بخشی از مقاله

چکیده

قیمتگذاری بیمه نامههای عمر و تشکیل سرمایه اغلب با استفاده از جدول مرگومیر و نرخ بهره فنی - مینیمم نرخ سود تضمین - صورت میگیرد. متعاقبا، در پایان هر سال مالی، بیمهگر بسته به عملکرد سرمایهگذاری پرتفوی بیمهنامه، پاداشی به بیمهشده اهدا میکند که به اندوخته ریاضی وی اضافه میشود. به طور دقیق، این پاداش که سود مشارکت بیمهنامه نامیده میشود نسبتی از تفاوت سود قطعی و مینیمم سود تضمین شده میباشد و مقدار آن بستگی به نرخ بازگشت سرمایهگذاری پرتفو - نرخ سود قطعی - و سهم مشارکت بیمهگذاران دارد.

در بیمهنامههای عمر و تشکیل سرمایه، متغیرهای قابل کنترل توسط شرکت بیمه شامل نرخ سود تضمین شده در بیمهنامه، سهم مشارکت بیمهگذاران از تفاوت سود قطعی و سود تضمینشده و ریسک سرمایهگذاری پرتفو است که به ضریب تلاطم بازار بستگی دارد. در این مقاله به تعیین نرخ سود تضمین شده - - با ثابت نگه داشتن فاکتورهای دیگری نظیر سهم مشارکت بیمهگذاران - η - ، ضریب تلاطم بازار - σ - و نرخ سود مرکب پیوسته سالانه در بازار - r - پرداخته میشود. باید توجه داشت که علاوه بر فاکتورهایی که قبلا ذکر شده، نرخ تورم هم عامل مهمی در تعیین نرخ سود تضمین شده - - است.

در مدلهای مالی فرض میشود که نرخ تورم با نرخ سود سالانه در بازار ارتباط مستقیمی دارد، به طوریکه جان باتیس کلارک - 1895 - معتقد است نرخ سود اسمی میبایست متناسب با نرخ تورم تغییرکند. بهبیان واضحتر، وی معتقد است نرخ سود رابطهی مستقیم با نرخ تورم دارد و در صورت کاهش - افزایش - 2 درصدی در نرخ تورم نرخ سود اسمی نیز میبایست 2 درصد کاهش - افزایش - یابد - ابونوری و همکاران، . - 1392 اغلب پژوهشها به تعیین نرخ تضمین براساس سود بانکی پرداختهاند، در حالیکه در این مقاله، ابتدا نرخ تورم مورد توجه قرار گرفته و برآوردی برای آن بدست آمده است، در ادامه براساس نرخ تورم برآورد شده، نرخ سود بانکی و نرخ تضمین تعیین میشود.

.1  مقدمه

قیمت گذاری بیمه نامه های عمر و تشکیل سرمایه با استفاده از جدول مرگ و میر و نرخ بهره فنی - مینیمم نرخ سود تضمین - صورت می گیرد. متعاقبا، در پایان هر سال مالی، بیمه گر پاداشی را به بیمه شده اهدا می کند که به اندوخته ریاضی وی اضافه می شود و این پاداش به عملکرد سرمایه گذاری پرتفوی بیمه نامه بستگی دارد. به طور دقیق تر، این پاداش که سود مشارکت بیمه نامه نامیده می شود نسبتی از تفاوت سود قطعی و مینیمم سود تضمین شده است و مقدار آن بستگی به نرخ بازگشت سرمایه گذاری پرتفو - نرخ سود قطعی - و سهم مشارکت بیمه گذاران دارد. در بیمه نامه های عمر و تشکیل سرمایه، متغیر های قابل کنترل توسط شرکت بیمه شامل موارد زیر می شوند:

▪    نرخ سود تضمین شده در بیمه نامه

▪    سهم مشارکت بیمه گذاران از تفاوت سود قطعی و سود تضمین شده

▪    ریسک سرمایه گذاری پرتفو که به ضریب تلاطم بازار بستگی دارد.

اگر اندوخته فرد در اوراق بهادار دولتی که مثلا سود سالانه ثابت %20 به آن تعلق می گیرد سرمایه گذاری شود، در این صورت ضریب تلاطم بازار در این بخش صفر است. برعکس، اگر اندوخته فرد در بورس سرمایه گذاری شود، ضریب تلاطم بازار در آن بالا است. مثلا اگر سبد سرمایه گذاری انتخاب شده در بورس به طور متوسط دارای نرخ بازگشت سرمایه %20 و ضریب تلاطم بازار %5 باشد، در این صورت نرخ بازگشت سرمایه ممکن است حول %20 دارای نوسان باشد.

معمولا، از آنجا که نرخ سود تضمین شده به طور قابل توجهی پایین تر از نرخ سود سالانه در بازار آزاد - سود بانکی روی سپرده - است، ریسک مرتبط با نرخ سود تضمین شده تهدیدی جدی برای توانگری مالی شرکت بیمه به حساب نمی آید. ولی کاهش سود بانکی در سال های اخیر - و به تبعیت از آن کاهش نرخ بازگشت سرمایه در بازار - موجب می شود که ریسک مرتبط با مینیمم سود تضمین شده در بیمه نامه های عمر و تشکیل سرمایه اهمیت پیدا کند.

هدف از این گزارش تعیین نرخ سود تضمین شده - - با ثابت نگه داشتن فاکتور های دیگری نظیر سهم مشارکت بیمه گذاران - η - ، ضریب تلاطم بازار - σ - و نرخ سود مرکب پیوسته سالانه در بازار - r - است - جدول . - 1 این گزارش با در نظر گرفتن ویژگی های بیمه نامه عمر و تشکیل سرمایه در ایران تهیه شده است. به علاوه، این گزارش قرار داد های با پرداخت غیر-یکجای حق بیمه را نیز مورد توجه قرار داده و ریسک مرگ و میر را نیز در نظر می گیرد. این در حالی است که بسیاری از مطالعات قبلی این موارد را لحاظ نمی کنند.

باید توجه داشت که علاوه بر فاکتور هایی که قبلا ذکر شده، نرخ تورم هم عامل مهمی در تعیین نرخ سود تضمین شده - - است ولی در مدل های مالی فرض می شود که نرخ تورم با نرخ سود سالانه در بازار ارتباط مستقیمی دارد. در نتیجه، مدل سازی های جداگانه ای برای نرخ تورم انجام نمیشود. همچنین، در این گزارش فرض می شود که اگر حق بیمه به صورت غیر-یکجا پرداخت شود، حق بیمه هر سال و به تابعیت از آن سرمایه فوت بیمه نامه متناسب با نرخ پاداش افزایش می یابند. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید