بخشی از مقاله

چکیده

یک مورد از روش هاي مدرن تعیین فاصله ي کانونی یک عدسی تداخل سنجی فازي لاوه می باشد. این تکنیک بسیار کم هزینه است. مقایسه ي این تداخل سنجی با تداخل سنجی تالبوت که به چشمهي نور همدوس نظیر نور لیزر و فیلترهاي فضایی و تعدادي توري احتیاج دارد، مزیتهاي این روش را نشان میدهد. از مزیتهاي دیگر آن نسبت به تداخل سنجی تالبوت کاهش اغتشاش همدوس در تداخل نگاشت ونیز افزایش علائم نسبت به نوفه نیز می باشد. علاوه بر آن نوارهاي تداخلی از پایداري بالایی برخوردارند.

مقدمه

فاصله ي کانونی یکی از مهمترین پارامترها در بررسی عملکرد یک سیستم اپتیکی - یک عدسی - ، میباشد.بنابراین اغلب اندازه گیري دقیقی از این کمیت مورد نیاز است. البته تعیین دقیق فاصلهي کانونی مؤثر نسبت به صفحات اصلی کار دشواري است. از اینرو تکنیک لاوه به عنوان یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین روش ها به منظور اندازهگیري دقیق فاصلهي کانونی در تحقیق پیش رو مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

نتایج تجربی

در آزمایش انجام شده از یک لامپ حرارتی 30 وات، به عنوان چشمهي نور سفید استفاده کردیم. گام توري G1  که بلافاصله بعد می از چشمهباي نور قرار گیرد، برابر 0.24mm است. گام دو توري G2 و G3 شبیه به هم و برابر با 0.12mm میباشد.

پوسترها: اپتیک

سپس عدسی را به طرف عقب - به طرف توري - G3 حرکت داده و موقعیت d ′2  را اندازهگیري میکنیم. در این حالت عدسی را تا جایی حرکت میدهیم که فریزهاي مارهتعدادمشاهده شوند. سپس فریزهاي ماره در محدوده ي قابل مشاهده از خطهاي توري G2  را اندازهگیري میکنیم و با ستفاده از رابطهي - 15 - کمیت F2′ را تعیین میکنیم. در مرحله ي سوم عدسی را به طرف جلو - به طرف توري - G2 حرکت داده تا موقعیت کنیمd2′′ را اندازهگیري در نهایت با استفاده از رابطهي - 18 - فاصله ي کانونی عدسی مورد نظر را با دقت خوبی تعیین میکنیم. با بکارگیري این تکنیک فاصلهي کانونی را براي دو عدسی متفاوت با فواصل کانونی 200 میلی متر و 150 میلی متر محاسبه میکنیم. نتایج این محاسبات در جداول شمارهي - 1 - و - 2 - خلاصه گردیده است. سپس میزان خطاي نسبی با بهرهگیري از چنین روشی براي هر عدسی ارائه میشود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید