بخشی از مقاله

چکیده

نرم افزار اتوکد با توجه به قابلیت های بالا و امکانات فراوانی که در اختیار کاربر قرار می دهد به عنوان نرم افزار استاندارد در غالب رشته های مهندسی نظیر معماری، عمران، مکانیک، نقشه برداری و ... جهت انجام ترسیمات بکار برده می شود. آشنایی با این نرم افزار برای کسانی که به نحوی قصد فعالیت در زمینه های مهندسی را دارند، الزامی است و از آنجا که رشته اصلی خودم معماری است و یکی از بهترین نرم افزارهای این رشته نرم افزار معروف اتوکد می باشد تصمیم گرفتم تا مقاله آموزشی که بعضی از مشکلاتی که اکثر کسانی که با این نرم افزار سر و کار دارند را به گونه ای بر طرف کنم.

.1 مقدمه

شرکت AUTODESK در 23 سال پیش در کشور آمریکا تاسیس شد. این شرکت نرم افزارهای بسیار تخصصی و کاربردی در زمینه طراحی به وسیله کامپیوتر تولید نموده و اتوکد مهمترین و پر کاربرد ترین نرم افزار شرکت AUTODESK می باشد. اتوکد قدرت رسم هر نقشه ای را بوسیله کامپیوتر فراهم می کند و به همین دلیل از محبوبیت عامه و فراگیر نزد تمامی دست اندر کاران طراحی در دنیا بر خوردار است. اتوکد راه را برای تمام صنایع از قبیل ساختمان و مکانیک و برق و تجهیزات پزشکی و غیره هموار کرده است. لذا لازم است تمام مهندسان و طراحان کار با نرم افزار اتوکد را یاد بگیرند و از آن برای پیشبرد امورشان در رشته کاری خود به بهترین شکل بهره مند شوند.

.2 بازیابی فایل های از دست رفته در AUTOCAD

گاه ممکن است به علت یک اشتباه ترسیمات فایل اتوکد خود را از دست داده باشید. مثلا تمام و قسمتی از ترسیمات پاک شده باشد و پس از ذخیره کردن، فایل بسته شود و دیگر به ترسیمات خود دسترسی نداشته باشید. و یا ممکن است تغییرات خود را در فایل اتوکد ذخیره نکرده باشید و به علت یک خطا، قبل از آن که تغییرات خود را ذخیره کرده باشید، ناگهان برنامه ی اتوکد بسته شود. همچنین امکان دارد، فایل پاک شده باشد و امکان بازیابی آن از سطل بازیافت سیستم عامل شما وجود ندارد، و یا حتی روی یک حافظه ی خارجی مانند یو اس بی فلش کار شده باشد و به اشتباه با فرمت کردن تمام اطلاعات پاک شده باشد، در چنین شرایطی فایل پشتیبان - با پسوند - BAK هم دیگر به کار شما نمی آید، چون تفاوتی با فایل اصلی شما که اطلاعات آن از دست داده شده ندارد و یا آن هم همراه فایل از دست رفته. اما ناامید نشوید، هنوز یک شانس برای بازیابی فایل شما و برگرداندن زحمات شما ممکن است وجود داشته باشد، حقیقت آن است که برنامه ی اتوکد در فواصل معین زمانی از فایل های شما به صورت خودکار فایل پشتیبان می سازد. مدت زمان پیش فرض این ذخیره ی خودکار، در هر 10 دقیقه است که مقدار آن در بخش ذخیره خودکار AUTOSAVE از پنجره ی OPEN AND SAVE در تنظیمات اتوکد - OPTIONS - مشخص می شود.

شکل -1 تنظیم فاصله زمانی و پسوند ذخیره خود کار اتوکد

در ادامه روشی برای برگرداندن فایل های اتوکدی که به صورت ناگهانی از دست داده اید ارائه می شود. 1-2بازیابی فایل اتوکد به صورت دستی : با هر بار ذخیره ی دستی فایل های ذخیره شده به صورت خودکار معمولا پاک می شوند. اما چنانچه بخواهید ذخیره های خودکار را که قبلا در کامپیوتر شما ذخیره شوند، باید به فولدر ذخیره ی موقت فایل های اتوکد خود مراجعه کنید. این مسیر در پنجره ی FILES در تنظیمات - OPTIONS - اتوکد مشخص شده است و در نسخه های اخیر آن بدین شرح است و YOUR-USER-NAME نام کاربری شما در آن دستگاه است.

شکل -2 محل ذخیره ی فایل های ذخیره ی خودکار اتوکد

با مراجعه به این آدرس در کامپیوتر خود، می توانید فایل های ذخیره شده توسط اتوکد به صورت خودکار را با پسوند $SV مشاهده کنید. چنانچه تعداد فایل ها زیاد است و نمی توانید فایل مورد نظر خود را بیابید، توصیه می کنیم با کلیک راست فایل  ها به ترتیب تاریخ مرتب کنید تا بر اساس زمان تخمینی ذخیره شدن، فایل خود را پیدا کنید. در نهایت پسوند $SV را به DWG تغییر دهید و توصیه می شود با دستور RECOVER فایل خود را باز کنید.

نکته :1 چون این شاخه معمولا به صورت مخفی است، قابلیت نمایش ایل های مخفی در بخش FOLDER OPTIONS از تنظیمات ویندوز شما باید فعال باشد.

نکته :2 پسوند فایل های روی کامپیوتر شما بر اساس تنظیمات FOLDER OPTIONS ویندوز باید قابل نمایش باشد.

.3 بازیابی فایل اتوکد با DRAWING RECOVERY MANAGER

از نسخه ی 2006 اتوکد، دستور DRAWING RECOVERY MANAGER به اتوکد افزوده شد تا بدون روش دستی، بتوان فایل های ذخیره شده به صورت خودکار را به غیر از روش دستی بازیابی کرد. این روش عمدتا در مواردی کاربرد دارد که برنامه ی اتوکد به صورت ناگهانی و بدون آن که تغییرات را بر روی فایل ذخیره کردید بسته شود، و یا کامپیوتر یا لپ تاپ شما به صورت ناگهانی خاموش شود. برای استفاده از این دستور کافی است عبارت DRAWINGRECOVERY را در خط فرمان تایپ کنید و یا در منوی FILE ، بخش DRAWING UTILITIES و سپس DRAWING RECOVERY MANAGER را انتخاب کنید. لیستی از ذخیره های خودکار فایل هایی که به صورت ناگهانی بسته شده اند به شما نمایش داده می شود که می توانید فایل مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس آن را مجددا ذخیره کنید.

.4 کم کردن حجم فایل اتوکد

در این نوشته به روش های کاهش حجم فایل اتوکد - DWG - اشاره می کنیم. گاه پیش می آید برای انتشار یا ارسال فایل اتوکد خود نیاز به کاهش حجم این نوع فایل ها داریم. در ادامه به چند روش کاربردی برای کاهش حجم فایل های ترسیمی اتوکد اشاره می کنیم. برای مشاهده ی توضیحات بیشتر بر روی هر عنوان کلیک کنید:

1-4 از دستور PURGE استفاده کنید: هنگام ترسیم و ویرایش فایل های اتوکد، ممکن است بسیاری از اطلاعات در آن ذخیره شود که دیگر به آن نیازی نیست. به عنوان مثال بلوک هایی که پاک شده اند، استایل های خط و یا استایل های اندازه گذاری که در فایل وارد شده اند، اما چون به آن نیاز نداشتیم، آن ها را پاک کرده ایم. تمام این اطلاعات هر چند در صفحه ی ترسیم ما وجود ندارند، اما در فایل به صورت پنهان ذخیره شده اند. می توان این اطلاعات را که در ترسیم استفاده نشده اند با دستور PURGE پاک کرد تا حجم فایل کاهش یابد. برای اجرای دستور، خلاصه دستور PU و سپس کلید ENTER را وارد کنید و در صفحه ی باز شده آن قدر کلید PURGE ALL را کلیک کنید که دیگر قابل کلیک نباشد و تمام اطلاعات اضافی پاک شده باشد.

شکل -3 کم کردن حجم فایل اتوکد با دستور PURGE

2-4 از دستور OVERKILL استفاده کنید: هنگام ترسیم و ویرایش فایل های اتوکد ممکن است بعضی از خطوط، بلاک ها و یا سایر آبجکت ها روی هم تکرار شده باشند و علاوه بر ازدیاد حجم فایل، باعث برخی مشکلات در ادامه ی ترسیم و یا ویرایش ترسیمات شوند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید