بخشی از مقاله

چکیده

فرآیند هیدرومتالورژی جداسازی نیکل و کادمیوم از کنسانتره روی که فیلتر کیک سرد نامیده می شود بصورت کامل مطالعه شده است. این فرآیند در یک مرحله و با افزودن پودر روی انجام میشود و آنالیز عنصری فیلتر کیک سرد بصورت 45 تا 55 درصد روی، 11 تا 16 درصد کادمیوم، 2/5 تا 4 درصد نیکل و 0/2 تا 2 درصد مس می باشد. متاسفانه با وجود محتوای خطرناک این پسماند آسیبهای جدی به محیط زیست وارد می کند.

جداسازی کادمیوم از فیلتر کیک سرد بسیار سخت و گران می باشد و در حین جداسازی نیکل نیز به همراه کادمیوم جدا می شود. در این تحقیق جداسازی و بازیافت کادمیوم از کنسانتره روی با استفاده از کاتد روی مورد بررسی قرار گرفته است. تاثیر پارامترهای مختلف در این فرآیند از واکنش مانند pH، دما و زمان واکنش مورد بررسی قرار گرفته اند. ایده آل ترین شرایط برای جداسازی در زمان 240 دقیقه، دمای 50 درجه سانتیگراد و pH برابر 3/5 اتفاق می افتد. در شرایط ایده آل رسوب دهی کادمیوم از نیکل بصورت %99 به %1 اتفاق می افتد. محصول نهایی پودر کادمیوم با درجه خلوص %97 می باشد که عمده ناخالصی های آن روی و نیکل می باشد.

مقدمه

در حال حاضر در ایران، فرایند تولید کاتد روی در واحدهای سرب و روی با تجمع قابل توجهی از باقیمانده کیک فیلتر به عنوان پسماند مواجه است - شکل . - 1 پسماند حاصل از مرحله تصفیه نیکل و کادمیوم به عنوان کیک فیلتر سرد - CFC - شناخته می شود که به عنوان یکی از مهم ترین پسماندهای باقی مانده در واحدهای سرب و روی واقع در زنجان، ایران در نظر گرفته می شود. این پسماندها حاوی 55-45٪ روی، 16-11٪ کادمیوم، 4-2,5٪ نیکل و مقادیر کمی از مس، سرب، منگنز، و آهن می باشد. محتوای بالای کادمیوم کیک فیلتر سرد خطرناک و تهدید اجتناب ناپذیر به بهداشت عمومی و محیط زیست است. بازیابی محتوا فلزی از CFC و کنترل خطر از آن، یک نگرانی بزرگ در میان پژوهشگران ایرانی نه تنها به دلایل زیست محیطی، بلکه برای جنبه های اقتصادی نیز می باشد. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید