بخشی از مقاله

چکیده

آدنوکارسینوما کیسه مقعدی در سگ یک تومور بدخیم،تهاجمی و با شیوع کم است.محل منشاء گرفتن این تومور نیز از بافت غدد آپوکرین کیسه مقعدی میباشد.این عارضه ابتدا به صورت یک تورم کوچک مربوط به یکی از کیسههای مقعدی - به ندرت دو طرفه - خود را نشان میدهد.که با گذشت زمان وخیم تر میگردد.یک قلاده سگ دو ساله با علائم بالینی زخم و خونریزی در ناحیه مقعد ،درد در هنگام دفع و تورم یکطرفه کیسه مقعدی سمت راست به بیمارستان دامپزشکی دانشگاه تهران مراجعه نمود.بعد از انجام معاینات لازم به منظور بررسی دقیقتر به بخش رادیولوژی فرستاده شد.

یافتههای حاصل از رادیوگرافی،سی تی اسکن،سونوگرافی مورد بررسی قرار گرفت و سپس با اخذ بیوپسی در بخش کلینیکال پاتولوژی وجود آدنوکارسینوم تایید گردید.بعد از تشخییص وتایید آدنوکارسینوم و ضایعات دیگر ایجاد شده توسط آن،کیس مورد جراحی قرار گرفت.در این بیماری نیز استعداد نژادی مطرح میباشد و ممکن است در نسل های بعدی هم این عارضه دیده شود به همین دلیل از نسل گیری از این حیوانات اجتناب کرده. از سوی دیگر چون احتمال متاستاز این عارضه به گرههای لنفاوی،طحال و در نهایت ریه وجود دارد پیشنهاد میشود که این کیسها حتی پس از جراحی هم به صورت منظم مورد معاینه قرار گیرند.

مقدمه

منطقه مقعدی و پرینه حاوی ساختار و غدد چندگانه است که برخی از آنها منحصر به این منطقه هستند×؟یک جفت کیسهی مقعدی یا سینوس های پرینئال در جوانب اند که توسط یک اپیتلیوم سنگفرشی مطبق شاخی پوشیده شده اند×؟سگها دارای غده های لوله ای مقعدی آپوکرین هستند که به داخل کیسه های مقعد باز می شوند×؟غدد پریانیال غدد چربی اصلاح شده هستند، به دلیل شباهت بافت شناسی که با×هپاتوسیت ها دارند، به عنوان غده هپاتوئیدی نامیده می شوند.سه نوع تومور معمولا داخل و اطراف مقعد دیده شده: .1تومور غدد هپاتوئید/پرینئال .2تومور غدد آپوکرین کیسه مقعدی .3تومور غدد آپوکرین اطراف مقعد.

آدنوکارسینوما کیسه مقعدی در سگ یک تومور با شیوع کم،بدخیم و تهاجمی است.که در سگها دیده میشود و از بافت غده آپوکرین کیسه مقعد حاصل میگردد.این بیماری در گربه ها وجود دارد اما بسیار کمتر رایج است. آدنوکارسینومای کیسه مقعدی ابتدا به شکل یک توده کوچک مربوط به یکی از کیسه های مقعدی - به ندرت دو طرفه - بوده اما می تواند رشد کند و بزرگتر شود.

تومورهای کوچکتر بدون معاینه مستقیم رکتوم قابل تشخیص نیستند، در حالی که تومورهای بزرگتر می توانند باعث درد درهنگام دفع شوند و زخم ایجاد کنند.×بین 25 تا 40 درصد سگ ها با این تومور ها نیز دچار هایپرکلسمی میشوند.آدنوکاریسینومای غدد آپوکرین کیسه مقعدی همچنین تمایل به متاستاز به گره های لنفاوی منطقه، طحال و در نهایت ریه ها و به ندرت استخوان ها را دارا است. گره های لنفاوی سابلومبارٌ - ایلیاک - شایع ترین محل متاستاز هستند و میتوانند بزرگتر تومور ابتدایی شوند.

در آدنوکاریسینوماهای کیسه مقعدی اغلب در لمس در محل کیسه،تودهایی حس میگردد و به رفتار حیوان مشکوک میشویم، اما بیوپسی و هیستوپاتولوژی برای تشخیص قطعی آن ضروری است.در سایتوپاتولوژی سلولهای خوشهای را با هسته های یکنواخت میبینیم.برای بررسی متاستاز از سونوگرافی و رادیوگرافی استفاده می شود؟ نژاد هایی که احتمالا بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند عبارتند از: کوکر اسپانیول انگلیسی، ژرمن شپرد، آلاسکا مالاموت، داشهوند و اسپانیل اسپرینگر. این بیماری از سنین میانی تا پیری میتواند ایجاد شود و در مطالعات چند گانه اخیر نشان داده است که هیچ گونه تفاوت در دو جنس وجود ندارد و میتواند هر دو جنس را درگیر کند. - ُ،َ،ٍ -

مواد و روش کار

یک قلاده سگ دو ساله با علائم بالینی زخم و خونریزی در ناحیه مقعد ،درد در هنگام دفع و تورم یکطرفه کیسه مقعدی سمت راست به بیمارستان دامپزشکی دانشگاه تهران مراجعه نمود.بعد از انجام معاینات لازم به منظور بررسی دقیقتر به بخش رادیولوژی فرستاده شد.و یافتههای حاصل از رادیوگرافی،سی تی اسکن،سونوگرافی مورد بررسی قرار گرفت در رادیوگرافی به همراه ماده حاجب در نمای جانبی چپَ و نمای شکمی پشتیُ در نزدیکی واژن کنتراست مدیوم در پیشابراهِ مشاهده گردید.و در ناحیه خلفی پیشابراه آشفتگی دیده شد

الف. تصویر رادیوگراف از محوطه لگنی نمای جانبی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید