بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این پژوهش، مطالعه و بهینهسازی طرحی برای تشخیص بیماری خاص با استفاده از فانتوم های عروقی برای تولید شرایط واقعی جریان خون است. بهطورکلی استفاده از تصاویر پزشکی سهبعدی به پزشک در تشخیص بیماری ، وضعیت آن و همچنین انتخاب روش درمان بهصورت پزشکی از راه دور کمک بسیار زیادی میکند. این روش فرصت مناسبی است که بین پزشکان و پیراپزشکان شبکه ارتباطی ایجاد میکند و مشاورههای لازم میتواند در زمان واقعی و بهطور زنده با تلفن یا کنفرانسهای ویدئویی به وقوع بپیوندد.

ارسال تصاویر از راه دور به منظور آموزش الکترونیکی پزشکان نمونه ی دیگری از خدمات دورا پزشکی است.این مطالعه بر بازسازی جریان از طریق شریان کرونر - CAD - قلب متمرکزشده است.برای دست یافتن به بخش مختلف قلب از روش پیشنهادی اعمال دو حد آستانه برای تصاویر CTA استفادهشده است و همچنین از زبان برنامهنویسی متلب و نرمافزار 3D Slicer در شبیهسازی سهبعدی بهره جستهایم. این اطلاعات پس از تشخیص بیماری خاص در آموزش جراحی از راه دور مورداستفاده قرار خواهند گرفت.

مقدمه

راه کار پزشکی از راه دور برای بیماریهای قلبی، استفاده از سیگنالهای الکترونیکی جهت انتقال اطلاعات پزشکی بهوسیله ویدئو، پست الکترونیکی، تلفن و ماهواره میباشد. از مزایای پزشکی از راه دور درزمینه مشکلات قلبی، افزایش میزان دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، افزایش و تداوم مراقبتها و درمان بهموقع بیماران و افزایش میزان دسترسی به مدارک و اطلاعات پزشکی و توسعه آموزش مداوم پزشکی است. با توجه به این مزایای بیشمار، کاربرد پزشکی از راه دور روزبهروز توسعه بیشتری مییابد. در این مقاله ضمن بحث در خصوص راههای تشخیص بیماری قلبی، چارچوب و راهنمای شبیهسازی مدارک پزشکی نیز ترسیم می شود.

آموزش الکترونیک در پزشکی از راه دور، تفاوتهای بارزی با این شیوه آموزش در سایر علوم دارد .تفاوت اول در کاستی های کنونی فناوریهای موجود در آموزش الکترونیکی در آموزش پزشک است .به این معنی که امروزه به رغم پیشرفتهای فناوری، علوم پزشکی علی الخصوص علوم بالینی همچنان مبتنی بر آموزش حضوری در فضاهای حقیقی مانند بالین بیمار است .این به معنای آن است که به عنوان مثال دانشجوی پزشکی باید بر بالین بیمار حضور پیدا کرده و از نزدیک وی را معاینه کند و این امردر حال حاضر با هیچ نرم افزاری قابل شبیه سازی نیست اما این مسئله به منزله بی فایده قلمداد کردن این شیوه آموزش برای علوم بالینی نمیباشد، بلکه فقط برای مشخص نمودن لزوم توجه به برخی مقوله های مشخص یادگیری به ویژه در حیطه مهارت و نگرش است که باید همچنان به همراه شیوه سنتی حضوری ، روشهای نوین آموزش در حوزه بالینی ارائه گردد.

اما از طرف دیگر این شیوه همچنان کاربردهای فراوانی در آموزش پزشکی دارد .یک مهارت عملی مانند بخیه زدن یا یک تکنیک آزمایشگاهی ساده را میتوان بارها از طریق یک فیلم آموزشی مناسب نگاه کرد و کلیه جزئیات آن را به خاطر سپرد و یا برنامه های آموزشی حل مسائل بالینی که در واقع هر دانشجو می تواند در یک مورد خاص بالینی به راحتی با کمک محتوای آموزشی مناسب به تفکر وادار شده و مهارت تصمیم گیری وی از طریق شبیه سازی نرم افزاری تقویت گردد .

از سوی دیگر ازدیاد روز افزون تقاضا برای تحصیل و محدودیت ظرفیت دانشگاهها در جذب نیروی مدرس زبردست و فراهم سازی و نگهداری فضاهای آموزشی بزرگ و پرهزینه میتواند با ایجاد کتابخانه های دیجیتال مناسب جبران گردد تا دانشجویان بتوانند به محتوای درسی خود در هر زمان و مکانی دسترسی پیدا کنند .اما امروزه در کشور، علی رغم حرکتهای آغاز شده در برخی دانشگاهها هنوز هم کار علمی و پژوهشی زیادی برای تولید محتوای استاندارد آموزشی برای علوم پزشکی تقویت کننده یادگیری فعال، تفکر خلاق و یادگیری خود محور باشد، نیاز است .

یک پزشک امروز باید بتواند خود در میان خیل عظیمی از مطالب آموزشی غنی جستجو کرده و آنچه را میخواهد بیاموزد که این جز با تهیه و ارائه مطالب آموزشی مناسب توسط دانشگاه و ایجاد فرهنگ استفاده و فرصت مناسب برای این مساله مقدور نخواهد گردید. دانشکدههای پزشکی سراسر دنیا امکانات متفاوتی را در این زمینه در اختیار کاربران قرار می دهند .به نظر میرسد که حوزه آموزش مداوم جامعه پزشکی ، از مهمترین حوزههایی است که آموزش و یادگیری الکترونیکی میتواند در آن نقش مهمی ایفا کند

بنا به گزارشها ، بیماریهای قلبی – عروقی با دارا بودن 5,23 درصد از کل آمار مرگومیر در رتبه یک جهان قرار دارد وسالانه قریب به 15میلیون مرگ در جهان بهاینعلت اتفاق میافتد - . - Lozano et al, 2012 اهمیت این موضوع در ایران بدان جهت است که باتوجه به میزان گزارش شده در هجدهمین کنگره بین المللی تازههای قلب و عروق ایران، بیش از 10درصد مردم ایران سیگار میکشند، سه میلیون نفر قلیان مصرف می کنند، 93 هزار نفر در سال به سکته مغزی و 43 هزار نفر به بیماریهای قلبی دچار می شوند.

همچنین 25 میلیون نفر در ایران چاق هستند و 10میلیون نفر نیز فشار خون شریانی دارند. هر ساله 83 هزار مرگ به دلیل افزایش فشار خون اتفاق می افتد. همچنین روزانه 300نفر بر اثر عوارض قلبی فوت می کنند. در ایران 34درصد و در تهران 38درصد جمعیت 35تا 70ساله مبتلا به افزایش فشار خون شریانی هستند. سازمان بهداشت جهانی در سال 2014 اعلام کرد که 26درصد علل مرگ ایرانیان به دلیل ابتلا به بیماریهای قلبی، 12درصد سکته مغزی، سه تا پنج درصد به فشار خون، پنج تا 10درصد به حوادث رانندگی و سه درصد نیز به بیماریهای مادرزادی اختصاص دارد

تشخیص زودهنگام این بیماریها برای جلوگیری از مرگومیر ناشی از آنیکی از چالشهای موردبحث در بیشتر کشورهای پیشرفته جهان میباشد. با تجزیهوتحلیل سیگنالهای دریافتی و یافتن ناهنجاری در آنها میتوان گام مؤثری در تشخیص و طبقهبندی خودکار انواع بیماریهای قلبی برداشت.

بیماری سرخرگ تاجی یا بیماری شریان کرونری - - CAD1، نوعی بیماری فراگیر قلبی است. این بیماری به ویژه در جوامع پیشرفته و در سنین بالا قربانیان زیادی میگیرد.در بیماران کرونری قلبی، سرخرگهای تاجی تنگ و باریک میشوند - استنوسیس - و عضلات قلب از رسیدن خون و اکسیژن کافی محروم میگردند. در این صورت ممکن است در حالت استراحت مشکلی برای فرد ایجاد نشود، اما وقتیکه قلب مجبور باشد کار بیشتری انجام دهد، سرخرگهای کرونری نمیتوانند بر اساس نیاز اکسیژن این عضلات بدن، به آنها خون و اکسیژن برسانند و درنتیجه شخص دچار درد سینه و آنژین قلبی میگردد.

در حالت پیشرفته، اگر یک سرخرگ تاجی به علت وجود یک لخته خون مسدود شود، بهطور کامل جلوی خونرسانیاش خواهد شددرنتیجه قسمتی از عضله قلب که دیگر خون به آن نمیرسد، خواهد مرد و این امر به سکته قلبی میانجامد.پس از بروز آنژین قلبی و یا علائم دیگر بیماری CAD در قلب بیمار، چنانچه موردنیاز باشد، پزشک برای فهم بیشتر وضع بیمار میتواند به یکی از روشهای زیر برای مطالعه و تشخیص بیماری اقدام کند:

·    یک تریس ECG2

·    یک اسپکت قلبی - توموگرافی رایانهای تک فوتونی -

·    پژواکنگاری قلب - اکوکاردیوگرافی -

·    رگنگاری کرونری - آنژیوگرافی -

·    رگنگاری با پرتو ایکس - CTA3 -

سی تی آنژیوگرافی - CTA - ، یک روش تصویربرداری غیرتهاجمی، برای قلب است که در حال حاضر بهطور فزایندهای محبوب شده است وعمدتاً به دلیل وضوحبالای فضایی آن در مقایسه با MRI4  است. این شیوه تصویربرداری بهطور گستردهای مورداستفاده برای تشخیص بیماری عروق کرونری - CAD - است.

رگنگاری با پرتوایکس نوعی مقطعنگاری کامپیوتری است که برای تصویربرداری از عروق شریانی و وریدی در سرتاسر بدن؛ از شریانهای تغذیهکننده مغز گرفته تا آنهایی که خون را به ریهها، کلیهها، دستها و پاها میرسانند.به خاطر برخی عوارض بعد از آنژیوگرافی تهاجمی و همچنین ترس و نگرانیهایی که برخی بیماران به ویژه کودکان از انجام آنژیوگرافی داشتند پزشکان تلاش کردند تا روشهای دیگری را ابداع کنند که برای بیماران مقبولتر و راحتتر باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید