بخشی از مقاله

چکیده

اغلب صاحب نظران بر این عقیده اند که حسابرسی نه تنها احتمال کشف تقلب را افزایش می دهد، بلکه موجب پیشگیری از تقلب نیز می شود. در این مطالعه آزمون می شود که آیا رویه ها æ    نگرش های متفاوت حسابرسی منجر به خودداری مدیران از مدیریت احتمالاً متقلبانه افزایشی سود می گردد یا خیر و اینکه آیا اینگونه رویه ها و نگرش های متفاوت بر ادراک مدیران راجع به غیراخلاقی بودن مدیریت افزایشی سود تأثیر می گذارد یا خیر. نمونه نهایی شامل 81 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری مدیریت می باشد.

نتایج نشان می دهد که افزایش در دامنه شواهد حسابرسی و تغییر در ماهیت شواهد حسابرسی منجر به کاهش مدیریت افزایشی سود می گردد - تأثیر تغییر در ماهیت شواهد حسابرسی بیشتر از افزایش در اندازه شواهد حسابرسی است - . همچنین، افزایش در دامنه شواهد حسابرسی و تغییر در ماهیت شواهد حسابرسی بر ادراک مدیران از غیراخلاقی بودن مدیریت افزایشی سود اثر می گذارد.

-1 مقدمه

نیاز بشر به برطرف کردن یا کاهش شک و تردید و ابهام هایش، چیزی است که به طور کلی ماهیت فرایند رسیدگی و به ویژه کار حسابرسی را شکل می دهد. این نیاز همچنین تعیین کننده نقش های اجتماعی، اقتصادی و روانی است که انتظار می رود فرایند ارزیابی یا حسابرسی را در اجتماع ایجاد کند. حسابرسی و به طور عام، رسیدگی، از طریق کاهش نگرانی های بشر در زمینه ابهام های موجود در رابطه با پدیده ها، در حقیقت به عنوان یک عامل تثبیت کننده رفتار انسان عمل می کند - حساس یگانه، . - 85 :1391 مدیریت، علاقه مند به رشد و شکوفایی کاری است که بر عهده دارد و حسابرسان کاری را انجام می دهند که هدف آن بهره مندی از منافع متعددی است، این اهداف با هم سازگارند.

در واقع، مدیریت یکی از ذی نفعانی است که باید از اطلاعات تأیید شده، بهره مند شود. از این رو، منافع دو جانبه ای وجود دارد و منطقی است که تصور کنیم بین مدیر و حسابرس هیچ گونه تضاد منافعی وجود ندارد. با این حال، در کوتاه مدت این تضاد به وجود خواهد آمد. تحت شرایط معینی، یک مدیر ممکن است احساس کند که فریب حسابرس، به نفع خود و سازمان و یا شرکت تحت حسابرسی است - حساس یگانه، . - 160 :1391 طی سال های اخیر، تأکید زیادی بر حسابرسی نه تنها به عنوان ابزاری برای کشف تقلب بلکه به عنوان ابزاری بازدارنده یا جلوگیری کننده از تقلب، شده است .

- برای مثال، استانداردهای بین المللی حسابرسی1 شماره 240؛ بیانیه استانداردهای حسابرسی2 شماره 99؛ سازمان خزانه داری ایالات متحده 3، . - 2008 از آنجا که تقلب در صورت های مالی اغلب ناشی از شیب لغزنده مدیریت افزایشی سود فزاینده است - آلبرچ4 و همکاران، 2009 - ، حسابرسی اثربخش باید مدیریت را از ورود به این شیب لغزنده باز دارد. بنابراین، شناسایی اینکه مدیران، اقدامات متفاوت حسابرسان را چگونه ارزیابی و درک می کنند و اینکه آیا این اقدامات آثار بازدارنده متفاوتی دارند یا خیر، از اهمیت بالایی برخوردار است، حتی در صورتی که احتمال بهبود کشف تقلب بابت آنها به نسبت پایین باشد.

ادعای بلند مدت مبنی بر اینکه حسابرسی مالی ابزاری برای جلوگیری از تقلب است - بیانیه مفاهیم بنیادی حسابرسی انجمن حسابداری امریکا1، 1973؛ موتز و شرف 2، 1961؛ پانل اثربخشی حسابرسی3، 2000؛ ولز4، - 2004، عموماً مبتنی بر استدلال منطقی بر اساس شواهد تجربی است - برای مثال، اشنایدر و ویلنر 5، 1990؛ یوکر 6 و همکاران، . - 1981 استدلال بنیادی این است که مدیریت با صداقت بیشتری به گزارشگری خواهد پرداخت، زیرا اقدامات او تحت حسابرسی قرار می گیرد - بایمن7 و همکاران، . - 1987

-2 بیان مسأله

منطقاً زمانی باید خودداری از تقلب افزایش یابد که مدیران احساس کنند یک حسابرسی خاص احتمال کشف را افزایش می دهد، چه احتمال واقعی کشف تقلب افزایش یابد، چه افزایش نیابد - دکر8، 2003؛ اشنایدر9، . - 2001 مطالعات پیشین، اثر بازدارنده حسابرسی را زمانی که احتمال کشف تقلب حسابرسی در واقع افزایش می یابد، مورد آزمون قرار داده اند - برای مثال، اشنایدر و ویلنر، 1990؛ یوکر و همکاران، . - 1981 در این پژوهش، به مطالعه اثر بازدارندگی حسابرسی بر آن دسته از اقدامات مدیریت که بالقوه متقلبانه اند، پرداخته می شود. اقدامات حسابرسی که عموماً بازدارندگی را افزایش می دهند، با اقداماتی که اثربخشی کشف حسابرسی را افزایش می دهند، منطبقنداین. موضوع به این خاطر است که احتمالاً اثربخشی کشف حسابرسی، یکی از دلایلی است که حسابرسی، تقلب را کشف می نماید

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید