بخشی از مقاله

چکیده :

با اضافه شدن گاز به سبد سوختی کشور ، می بایست شرایط و مقدمات کار براي نحوه سوخت گیري خودروها فراهم گردد . براي این منظور جایگاههاي شارژ گاز با همکاري سازمانهاي دولتی و بخش خصوصی با تجهیزات و تکنولوژي مناسب نصب و راه اندازي شده است . براي اجراي این طرح بزرگ و جامع باید زیرساخت هاي تامین و انتقال خطوط گاز انجام شده و پس از عبور خطوط انتقال و به شرط تامین نمودن میزان گاز مصرفی ، نسبت به احداث جایگاه در موقعیت و محل تعیین شده اقدام شود . بنابراین اهداف طرح بکارگیري تکنولوژي ساخت جایگاه عرضه گاز با شرایط در نظر گرفتن ایمنی کامل و کنترل آلودگی زیست محیطی خواهد شد .
اهداف :

پس از بررسی و مطالعات اولیه در خصوص اضافه شدن سوخت گاز به سبد سوختی کشور ، مطالعات ارکان زنجیره صنعت CNG بعنوان یکی از الزامات زیر ساخت عرضه گاز اغاز شده و در چارچوب پیاده سازي تامین و تولید ، توزیع و توسعه ، بعنوان عناصر اصلی تشکیل دهنده این صنعت بزرگ و نوپا در هسته هاي اصلی ارکان زنجیره صنعت CNG در دستور کار سازمانهاي دولتی قرار گرفت . یکی از این زیر ساختها تامین خطوط انتقال گاز و نصب و راه اندازي جایگاههاي عرضه گاز می باشد که کاري بسیار عظیم بوده و نیاز به برنامه ریزي ، مکان یابی ، توزیع مناسب ، توسعه و گسترش ، تامین تجهیزات و تربیت نیروي متخصص براي اجرا را دارد .

تکنولوژي جایگاههاي عرضه گاز بسیار پیچیده و از ریسک هاي خطر بالایی برخوردار بوده و نمی توان به سادگی از احداث و راه اندازي آن گذشت ، بلکه در ایجاد هر جایگاه عرضه گاز CNG باید به میزان حساسیت و ریسک هاي خطر و انفجار گاز و نیز مجاورت با محیط هاي پر تردد ، توجه نمود . اگر چه گاز یک نعمت بسیار با ارزش براي استفاده می باشد ولی پالایش و فرآیند تبدیل براي مصرف ، بسیار تخصصی و ضرائی ایمنی بالایی را نیاز دارد که در احداث جایگاه عرضه گاز باید اولویت هاي ایمنی و زیست محیطی مد نظر بوده و عوامل متعدد دیگري از جمله :

-    موقعیت ایجاد جایگاه

-    میزان تردد و بارگیري از جایگاه

-    تجهیزات نصب جایگاه

-    مسیرهاي ورود و خروج از جایگاه

-    ریسک هاي خطر جایگاه

-    کنترل و ارائه اکشن پلن براي ریسک هاي با خطر

-    در نظر گرفتن ایمنی و زیست محیطی جایگاه

-    تعمیر و نگهداري بموقع از جایگاه

-    هزینه هاي نصب و راه اندازي جایگاه

-    سودآوري و طول عمر جایگاه

-    سیستم هاي توزیع و خطوط انتقال گاز به جایگاه

-    تقلیل فشار در مسیر هاي احداث جایگاه

-    پیش بینی افت فشار و تعطیلی جایگاه

-    در نظر گرفتن حجم تعداد شارژینگ جایگاه

-    پیش بینی روشهاي مهار مخاطرات جایگاه در صورت بروز حادثه

-    آموزش نیروهاي متخصص جایگاه

-    فراهم نمودن امکانات ایمنی جایگاه در حد کنترل انفجارها

-    رعایت تمامی استانداردهاي احداث جایگاه

-    اخذ تائید از مراجع تائید و گواهی دهنده احداث جایگاه

-    پیش بینی کاهش زمان انتظار خودرو در جایگاه

-    پیش بینی میزان مصرف جایگاه در فصول مختلف

-    ایجاد زمینه لازم براي ذخیره سازي در مسیر جایگاه

را اهمیت داده و در صورتیکه شرایط و زیر ساخت هاي لازم براي نصب و راه اندازي جایگاه مناسب و مطابق استاندارد بود ، نسبت به ارائه خدمات و سوخت گیري خودروها اقدام نماید . جایگاههاي عرضه سوخت گاز از نظر تکنولوژیکی ، تجهیزات نصب ، تامین قطعات و سیکل نصب ، بسیار مهم بوده و بنا بر شرایط جغرافیایی و موقعیت استقرار جایگاه ، مطالعات فنی اقتصادي را نیز می طلبد . 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید