بخشی از مقاله

چکیده

نرم افزار اتوکد با توجه به قابلیت های بالا و امکانات فراوانی که در اختیار کاربر قرار می دهد به عنوان نرم افزار استاندارد در غالب رشته های مهندسی نظیر معماری، عمران، مکانیک، نقشه برداری و ... جهت انجام ترسیمات بکار برده می شود. آشنایی با این نرم افزار برای کسانی که به نحوی قصد فعالیت در زمینه های مهندسی را دارند، الزامی است و از آنجا که رشته اصلی خودم معماری است و یکی از بهترین نرم افزارهای این رشته نرم افزار معروف اتوکد می باشد تصمیم گرفتم تا مقاله آموزشی که بعضی از مشکلاتی که اکثر کسانی که با این نرم افزار سر و کار دارند را به گونه ای بر طرف کنم.

کلمات کلیدی: اتوکد، معماری، ذخیره اتوماتیک، هاشور زدن.

.1 مقدمه

شرکت Autodesk در 23 سال پیش در کشور آمریکا تاسیس شد. این شرکت نرم افزارهای بسیار تخصصی و کاربردی در زمینه طراحی به وسیله کامپیوتر تولید نموده و اتوکد مهمترین و پر کاربرد ترین نرم افزار شرکت Autodesk می باشد. اتوکد قدرت رسم هر نقشه ای را بوسیله کامپیوتر فراهم می کند و به همین دلیل از محبوبیت عامه و فراگیر نزد تمامی دست اندر کاران طراحی در دنیا بر خوردار است. اتوکد راه را برای تمام صنایع از قبیل ساختمان و مکانیک و برق و تجهیزات پزشکی و غیره هموار کرده است. لذا لازم است تمام مهندسان و طراحان کار با نرم افزار اتوکد را یاد بگیرند و از آن برای پیشبرد امورشان در رشته کاری خود به بهترین شکل بهره مند شوند.

.2 پنجره AUTOCAD
پنجره برنامه اتوکد به 5 دسته تقسیم شده است: نوارهای منوی کرکره ای - نوارهای ابزارمستقر شده و شناور - ناحیه ترسیم - پنجره دستور - نوار وضعیت

.3 ذخیره خودکار فایل ها در اتوکد

یکی از مشکلات اکثر کاربران نرم افزار اتوکد نداشتن نسخه پشتیبان - BACKUP - از پروژه هایست که در دست انجام دارند و گاه به دلیل اشتباه فایل اصلی از بین میرود. برای حل این مشکل برای همیشه میتوان به ترتیب زیر اقدام کرد. ابتدا به قسمت تنظیمات - OPTIONS - در انتهای منو کرکره ای TOOLS رفته و در قسمت OPEN AND SAVE در کادر ILE SAFETY PRECAUTION تیک مربوط به گزینه AUTOMATIC SAVE را زده و در کادر MINUTES BETWEEN SAVES مقدار دقیقه ای را که برای ذخیره خودکار لازم میدانید وارد کنید. پیشنهاد میکنم این عدد زیر پنج دقیقه باشد. در کادر CREATE BACKUP COPY WITH EACH SAVE را نیز تیک زده و بعد از APPLY به قسمت FILES رفته و در قسمت AUTOMATIC SAVE FILE LOCATIONS را انتخاب کرده و آدرس پیش فرض برنامه را به پوشه مورد نظر خود تغییر دهید تا در زمان لازم در دسترس باشد. بعد از تایید اطلاعات - OK - نرم افزار شما بصورت خودکار از فایل های شما نسخه پشتیبان تولید میکند.

نحوه استفاده از فایل های پشتیبان به این ترتیب است که فایل های ذخیره شده در محل انتخابی شما با دو پسوند - BAK - و - $SV - است و نام فایل شما در قسمت اول نام همان نسخه پشتیبان قرار دارد که با توجه به تاریخ ساخته شدنش میتوان آخرین فایل را به راحتی پیدا کرد و بعد از تغییر پسوند ان به پسوند - DWG - از ان استفاده کرد. DWG فایل اتوکده و هر وقت یه نقشه رو save کنی یه فایل BAK کنارش اضافه میشه. بنابر این فایل BAK برای زمانی بدرد میخوره که فایل اصلی پاک بشه. اونوقت با تغییر نام فایل پشتیبان از BAK به DWG فایل اصلی رو بهتون میده، خواهید دید که فایل بک آپ به یک فایل اجرایی سالم برای اجرای نرم افزار با پسوند - DWG - تولید شده.

.4 هاشور زدن در محیط باز اتوکد و اخطار هاشور

برای همه کاربران اتوکد حتما حداقل یک بار این مشکل ایجاد شده است و نیاز داشتند هاشوری را در محیطی که باز است ایجاد کنند. در حالت پیش فرض برای هاشور مقدار Gap بروی صفر تنظیم شده است و شما می توانید این مقدار را بروی تا 5 تغییر دهید که بستگی به واحد دارد، گاهی مواقع شما در زمان ایجاد هاشور با اخطار زیر روبرو می شوید که نمایانگر باز بودن قسمتی از محیط بسته می باشد و اتوکد نمی تواند داخل محیط باز هاشور را ایجاد کند. اکنون با تنظیم مقدار Gap برای هاشور این مشکل به سادگی قابل حل می باشد. شما از طریق روش های زیر می توانید به این تنظیم دسترسی پیدا کنید:

1-4 بعد از انتخاب ابزار Hatch بروی Settings Hatch کلیک کنید تا پنجره تنظیمات هاشور باز شود. اکنون بروی فلش More Options کلیک کنید تا تنظیمات بیشتری از پنجره هاشور را در اختیار شما قرار دهد. سپس در این قسمت به فیلد Tolerance Gap بروید و مقداری را وارد کنید. در این فیلد از 0 تا 5 که بستگی به واحد اتوکد قابل تنظیم می باشد. 2-4 پس از انتخاب ابزار Hatch، در نوار Ribbon، لیست Options را باز کنید و اسلایدر Gap Tolerance را جابجا کنید و یا مقدار عدد را مستقیما در این فیلد وارد کنید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید