بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر به دنبال رابطه هوش هیجانی، نگرش و عملکرد شغلی حسابرسان است. این پژوهش از نوع پیمایشی است. که به روش میدانی اجرا گردیده است .جامعه آماری پژوهش، کلیه حسابرسان - عضو جامعه حسابداران رسمی ایران - تشکیل داده اند که دراستان های تهران، شیراز، تبریز و اصفهان درسال 1395 مشغول به کار بوده اند. تعداد 300 پرسشنامه توزیع و تعداد 81 پرسشنامه که بصورت کامل و صحیح تکمیل شده بود، گردآوری و به عنوان نمونه پژوهش در نظر گرفته شده است. یافته های پژوهش نشان داد بین هوش هیجانی و تعهدسازمانی، همین طور بین هوش هیجانی و رضایت شغلی، و در نهایت بین هوش هیجانی و عملکرد شغلی حسابرسان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.

مقدمه

هدف اصلی حسابرسان با حفظ بی طرفی نسبت به جمعآوری و ارزیابی مربوط بودن و اعتبار شواهد بپردازند. اگر چه نوع، میزان و قابلیت اتکای شواهد در کارهای مختلف حسابرسی میتواند متفاوت باشد، اما جمعآوری و ارزیابی شواهد، بخش اعظم فعالیتهای حسابرسان را تشکیل میدهد. که باعث افزایش کارایی و اثر بخشی حسابرسان می گردد . یکی از این عوامل ، هوش هیجانی است که به مفهوم توانایی افراد در کنترل احساسات و هیجانات خود و دیگران می باشد.

هوش هیجانی یکی از عوامل مهم در تعیین موفقیت در زندگی فردی و شغلی است و مستقیماّ بهداشت روانی را تحت تأثیر قرار می دهد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش هیجانی، نگرش و عملکرد شغلی حسابرسان می باشد. اگر چه با توجه به نقش کلیدی رضایت شغلی در سازمان، امروزه این امر به اثبات رسیده است که کارکنانی با نگرش مثبت، تمایل بیشتری به رضایت از کار و زندگی دارند و دیرتر از کار ناخشنود می شوند - جاج ، 2000، . - 20 در این میان، هوش هیجانی، یکی از راه های موثر پرورش نیروی انسانی است. که می تواند با ایجاد محیطی پویا، موجبات سلامت روانی را فراهم آورد و یادگیری هماه با لذت و شادی و همچنین ارتباط مطلوب اجتماعی با کنترل احساسات و هیجانات را تسهیل نماید.

براساس نتایج پژوهش گوناگون به طور کلی می توان گفت افرادی که از هوش هیجانی بالایی برخوردارند می توانند از تمام ظرفیت های وجودی خود استفاده نمایند و محدودیت را به فرصت تبدیل نمایند. یقینا این افراد شخصیت های مثبتی بوده و در زندگی و موقعیت های شغلی صاحب موفقیت هایی خواهند بود که بر شادکامی و نشاط آن ها تاٌثیر خواهد داشت - پور زارعی، . - 1386 مشکلات رفتاری و اختلالات روانی، عدم رضایت شغلی، روحیه پایین در محیط کار و بی انگیزشی از مهم ترین پدیده های سازمانی عصر ماست. نتیجه بررسیهای صاحب نظران حکایت از آن دارد که اغلب این مشکلات به نداشتن رشد اجتماعی و ضعف در مهارتهای اجتماعی برمی گردد - شجاعی بوانلو، . - 1394

رضایت شغلی به دلیل پیش بینی رفتارهای سازمانی نقش مهمی در مطالعات و مدیریت رفتارهای انسانی ایفا می کند. رضایت شغلی باعث افزایش بهره وری، تعهد سازمانی ، سلامت فیزیکی و روانی و روحیه کاری می گردد - قاراباقی، . - 2004 بنابراین هر دو شاخص، هوش هیجانی و رضایت شغلی متغیرهایی هستند که در شکل دهی و اعتلای یک محیط کار استاندار نقش مهمی را ایفا می کنند. از اینرو این تحقیق با هدف رابطه هوش هیجانی ، نگرش و عملکرد شغلی حسابرسان صورت پذیرفت.

فرضیه های پژوهش نیز به شرح ذیل می باشد:

-1 بررسی رابطه بین هوش هیجانی و عملکرد شغلی حسابرس

-2 بررسی رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی حسابرس

-3 بررسی رابطه بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی

روش و ابزار کار

این پژوهش از دسته مطالعات پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق 300 نفر از حسابرسان - عضو جامعه حسابداران رسمی ایران - شهرهای تهران ، شیراز ، تبریز و اصفهان است با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 81 محاسبه گردیده . کل افراد انتخاب شده زن و مرد بوده، در یک فاصله زمانی نسبت به تکمیل پرسشنامه و جمع آوری اطلاعات اقدام گردیده است. کل افراد مورد مطالعه سه گروه سنی 40-30، 50-41، 60-51 و از نظر سطح تحصیلات در لیسانس ، فوق لیسانس و دکتری دسته بندی گردیدند.

از پرسشنامه هوش هیجانی بار آن ، پرسشنامه رضایت شغلی وار و همکاران و پرسشنامه عملکرد پاترسون در طیف پنج گزینه ای لیکرت کمک گرفته شده است. در بخش توصیفی جداول پاسخهای افراد و در بخش استنباطی فرضیهها از طریق آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و ضریب همبستگی پیرسون سنجیده شده است. در نهایت فرضیههای تحقیق با استفاده از نرمافزار SPSS و Excel مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.

نتایج پژوهش :

تحلیل دادهها - بررسی فرضیههای تحقیق -

قبل از آزمون فرضیات تحقیق باید از نرمال بودن دادهها اطمینان پیدا کرد،برای آزمون نرمال بودن توزیع متغیرها از آزمونهای مختلفی میتوان استفاده کرد. یکی از این آزمونها،آزمون کولموگروف- اسمیرنوف میباشد که در این تحقیق نیز از این آزمون استفادهشده است.

:H0 متغیرهای مدل دارای توزیع نرمال هستند

:H1 متغیرهای مدل دارای توزیع نرمال نیستند

آزمون نرمال بودن متغیرها، نوع آزمونهای آماری را مشخص میکند. همانطور که در جدول 7-4 مشاهده میشود نتیجه سطح معناداری این آزمون برای تمامی متغیرها، بالای 5 صدم میباشد، بیانگر نرمال بودن این متغیرهاست.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید