بخشی از مقاله

چکیده

امروزه چاپگرهای سهبعدی برای ساخت مدل و قطعات خاص از نظر هندسه و خواص مورد استفاده قرار می گیرند. به همین جهت، دا شتن مواد اولیهای که محدوده و سیعی از خواص فیزیکی- مکانیکی را دربر دا شته با شد، در فرآیندهای چاپ سهبعدیمخصوصاً معماری، اهمیت ویژهای دارد. به منظور داشتن ماده با کرنش قابل تنظیم یکی از مواد اولیه مرسوم چاپ سهبعدی یعنی آکریلونیتریل بوتادیان استایرن - ABS - که رفتار نسبتاً شکنندهای دارد انتخاب، و با آلیاژ سازی با پلی استایرن اتیلن بوتادین استایرن - SEBS - در ترکیب درصدهای مختلف، خواص چقرمگی آن بهبود داده شد. نتایج آزمون کشش نمونهای تهیه شده از این آلیاژها نشان داد که با افزایش SEBS، کرنش در شکست افزایش یافته است.

.1 مقدمه

امروزه یکی از پی شرفتهترین روشهای ماکت سازی در معماری، چاپ سهبعدی ا ست [2] یکی از متداولترین روش های ساخت برهمافزا 1 - AM - لایه نشانی همجوش است که به عنوان چاپ سهبُعدی نیز شناخته میشود 4]،.[3 این فنآوری به سرعت در صنایع مختلف در حال گ سترش ا ست که در آن مدل کامپیوتری قطعه، تو سط نرمافزار به لایههای دو بُعدی برش خورده، به صورت لایه به لایه ساخته میشود تا قطعهی نهایی شکل بگیرد 6]،.[5 با توجه به اینکه این فنآوری توانایی ساخت و طراحی نمونه با هندسههای مختلف و پیچیده را در کوتاهترین زمان و هزینه را دارد، مورد توجه معماران قرار گرفته است .[7] در واقع این چاپگرها به معماران اجازه طراحی با کمترین خطای انسانی را میدهند .[2]

با توجه به اینکه متداولترین مواد مورد استفاده در این روش ABS - آکریلونیتریل- بوتادین– استایرن - و PLA - پلی لاکتیک اسید - هستند 9]،[8 ، به منظور بهبود کیفیت مدلها و داشتن محصولی با گستره وسیعی از خواص فیزیکی - مکانیکی، این فنآوری مستلزم توسعه مواد اولیه چاپ سهبُعدی است. از این رو برای ارتقاء خواص فیزیکی- مکانیکی ABS میتوان آن را با مواد الاستومری مانند SEBS آمیخت. کارمن روچا و همکاران [9] با استفاده از آلیاژ سهتایی ABS/UHMPE/SEBS خواص فیزیکی ABS را اصلاح کردند، نتایج کار آنها نشان داد که با افزایش درصد SEBS در آلیاژ ABS/SEBS با سازوکار کاهش فیبریلی شدن SEBS، امتزاجپذیر می شود. گیلبرتو سیکروس [10] با ا ستفاده از دو نوع ABS با وزن مولکولی بالا و پایین نشان دادند که استفاده از ABS با وزن مولکولی کمتر 2MFI - بیشتر - در آلیاژ ABS/SEBS-g-MA اختلاط بهتری حاصل خواهد شد.

.3 مواد و روشها

گرانول ABS Grad 70 به کار رفته، از پترو شیمی قائد ب صیر با وزن مخ صوص 1/04 و گرانول پودر شده H - SEBS - 6170 با نسبت استایرن / اتیلن بوتادیان 67/ 33 از شرکت Daynasol تهیه شد. آلیاژ ABS/SEBS در دو ترکیب در صد مختلف - برا ساس در صد وزنی - در دو مرحله مخلوط شدند. مرحله اول پیش اختلاط است و مرحله دوم، قلب فرآیند، اختلاط با استفاده ازاکسترودر دو پیچه ساخت شرکت برابندر آلمان تحت شرایط ذکر شده در جدول 1 ا ست.

ر شتههای خروجی از اک سترود بعد از عبور از حمام آب سرد تو سط د ستگاه برش به گرانول تبدیل شدند. در ادامه برای تهیه رشتههای چاپگر با قطر 1/75 0/05 mm از اکسترودر تک پیچه برابندر تحت شرایط دمایی 170، 180، 190 و 170 oC با سرعت کشنده 13 RPM مورد استفاده قرار گرفت و از چاپگر سه بعدی سیزان 3 ساخت شرکت سیزان پرداز کویر ایران تحت شرایط ذکر شده در جدول 2 استفاده شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید