بخشی از مقاله

چکیده

در حال حاضر از ایستگاههای LCNG برای سوختگیری ناوگان ترکیبی از وسائط نقلیه LNG و CNGسوز استفاده می شود . یکی از راههای مصرف و استفاده از LNG توزیع CNG از LNG ذخیره شده در محل جایگاه ها می باشد . جایگاه CNG بر پایه کمپرسور بنا نهاده شده ویک جایگاه LCNG نیازمند یک پمپ کرایوﮊنیک ومخازن ذخیره LNG است . این عمل توسط پمپ های کریوﮊنیک فشار بالا برای فشرده نمودن LNG تا فشار ۰۰۰۴ تا psi ۰۰۵۴ و سپس تبخیر مایع بسیار فشرده می باشد.

یک جایگاه LCNG شامل مخازن ذخیره سازی اصلی به ظرفیت ۰۰۰ر ۵۱ تا۰۰۰ر۰۳ گالن وفضایی مناسب جهت کنترل تاسیسات جایگاه می باشد. سرمایه گذاری لازم جهت احداث یک جایگاه LCNG بزرگ ، کمتر از یک جایگاه CNG و هزینه های کارکرد و نگاهداشت آن نیز کمتر از یک جایگاه CNG است. هدف از ارائه مقاله حاضر ، آشنایی با تجهیزات و نحوه عملکرد جایگاههای سوختگیری دو منظوره LCNG و مقایسه آنها از دیدگاه فنی و اقتصادی ، جهت استفاده در ناوگاه خودروهای CNG سوز کشور می باشد .

مقدمه

یکی دیگر از راههای مصرف و استفاده از نشع توزیع نشه از نشع ذخیره شده در محل جایگاه ها می باشد . این عمل توسط پمپ های کریوﮊنیک فشار بالا برای فشرده نمودن نشع تا فشار ۰۰۰۴ تا طکژ ۰۰۵۴ و سپس تبخیر مایع بسیار فشرده است . فشار در خروجی پمپ های کریوﮊنیک بیش از طکژ ۰۰۰۵ می باشد این پمپ ها با ظرفیت ۳ ، ۶ و ۲۱ گالن بر دقیقه - بترتیب معادل با ۰۵۲، ۰۰۵ و ۰۰۰۱ فوت مکعب استاندارد جنشه - در دسترس می باشند .

برای توزیع نشه در یک ناوگان شامل ۰۶۱ دستگاه اتوبوس نیاز به جایگاهی با ۳ پمپ با دبی عژ؟ ۲۱ با ظرفیت کلی غطعَسطک۰۰۰۳ خواهد بود . برای بحرکت درآوردن هر یک از این ۳ پمپ به یک الکترو موتورژلا ۰۵ نیاز خواهد بود . کل توان مصرفی برای تجهیزات نشهَع برابر با ژلا ۰۵۱ است . این مقدار توان مصرفی بطور قابل توجهی کمتر از ژلا ۰۷۶ توان مورد نیاز برای بحرکت درآوردن کمپرسورهای جایگاه نشه مشابه است .

صرفه جویی انرﮊی ناشی از این حقیقت است که نشع قبلا بمقدار خیلی زیاد فشرده شده و سیالی تراکم ناپذیر است ، در مقایسه با خطوط لوله گاز ، کار کمتری برای بالابردن فشار نیاز می باشد . نشع بعد از فشرده سازی توسط پمپ های سه گانه ، توسط یک مبدل حرارتی تبخیر می گردد .نشه در مخزن ذخیره ای که نشه دیسپنسرها را تدارک می نماید ، ذخیره می گردد. سیال یا عامل گرمایش مخلوط آب و گلایکول است که توسط یک مشعل گازسوز گرم می شود .

سوخت مشعل گازسوز ممکن است از بخارات حاصل از جوشش گاز در مخازن ذخیره نشع نیز تامین شود - شکل ۱ - . این ترتیب باعث کاهش انباشت گرما و فشار بخار در مخازن ذخیره نشع و در نتیجه جلوگیری از خروج و تخلیه بخار از آن می شود . تبخیر کننده نشع ممکن است بنحوی تنظیم شود که دمای تقریبی نشه در - هº ۴/۴ - ًº۰۴ نگاه داشته شود بزسذم. خالص سازی می شود گاز متان خالص تری تولید می گردد .

گزینه نشهَع راهی قطعی برای جلوگیری از ورود آلاینده هایی نظیر آب ، روغن کمپرسور و هیدروکربورهای سنگین تر ، که سیستم سوخت رسانی را تحت تاثیر قرار می دهند ، می باشد . در این حالت با مشکلاتی مانند خشک کردن و فیلتراسیون گاز که در روش متراکم نمودن گاز خط لوله موجود بود روبرو نخواهیم شد . گاز خط لوله کیفیتی متغیر دارد ، در بسیاری از موارد دیده شده که این امر به خرابی موتور و صدمه دیدن موتور اتوبوسها نیز منتهی شده است .استفاده از نشهَع ناوگان نشه را قادر می سازد که با سوختی با کیفیت بالا و بدون نقص کار کند .

همچنین اگرچه قطع گاز در بیشتر قسمت ها کم صورت می گیرد اما احتمال بروز آن همیشه هست . ناوگان گازسوز به خطوط شبکه گاز متکی است ، در صورت قطع کوتاه مدت ، کمپرسورهای ایستگاه باید خاموش شوند . به کمک جایگاههای نشع یا نشهَع ، تامین سوخت مورد نیاز اتوبوسها برای چندین روز امکانپذیر می گردد مشروط به اینکه ،در تعیین ظرفیت مخازن ذخیره نشع جهت مقابله با احتمال قطع تحویل سوخت این موضوع در نظر گرفته شده باشد .

در حال حاضر از ایستگاههای نشهَع برای ناوگان ترکیبی از اتوبوس های نشع و نشهسوز استفاده می شود - بطور ﻧﻤﻮﻧﻪ در سان مترو ال پاسو ایالت تگزاس١ آمریکا - . عملیات و داشتن ناوگان بزرگی از خودروهای نشعسوز همراه با ناوگان کوچکتری از اتوبوس ها یا خودروهای سرویس دهی نشهسوز موضوعی جذاب است . مالکین ناوگان نشع موقعی که میزان مصرفشان به هزاران گالن بر روز می رسد علاقمند به کسب درآمد و کاهش هزینه تولید هستند حتی با فرض کمترین قیمت نشع ، احتمالا هزینه تامین نشع بیشتر از هزینه تهیه آن از طریق گاز خط لوله خواهد بود.

از اینرو اقتصادی ترین کار استفاده از حالت نشهَع است . یعنی ناوگان های بزرگ ، در مقایسه با نشه ، بخاطر مزایای عملیاتی نشع - برد حرکتی بالاتر ، وزن سبکتر و کاهش خطر فشارهای بالا - تبدیل به نشعسوز شوند اما ناوگان های کوچکتر نشه سوز باقی بمانند بلم. بررسی موانع و محدودیت های سوختگیری در جایگاههای عرضه چNلا به خودروها گاز طبیعی فشرده مایع شدهجنشهعض از طریق پمپاﮊ نشع به یک فشار مشخص بالا و سپس تبخیر مایع از طریق یک مبدل حرارتی - تبخیر کننده - تولید می گردد . از نشهع در خودروهای سبک و سنگین و جایگاههای سوختگیری و عملیات مشابه با نشع می توان استفاده نمود .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید