بخشی از مقاله

چکیده

جهت استخراج اطلاعات رقومی ،مطالعه پوشش زمین و کاربری اراضی و همچنین تشخیص و تمایز گونه های گیاهیمختلف ، تهیه نقشه جامع پوشش گیاهی هر منطقه که از کاربردها ی تصاویر ماهواره ای است . در این تحقیق، یک تصویر چندطیفی ماهواره IKONOS مربوط به منطقه شهریار استان تهران می باشد. ابعاد تصویر 400در 400 بوده و شامل چهار باند طیفی با قدرت تفکیک مکانی 4 متری و یک باند پانکروماتیک با قدرت تفکیک مکانی 1متری می باشد. جهت تهیه نقشه کاربری اراضی منطقه با استفاده از نرم افزار ENVI در این نرم افزار مشاهده اطلاعات بصورت کامل و جامع ، همچنین آنالیز و پردازش تصاویر در ابعاد و اندازه های مختلف به نحوی کاملآ کاربرپسند ارائه می شود. براساس نقشه موجود پس از پردازش تصویر مورد نظر و تعیین مولفه های اصلی و.... سپس تعیین پوشش اراضی به بخشهای مختلف تا تصویر موردنظر کلاس بندی شده باشد و به چند بخش طبقه بندی گردد تا اینکه پس از حذف نویز تصویر اصلی مرتب شده بدست می آید. در نتیجه ضریب K=0.8008 بدست می آید .

واژگان کلیدی: کاریری اراضی ، فضای سبز ، ENVI ، سنجش از دور، پوشش گیاهی .

مقدمه

کاربری اراضی، توصیف نوع بهره برداری انسان برای یک یا چند هدف بر روی یک قطعه زمین می باشد از دیرباز،آگاهی از نوع و درصد کاربری های کشاورزی و باغی و قابلیت بالقوه کشت هریک از مناطق کشاورزی در تامین غذای انسان ها اهمیت داشته و در برنامه ریزی های کشاورزی مورد توجه بوده است .سنجش از دور و فناوری سیستم اطلاعات جغرافیایی از جمله تکنولوژی های برتر و کارآمد در بررسی تغییرات محیطی و مدیریت منابع است که اطلاعات بروز را برای اهدف مدیریتی فراهم می آورند .تصاویر سنجش از دور با تفکیک مکانی بالا در کشاورزی دقیق کاربرد بسیاری دارد .این تصاویر به علت رقومی بودن، ارائه اطلاعات به هنگام، فراهم آوردن دید همه جانبه، استفاده از قسمت های مختلف طیف الکترومغناطیس برای ثبت خصوصیات پدیده ها، پوشش های تکراری، سرعت انتقال و تنوع اشکال داده ها از ارزش زیادی برخوردارند.

امروزه تصاویر سنجش از دور به عنوان جدید ترین اطلاعات در جهت مطالعه پوشش زمین و کاربری های اراضی شناخته شده است . این تصاویر به جهت ارائه اطلاعات به هنگام ، تنوع اشکال ، رقومی بودن و امکان پردازش در تهیه نقشه های کاربری اراضی از اهمیت بالایی برخور دارند.از این رو در گوشه کنار جهان از این تصاویر برای تهیه نقشه های کاربری اراضی استفاده می شود در مقاله حاضر با هدف استخراج کاربری های اراضی یکی از مناطق شهر کرج ، از تصاویر ماهواره ای IKONOS استفاده شده و نقشه کاربری اراضی منطقه تهیه شده است که برای تهیه این نقشه از نرم افزار ENVI استفاده شده است .

پیشینه تحقیق : فیضی زاده و همکاران - - 1386 با استفاده از تصاویر ماهواره ای ETM لندست 7 نقشه کاربری اراضی شهرستان ملکان را استخراج نمودند آنها برای طبقه بندی تصاویر با استفاده از تصاویر ماهواره ای از الگوریتم طبقه بندی حداکثر احتمال استفاده نمودند . سیتو - 2003 - با استفاده از تصاویر ماهواره ای TM لندست نقشه کاربری های اراضی در دلتای رودخانه بی آرل واقع در قسمت جنوبی کشور چین را استخراج نموده و در تحقیق خود با استفاده از تصاویر ماهواره ای چند زمانه ای تغییرات کاربری اراضی را در این منطقه مشخص کرده است.محدوده مورد مطالعه شهرستان شهریار با مساحت 320کیلومتر مربع یکی از 12شهرستان استان تهران است این شهرستان درغرب استان تهران واقع شده که از غرب با شهرستان کرج از توابع استان البرز و شهرستان ملارد و از شمال با شهرستانهای قدس و تهران و از سمت جنوب با شهرستان رباط کریم و شهرستان زرند ساوه در استان مرکزی و ازسمت شرق با شهرستان اسلامشهر مرز مشترک دارد. شهرستان شهریار در منتهی الیه ضلع جنوبی سلسله جبال البرز مرکزی واقع شده است و با وسعتی معادل 1329 کیلومتر مربع در ارتفاع 160 متری از سطح دریاهای آزاد قرار گرفته است.

مواد و روش
داده مورد استفاده در این تحقیق، یک تصویر چندطیفی ماهواره IKONOS مربوط به منطقه شهریار استان تهران می باشد .ابعاد تصویر 400 در 400 بوده و شامل چهار باند طیفی با قدرت تفکیک مکانی 4متری و یک باند پانکروماتیک با قدرت تفکیک مکانی 1متری می باشد. ترکیب باندی از این تصویر در شکل - 1 - ارائه شده است

نتایج و بحث

تصحیحات رادیومتریکی

خطاهای رادیومتریکی خطاهایی هستند که بر روی مقادیر ثبت شده برای پیکسل های تصویر موجود باشد .

خطای نوارشدگی :

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید