بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله با استفاده از رهیافت کانالهاي جفتشده طیف جرم ناورداي ناشی از برهمکنش کائون با هسته دوترون بهصورت در پرواز مورد بررسی قرار گرفته است. در محاسبه سطح    مقطع واکنش، دو فرآیند تک و دو برهمکنشی در نظر گرفته شده است. با توجه به مقدار تکانه کائون فرودي، در تکانههاي کم فرآیند تک برهمکنشی غالب است، در حالی که در تکانههاي زیاد سهم فرآیند دو برهمکنشی قابل چشمپوشی نیست و باید در دامنه برهمکنش منظور شود. با استفاده از آنالیز  و در نظر گرفتن جمعیت ها، طیفهاي جرمی نظري را بر دادههاي تجربی براون در زیر آستانه KN برازش دادهایم که جرم و پهناي به دست آوردهایم.

مقدمه

اخیرا مطالعهي سیستمهاي هادرونی شگفت بسیار مورد توجه قرار گرفتهاند. در این میان هستههاي کائونی که متشکل از یک یا چند پادکائون در کنار دیگر نوکلئونها هستند، به طور گستردهاي از جنبه هاي نظري و تجربی مورد مطالعه قرار گرفتهاند. از لحاظ تجربی روند برهمکنش کائون با هسته به دو صورت دنبال میشود، در برهمکنشهاي در- پرواز، کائون منفی میتواند ستقیماًم با نوکلئونهاي هدف برهمکنش هستهاي انجام دهد که این مسئله مستلزم تکانهاي از مرتبه GeV/c براي کائون فرودي است.

در برهمکنشهاي کائون متوقف شده، کائون بهخاطر اندرکنش با ماده در طی حرکت در محیط، کند میشود. کائون کندشده جایگزین یکی از الکترونهاي اتمی شده و اتم کائونی تشکیل میشود. اتم کائونی در اثر گذارهاي تابشی، برخوردي و سایر به حالتهایی با انرژي پایینتر گذار خواهد نمود تا نهایتا در اثر همپوشانی تابع موج اتمی کائون با هسته، کائون با نوکلئونهاي هسته برهم کنش هسته اي انجام دهد.

در اثر برهمکنش قوي، کائون- نوکلئون می تواند از طریق تشکیل یک حالت میانی به صورت تشدیدي، به کانالهاي واپاشی کند. نتایج تجربی و نظري بیانگر این واقعیت هستند که مهمترین کانال واپاشی، کانال است. به همین منظور در بیشتر مدلهاي نظري از اثر کانالهاي دیگر  چشمپوشی میشود. یکی از حالت هاي میانی تشدیدي در برهمکنش KN ، تشدید  است. که پس از تشکیل  در هسته هدف، کائون میتواند در اثر برهمکنش با دیگر نوکلئونهاي هدف یک حالت شبه مقید را به وجود آورد.

انرژي حالتهاي شبه مقید سیستمهاي کائونی، به انرژي بستگی حالت میانی وابسته است در سال 2002 آکائیشی  و یامازاکی - A - Y - ، با ارائه یک مدل پدیده شناختی، را  به صورت با یک حالت  مقید  فرض نمودند، و  جرم و پهناي و دیگر دادههايدر انرژيهاي پایین را بازتولید نمودند. پراکندگی KN نشان دادند که با شروع از چنین حالت تشدیدياي، میتوان حالتهاي بسیار مقید در سیستمهاي کائونی را پیشبینی نمود، این مسئله میتواند به چگالش کائونی در ماده منجر شود .

اخیرا ذات تشدید مورد تردید قرار گرفته است. اولین بار  جیدو  و همکاران براساس  نظریه  دینامیکی کایرال توصیف دو قطبیاي از ساختار را ارائه نمودند. در این دسته از توصیفهاي دو قطبی ، دومین قطب به کانال  جفت شده و به صورت یک قله پهن در حوالی توزیع شده است که فرض بر آن است که کانال قبل و بعد از تشکیل تشدید است . بر این اساس طیف جرم ناورداي ناشی از واپاشی داراي قلهاي در اطراف میباشد که از برهمنهی دامنههاي دو تشدید که قطبهاي بالا را دارا هستند توصیف میشود. در چنین مدل-هایی ادعا میشود که ، حالت مقید کم عمقی با انرژياي در حدود است .

در کار حاضر با استفاده از مدل به مطالعه و بررسی طیف جرم ناورداي ناشی از برهمکنش کائون در پرواز با هسته هدف دوترون خواهیم پرداخت و نتایج نظري را با دادههاي تجربی براون مقایسه خواهیم نمود. تشدید در رهیافت کانالهاي جفت شده با در نظر گرفتن نظریه فشباخ براي حالت شبه مقید  ، در ناحیهي حالتهاي پیوسته  و انجام محاسبات در دو کانال جفتشده  و کار را شروع میکنیم  در در کار حاضر، برهمکنش بین کانالهاي مختلف را با استفاده از پتانسیلهاي جداپذیر، با توابع ساختار یوکاوا توصیف میکنیم .

که در آن  معرف کانالهاي مختلف است. در محاسبات را به ترتیب براي کانال  در نظر میگیریم. جرم کاهش یافته کانال  پارامتر بدون بعد شدت پتانسیل،  بهترتیب تکانه نسبی ذرات قبل و بعد از برهمکنش در کانال مورد بررسی و  پارامتر برد پتانسیل است. یک سیستم دو کاناله را میتوان با استفاده از پتانسیل اپتیکی متناظر، بهصورت یک حالت تککاناله بررسی نمود. در رهیافت پتانسیل اپتیکی، پارامتر شدت پتانسیل برحسب پارامترهاي سیستم دوکاناله به صورت است که در آن به ترتیب تکانه و انرژي مختلط در کانال اند.   

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید