بخشی از مقاله

چکیده

اغلب مردم اظهار می کنند که آن ها تجاربی از تله پاتی و یا دیگر شکل هایی از ادراکات فرا حسی یا فرا روانشناسی داشته اند. در مطالعه ی حاضر سعی بر آن است تا تلپاتی از جنبه هایی که در ارتباط با زندگی روزمره وجود دارد ارزیابی شود. جستجو برای گردآوری مطالب، کتاب و مقاله ها از طریق پایگاه داده ها انجام گرفت. دو مقاله انتخاب شده و مورد ارزیابی قرار گرفتند. با توجه به کارآزمایی های انجام گرفته و با توجه به شواهد و مستندات می توان گفت که همه ی انسان ها در زندگی خود تجاربی از تله پاتی را دارند و ادعا برای افزایش تجارب تله پاتیکی با گذشت سن بیشتر می شود.

مقدمه
اغلب مردم اظهار می کنند که آن ها تجاربی از تله پاتی و یا دیگر شکل هایی از ادراکات فرا حسی 1 یا فرا روانشناسی داشته اند. از طرفی دیگر برخی از دانشمندان ادعا می کنند که چنین اظهاراتی در اصل غیر ممکن به نظر می رسد. فراروانشناسی یا پاراسایکولوژی شاخهای از روانشناسی ست که به مطالعه ی پدیدههای روانشناختی به ظاهر ماورا طبیعی میپردازد. پدیدههایی که مطالعه میشوند عبارتاند از ادراکات فراحسی - extra-sensory perception - ، جنبش فراروانی - psychokinesis - و بقای خود آگاهی پس از مرگدر. زبان ِ فراروانشناسان به این پدیدهها، اصطلاحاً PSI گفته میشود. قلمرو مطالعه و تحقیقاتی فراروانشناسان به قرار زیر می باشد:

-تله پاتی: انتقال اطلاعات مربوط به افکار یا حواس از فردی به فرد دیگر از طریقی غیر از 5 حس اصلی.

-پیش آگاهی - Precognition - : ادراک اطلاعات در مورد مکانها یا رویدادهای آینده قبل از اینکه رخ دهند.

-غیب گویی یا بصیرت - clairvoyance - : کسب اطلاعات درباره مکانها یا رویدادها در مکانهای دور دست ناشناخته برای علم کنونی بشر.

-روان - جنبشی : - جنبش فراروانی - توانایی ذهن برای تأثیر گذاری بر ماده، زمان، مکان یا انرژی ازطریق روشی ناشناخته برای علم کنونی بشر.

-تناسخ - Reincarnation - : تولد دوباره یک روح یا یک جنبه ی غیر - جسمانی دیگر از هوشیاری بشر در یک بدن ِ جسمانی پس از مرگ.
-رفتوآمد ارواح - Hauntings - : پدیدهای که اغلب به ارواح نسبت داده میشود . همچنین شامل رویارویی فرد با افراد مرده یا همراه با تعلقات پیشین فرد که به طور مرتب رخ میدهد.

پیشینه ی فراروانشناسی

واژه ی فراروانشناسی قبل از 1889توسط روانشناسی به نام ِ ماکس دسویر Max Dessoir ایجاد شده بود . به این حال جی . بی. رینه - - J.B. Rhine در دهه ی 1930 این واژه را به منظور نشان دادن تغییر چشمگیر و اساسی به سمت روشهای آزمایشگاهی در مطالعه ی پدیدههای روحی - روانی جایگزین واژه ی تحقیقات روحی- روانی نمود. جامعهتحقیقات ِ روحی - روانی - SPR - Society for Psychical Researchدر 1882 در لندن تأسیس شد . شکل گیری SPR اولین تلاش سیستماتیک و نظام مند برای سازمان دهی دانشمندان و محققان برای یک تحقیق منسجم و انتقادی از پدیدهای ماوراءالطبیعه بود.

اولین اعضای SPR    عبارت بودند از فیلسوفها، محققان، دانشمندان، معلمان و ساستمدارانی نظیر هنری سیدویک    Henry - Arthur Balfour -     Sidgwickآلتور بالفور، ویلیام کروکس و چارلز ریچت . - Charles Richet -   SPR موضوعهای    مورد مطالعه را به چندین قسمت  طبقه بندی کرد : تله پاتی ،  هیپنوتیزم،  پدیده    ریچنباخ - Reichenbach`s phenomena - ، ظهور روح - apparitions - ، رفتوآمد ارواح - haunts - و جنبههای فیزیکی از روح گرایی نظیر واژگون شدن میز - table - tilting - و یا ظاهر شدن چیزی از یک منبع ناشناخته یا به عبارت دیگر تجسد - مادی سازی. - . - materalization در 1911 دانشگاه استنفورد به عنوان اولین نهاد علمی درآمریکا به منظور مطالعه پدیدههای ادراک فراحسی - ESP - و روان-جنبشی - PK - در محیط آزمایشگاهی آغاز به کار کرد . انجمن فراروانشناسی - - PA در دورهام، کارولینای شمالی در 19 ژوئن 1957 تأسیس شد . ترکیب و ساختار آن توسط جی . بی . راین بر مبنای یک کارگاه فراروانشناسی که در آزمایشگاه سابق فراروانشناسی دانشگاه دوک بنا شده بود پیشنهاد شد.

در رابطه با تله پاتی سازمان هایی نظیر سازمان تحقیقات فیزیکی و جامعه ی فراروانشناسی نقد و نگرشی علمی را ارائه دادند اما روشنفکرانه. تله پاتی را می توان پدیده ای ذهنی تعریف کرد که از ارتباط مستقیم میان ذهن با ذهن رخ می دهد، ریشه کلمه »تله پاتی« از کلمه یونانی تله به معنای دور و پاتی به معنای وقوع گرفته شده است، تله پاتی برای اولین بار توسط محقق فرانسوی »فردریک« در سال 1882 بیان شد، وی همچنین از بنیانگذاران انجمن تحقیقات روانی در دنیا بوده است.

دانشمندان بسیاری تله پاتی را به صورت تجربی ارزیابی نموده اند. در طول سال های 1880 تا 1940 روش های تجربی بسیاری نظیر تست حدس زدن کارت انجام گرفته است. گانزفلد در آلمانی به معنای محیط وسیع، تکنیکی ست که برای بررسی تلپاتی در افراد مورد استفاده قرار میگیرد . در این تکنیک محیط دیداری و شنیداری فرد عایق شده و تداخلات ذهنی فرد رو به خاموشی میرود. عایقودننمحس بینایی معمولاً ً از طریق ِ تابش نور قرمز ملایم میباشد که این کار از طریق چسباندن توپهای کوچک به چشمان داوطلب گیرنده صورت میگیردحس .شنوایی فرد گیرنده نیز معمولاً ً از طریق ِ پخش یک صدای ساکن یا صداهایی شبیه اینها مسدود می شود .

همچنین فرد در یک موقعیت دراز کشیده و راحت قرار داده می شود تا حساسیت لامسه به حداقل برسد . در آزمایش گانزفلد ، یک فرد به عنوان گیرنده و فردی دیگر به عنوان فرستنده وجود دارند که هر دو در محیط عایق قرار داده میشوند . فرد دریافت کننده در موقعیت محیط گانزفلد قرار میگیرد . انگاه به فرد فرستنده یک ویدئوکلیپ یا تصویر ساکن نشان داده میشود و از او خواسته میشود که به صورت ذهنی این تصویر را به فرد گیرنده منتقل کند . از فرد دریافت کننده نیز که در محیط کانزفلد قرار دارد خواسته میشود که به طور پیوسته با صدای بلند راجع به حالات ذهنی خود یعنی تصاویر، افکار و احساسات خویش سخن بگوید .

در انتهای دوره فرستادنی اطلاعات که معمولاً ً حدود 20 تا 40 دقیقه طول میکشد، فرد دریافت کننده از اتاق گانزفلد بیرون آورده میشود و به او 4 تصویر یا کلیپ نشان داده میشود . یکی از این 4 تصویر یا کلیپ، مورد درست می باشد و سه تای دیگر برای فریب ارائه شدهاند . فرد دریافت کننده تلاش میکند تا مورد درست را انتخاب کند . در واقع او تلاش میکند تا از تجربیات ادراکی خویش حین موقعیت گانزفلد به عنوان آثاری از آنچه که ممکن است به طور ذهنی از تصویر ارسالی بدست آمده باشد استفاده کند . آقای شلدراک زیست شناس سر شناس انگلیسی در کتاب خود "سگ ها آمدن صاحبان خود به خانه را می دانند" به ارزیابی ارتباط بین حیوانات و تله پاتی پرداخته است. او همچنین تله پاتی بین مادر و فرزند را مورد ارزیابی قرار داده است.

برخی از مادران ادعا می کنند که زمانی که از کودکان خود دور می شوند آن ها نیاز فرزندانشان را به خود درک می کنند. زیرا ادعا می کنند که شیرشان در حال تراوش است. آن ها این پدیده را تلپاتیک می دانند. او 100 مادر را به منظور دریافت بیشتر در مورد این پدیده در کارآزمایی خود شرکت داد. مادران سوالاتی را در مورد زمانی که کودکان خود را شیر می دادند پاسخ گفتند. %62 اظهار کردند که زمانی که از فرزندشان دور شدند شیرشان تراوش کرد. و %16 درصد نظر دادند که این همزمان با نیاز فرزندانشان به خود را نشان می دهد. در مطالعه ی حاضر سعی بر آن است تا تله پاتی از جنبه هایی که در ارتباط با زندگی روزمره وجود دارد ارزیابی شود تا با استناد بر شواهد و ارزیابی ها بتوان این ادراک را شناسایی کرده و پذیرفت.

مواد و روش

جستجو برای گردآوری مطالب، کتاب و مقاله ها از طریق پایگاه داده ها انجام گرفت. پایگاه داده ها عبارت بودند از . Science Direct , PubMed, Sagepub, Duke University libraries, Scholar Google در این راستا از کلماتی نظیر ادراکات فرا حسی ESP، تله پاتی Telepathy، فراروانشناسی Parapsychology، استفاده شد. همچنین ارجاعات انتهای مقالات نیز بررسی شد. از میان تعدادی از مقالات در باب فراروانشناسی و تله پاتی 2 مقاله انتخاب شدند تا مورد تحلیل و بازنگری قرار بگیرند. این مقالات به واسطه ی کتابخانه های دیجیتالی دانشگاه های دوک و برکلی از سایت های مذکور تهیه گردیدند.
کارآزمایی اول توسط راپرت شلدراک 1 و همکارانش در سال 2009 صورت گرفت. هدف از این کارآزمایی کشف روشی جدید بود تا این امکان را فراهم آورد که آزمایشات تحت شرایط زیست محیطی اتفاق بیافتند نسبت به این که در شرایط ساختگی، آن ها به وقوع بپیوندند. شرکت کنندگان از طریق وب سایت اقدام به ثبت نام نمودند. اسم اول و دوم و سن و جنسیت خود را وارد نموده و همینطور نام اول سه نفر را به همراه شماره ی موبایل آنها در سیستم ثبت کردند. تمامی شرکت کنندگان یک اس ام اس خوش آمد گویی دریافت کردند. سپس بعد از زمان تصادفی بین یک تا چهار دقیقه سیستم یکی از اشخاص را به صورت تصادفی انتخاب کرده و مسیجی را تحت عنوان " این یک تست تله پاتی است.

لطفا یک اس ام اس پاسخ را که به شخص... هدایت می شود ارسال نمایید. تلاش برای برقراری ارتباط مستقیم با شخص ... ننمایید. با تشکر." سپس افراد مسیجی را برای شخص نوشته و آن را به سیستم ارسال نمودند، که بلافاصله مسیجی برای آن شخص تحت عنوان" }نام شخص{ یکی از افرادی که شما شماره اش را معرفی کرده بودید برایتان مسیجی فرستاده است. لطفا پاسخ داده و حدس بزنید چه کسی می باشد" ارسال شد. سپس افراد مورد نظر مسیجی را به سیستم ارسال کردند که حاوی نام فردی بود که آن ها حدس زدند. سپس سیستم مسیج را از اشخاص به افراد مذکور فرستاد. ای آزمایش 9 بار تکرار شد . در نهایت شخص مسیجی را تحت عنوان شرکت در کارآزمایی دریافت نمود. زمانی که افراد تست ها را کامل کردند آنان دو تست دیگر را نیز در حالیکه از آن ها در منزلشان فیلم گرفته می شد انجام دادند تا اطمینان حاصل شود که آن ها هیچ مسیج تلفنی یا ایمیل و یا شکلی از ارتباط را در طول آزمایش دریافت نمی کنند. افراد بین 11 تا 72 سال سن داشتند.

کارآزمایی دوم در سال 2015 نیز توسط راپرت شلدراک انجام شد. هدف از این کارآزمایی کشف امکانپذیر بودن آزمایش ها در اندازه های بزرگ تحت شرایط واقعی زندگی بود. و همینطور آیا سن و جنسیت افراد در نمره های آنان تاثیر قابل توجهی دارد یه خیر. افراد به صورت آنلاین در سایت ثبت نام کردند و اسم و سن و جنسیت خود را وارد نمودند و همینطور نام اول دو یا سه نفر را به همراه شماره تلفن آنان ثبت کردند. به فرد گفته شد که در طول تست اگر تماسی دریافت کرد باید حدس بزند که از طرف کدام یک از افراد 1 یا 2 و یا 3 می باشد. سپس افراد یک اس ام اس خوش آمد گویی دریافت کردند " با تشکر از ورود شما به تست تلپاتی که در مدت کوتاهی شروع خواهد شد. پین شما هست... با تشکر".

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید