بخشی از مقاله

چکیده

کرم خراط گردو یکی از مهمترین آفات گردو در تمام مناطق می باشد که خسارت این حشره به علت تغذیه لارو از تنه و سر شاخه ها مورد توجه می باشد. وجود لاروها در این قسمت ها به وسیله توده هاي قهوه اي رنگ از فضولات و خاك اره که از سوراخهاي تنه و سرشاخه ها بیرون زده اند مشخص می شود که در این پژوهش با مشاهده میزان کاهش و افزایش خسارت آفت با اعمال تیمارهایی در دو سال متوالی پیشنهاداتی جهت کنترل ارائه می گردد.

در تحقیق حاضر به منظور کاهش خسارت آفت، از یک ماده فرار دهنده - کائولین فرآوري شده - ، تله فرمونی، صابون محلول پاشی - مویان - و سم - کنفیدور - استفاده گردید. کائولین فرآوري شده به میزان دوازده و نیم درصد، مویان 1/5 و 2 در هزار، سم کنفیدور 0/5 در هزار به صورت پاشش و تله فرمونی با نصب روي تاج درخت مورد استفاده قرار گرفت.

این پژوهش در قالب طرح کاملا تصادفی با 7 تیمار و 3 تکرار در اصفهان اجرا گردید. تیمارها شامل کائولین+ تله فرمونی، کائولین+ سم، تله فومونی، سم، مویان + سم، مویان و شاهد میباشد. نتایج نشان داد که مصرف کائولین فرآوري شده تفاوت معنی داري در میزان مرگ و میر لاروها با شاهد دارد و سایر تیمارها اختلاف معنی داري با شاهد از خود نشان ندادند.

به همین دلیل با اندازه گیري میزان فتوسنتز و پتانسیل آب درختان با استفاده از دستگاه هاي سنجش تبادلات گازي و بمب فشار نتایج نشان داد که کائولین فرآوري شده باعث افزایش میزان فتوسنتز در درخت میشود در نتیجه لارو آفت داخل شیره گیاهی به دام افتاده و از بین رفته و خسارت آن کاهش می یابد. همچنین موجب کاهش تنش آبی درخت در فصل گرما شده و باعث می شود درخت آب خود را حفظ کند و فتوسنتز آن متوقف نشود.

مقدمه
گردو با نام علمی Juglans regia از خانواده Juglandaceae است. گردو درختی است خزان کننده به ارتفاع 10 تا 45 متر، با تنه اي به قطر تا 1/5 متر و تاج پهن، تنه خاکستري تیره با پوست فلسی و شیاردار می باشد 

در زمانهاي قدیم گردو به عنوان کالایی ارزشمند در معاملات پایاپاي به کار برده می شده که از این طریق به کشورهاي آفریقایی و اروپایی منتقل و انتشار یافته است. منشاء درخت گردو را نواحی غربی قاره آسیا و رشته کوه هاي هیمالیا می دانند. در ایران نیز گردو در مناطق سرد، جنگلهاي شمال از استان گیلان تا گلستان و مناطقی تا ارتفاع 2200 متر از سطح دریا انتشار دارد به گونه اي که به صورت پراکنده و یا انبوه در جنگلهاي غرب در محدوده سنندج به مریوان مشاهده می شوند

انوري، . - 1382 کرم خراط یکی از مهمترین آفات درخت گردو به شمار می آید. کرم خراط با اسامی پروانه فري، پروانه خراط درختان میوه و یا شب پره پلنگی شناخته شده است و با نام علمی Zeuzera pyrina متعلق به خانواده Cossidae - =Zeozeridae - می باشد - میرمؤیدي و همکاران، - 1389 و در ایران براي اولین بار توسط افشار در سال 1315 گزارش شده است.

طبق گزارشات ثبت شده در کشور، این آفت بیشتر در شهرستان هاي استان مرکزي به عنوان یکی از آفات مهم گردو و سیب بدل گردیده است. در سال هاي اخیر افزایش دما به یک پدیده عادي تبدیل شده و این ناهنجاري هاي مثبت دمایی می تواند موجب تشدید پیامدهاي کمبود بارش از طریق افزایش تبخیر سطحی و تنش رطوبتی گردد 

درنتیجه باعث افزایش خسارت آفت کرم خراط میشود به نحوي که در برخی مناطق درختان تنومند کهنسال نیز خشک شدند. در این موارد تعداد لاروهاي آفت در داخل تنه و شاخه هاي اصلی به اندازه اي است که با از بین بردن آوند هاي چوبی و آبکش، انتقال شیره خام و شیره پرورده را به شدت کاهش داده یا آنها را قطع می کند 

خسارت این حشره به علت تغذیه لارو از تنه و سر شاخه ها مورد توجه می باشد - میراب بالو و همکاران، . - 1389 این حشره هر دو سال یک نسل دارد و لاروهاي سنین مختلف در داخل تنه و شاخه هاي اصلی درخت زمستان گذرانی می نمایند. وجود لاروها در این قسمت ها به وسیله توده هاي قهوه اي رنگ از فضولات و خاك اره که از سوراخهاي تنه و سرشاخه ها بیرون زده اند مشخص می شود 

با توجه به اهمیت درخت گردو به عنوان یک محصول پرارزش از دانه هاي روغنی و همچنین به عنوان یک منبع آلودگی در باغات و عدم استفاده از سموم شیمیایی بر علیه پروانه فري، به دلیل وجود آفت در سر شاخه ها و تنه، بایستی از تلفیق روشهاي مختلف و نیز با بکارگیري برخی مواد کمکی علاوه بر کاهش مصرف سموم و بالا بردن راندمان آنها، و به خصوص جلوگیري از ضرر عمده در استفاده از سموم یعنی اثر کشنده آنها روي دشمنان طبیعی - 1388 - ، باید جمعیت آفت را نیز زیر سطح آستانه خسارت اقتصادي نگه داشت .

از جمله موادي که می توان هم به تنهایی و هم به صورت تلفیقی با سایر مواد علیه کرم خراط گردو استفاده کرد صابون محلول پاشی مویان و کائولین فرآوري شده می باشد. مویان - صابون محلول پاشی - یکی از مواد کمکی است که به همراه سموم و کودهاي مایع باعث دوام بیشتر آنها روي سطح گیاهان شده و اثر آنها را افزایش می دهد - روزن و کانجاپو1 ، . - 2012 مویان با دارا بودن خاصیت خیس کنندگی و پخش کنندگی با از بین بردن نیروي جذب سطحی قطرات آب و یا محلول سمی، باعث می شود تا ذرات پاشیده شده توسط سمپاش به خوبی روي برگ و اندامهاي گیاه پخش شوند.

هر قطره روي برگ می تواند با حالت ذره بینی خود در مقابل آفتاب بعضا باعث سوختگی نقطه اي برگ شود ولی اختلاط مویان با محلولی که پاشیده می شود حالت قطره اي شدن را از بین برده و مقدار مصرف سم را به حداقل می رساند - آقازاده، . - 1388 میزان مصرف این صابون به عنوان کنترل کننده و یا شستشوي گیاه با غلظت 2 در هزار و به همراه سم و یا کود با غلظت 1-1/5 در هزار توصیه شده است

به طور کلی مصرف مواد افزودنی باعث افزایش فعالیت و کارایی سم، کاهش یا برطرف نمودن مشکلاتی از قبیل تغییر در مشخصات فیزیکی و شیمیایی محلول سم پاشی در اثر وجود املاح و ناخالصی هاي موجود در آب می شود . در نتیجه با فراهم نمودن شرایط لازم جهت استفاده صحیح سم که منجر به ایجاد مواردي از قبیل کاهش کف به هنگام تهیه و مصرف محلول سم پاشی، کاهش تبخیر، پخش شوندگی و چسبندگی بیشتر و در نتیجه کاهش بادبردگی و هدر رفتن محلول سم پاشی، پراکنده نمودن و ریزتر کردن قطر ذرات سم پاشی می شود میتوان از این مواد استفاده نمود.

به علاوه مویان به تنهایی یک مکمل غذایی هم محسوب می شود زیرا با دارا بودن پتاسیم و منیزیم و ازت قابل جذب باعث تقویت گیاه می شود - گفتگوي حضوري با پورابراهیمی2، . - 1393 از دیگر مواد کمکی کائولین میباشد که پودري سفید و میکرونیزه است که پاشش دوغاب آن روي درختان، موجب دور شدن و جلوگیري از تخم ریزي حشرات خسارت زا میگردد

از دلایل دورکنندگی کائولن فراوري شده روي حشرات می توان به پوشش سفید و یکنواخت ایجاد شده توسط کائولین روي گیاهان که موجب گمراهی حشرات در شناسایی میزبان و در نتیجه جلوگیري از تخم ریزي و ایجاد خسارت می گردد اشاره کرد . همچنین انعکاس نور توسط پوشش سفید گیاه، موجب سردرگمی و دور شدن برخی حشرات میگردد.

از سویی دیگر چسبیدن پودر به پاهاي حشراتی که روي گیاه پوشش داده شده با کائولن فرود می آیند، براي آنان آزار دهنده بوده و موجب گریختن آنان می شود. همچنین برخی حشرات قادر نیستند روي پوشش کائولین تعادل خود را حفظ کنند و ناچار به ترك گیاه می شوند - احمدیه راد، . - 1390 خسارت قابل توجه کرم خراط گردو، Zeuzera pyrina در کشور و استفاده از سموم شیمیایی و روشهاي قدیمی براي کنترل آن که با مهار نه چندان موثر، و نیز با مقاومت آفت در برابر سموم مصرفی همراه بوده است و همچنین ایجاد آلودگی هاي زیست محیطی، موجب گردید تا بررسی کاملی از امکان استفاده از روشها و گزینه هاي جدید و موثر دیگر نظیر استفاده از مواد غیر سمی مانند کائولین، مویان و فرمون در مورد کنترل آفت کلیدي و خسارت زاي کرم خراط گردو در اصفهان به عمل آید. بنابراین، انجام این پژوهش در ارائه راهکار جدیدي براي کنترل کرم خراط در کشور بسیار با اهمیت می باشد.

مواد و روش ها

موقعیت و مواد آزمایشی

این پژوهش در باغی به مساحت 3000 متر مربع و 30 اصله درخت گردو با میانگین قطر تنه 30 سانتی متر واقع در شهرستان فلاورجان در استان اصفهان اجرا شد. درختان این باغ از نظر رقم، سن، ارتفاع تاج، یکنواختی کشت و مدیریت تقریبا یکسان بود. این آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی در7 تیمار شامل -1 مویان -2سم کنفیدور و مویان -3 سم کنفیدور -4 تله فرمونی -5 کائولین و سم کنفیدور -6 کائولین و تله فرمونی -7 شاهد هر یک در سه تکرار اجرا شد. شیوه انتخاب تیمارها براي هر درخت به صورت قرعه کشی یا تصادفی انجام گرفت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید