خودم معماری است و یکی از بهترین نرم افزارهای این رشته نرم افزار معروف اتوکد می باشد تصمیم گرفتم تا مقاله آموزشی که بعضی از مشکلاتی که اکثر کسانی که با این نرم افزار سر و کار دارند را به گونه ای بر طرف کنم.

.1 مقدمه

شرکت AUTODESK در 23 سال پیش در کشور آمریکا تاسیس شد. این شرکت نرم افزارهای بسیار تخصصی و کاربردی در زمینه طراحی به وسیله کامپیوتر تولید نموده و اتوکد مهمترین و پر کاربرد ترین نرم افزار شرکت AUTODESK می باشد. اتوکد قدرت رسم هر نقشه ای را بوسیله کامپیوتر فراهم می کند و به همین دلیل از محبوبیت عامه و فراگیر نزد تمامی دست اندر کاران طراحی در دنیا بر خوردار است. اتوکد راه را برای تمام صنایع از قبیل ساختمان و مکانیک و برق و تجهیزات پزشکی و غیره هموار کرده است. لذا لازم است تمام مهندسان و طراحان کار با نرم افزار اتوکد را یاد بگیرند و از آن برای پیشبرد امورشان در رشته کاری خود به بهترین شکل بهره مند شوند.

.2 تنظیمات اندازه گذاری در AUTOCAD

هیچ نقشه ای بدون اندازه گذاری نمی تواند به صورت اجرایی مورد استفاده قرار گیرد. پیش از آشنایی با فرامین، اندازه گذاری با کلمات و اصطلاحات مربوط به این مبحث آشنا شویم. به این منظور به شکل زیر و توضیحات آن ها نگاهی می اندازیم.

1-2 کلمات مصطلح در اندازه گذاری
1-1-2 خط اندازه - DIMENSION LINE -

2-1-2 خط امتداد - EXTENSION LINE -
3-1-2 نوشته اندازه گذاری - DIMENSION TEXT -

2-2 موارد کاربرد فرامین اندازه گذاری
در اکثر نقشه ها اندازه های خطی - - LINEAR - افقی، عمودی - ، مورب - ALIGNED - ، شعاعی - RADIUS - ، قطری - DIAMETER - ، زاویه ای - ANGULAR - و خط راهنما - LEADER - به چشم می خورد. اندازه گذاری مختصات - ORDINATE - بیشتر در نقشه های مکانیکی کاربرد دارد.

.3 انواع اندازه گذاری

1-3 خطی به صورت افقی یا عمودی - LINEAR - 2-3 مورب - ALIGNED -

3-3 مختصات - DIMORDINATE -
4-3 شعاعی - RADIUS -
5-3 قطری - DIAMETER -
6-3 زاویه ای - ANGULAR -
7-3 خط راهنما - LEADER -
8-3 علامت مرکز - DIMCENTER -

1-3 اندازه گذاری خطی - DIMLINEAR -
فرمان DIMLINEAR برای اندازه گذاری خطی - افقی یا عمودی - به کار می رود. این فرمان به دوگونه می تواند اجرا شود: الف - اندازه گذاری بین دو نقطه انتخابی که با انتخاب دو نقطه، اندازه فاصله بین این دو نقطه رسم می گردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید