بخشی از مقاله

مقدمه

بستهها مهمترین بخش از غذاهای بستهبندی شده محسوب میشوند. این مواد از لحاظ کمیت و نگهداری به عنوان سد حفاظتی برای غذا عمل میکنند. بستهها میتوانند منبع آلودگی غذایی باشند و یا به دلیل داشتن فضای خالی، به عنوان محل سکونت دائمی برای رشد میکروبی درنظرگرفته شوند. بعلاوه بسته بندیها ممکن است باعث افزایش واکنش بین غذای بسته بندی و سطوح در تماس با آن شوند. درحال حاضر به نظر میرسد که بازار بستهبندی تحت سلطه ظروف پلاستیکی قرار دارد.

قوانین زیست-محیطی جدید، تولیدکنندگان بستهبندیهای مواد غذایی را مجاب میکنند تا مواد اصلی را با هدف تولید بستهبندی های زیست-تخریبپذیر، اصلاح کنند. از طرفی، این نوع از بستهبندی قادر است شرایط خوب و قابل قبولی را برای توسعه میکروفلور تخریب-کننده غذا فراهم کند.در رابطه با ارزیابی تأثیر بسته بندی بر روی غذا، یک عامل مهم بررسی رفتار میکروبی میکروارگانیسمهایی میباشد که باسطوح بستهبندی در تماس هستند.

واکنش بین بستهبندی و میکروفلور میتواند ماده غذایی را از نظر ایمنی و کیفیت تحت تأثیر قرار دهد. میکروارگانیسمهایی که در تماس با مواد بستهبندی قرار دارند ممکن است بعد از تماسی طولانی و یا کمتر از رشد خود ممانعت کنند. از طرفی این احتمال وجود دارد که به ماده غذایی بستهبندی شده نفوذ کنند. میکروفلور همچنین میتواند به دو طرف بسته چسبیده و فیلم زیستی تولید کند. بنابراین تغییر قابل توجهی در مرحله توسعه میکروارگانیسمهایی که در تماسی همزمان با ماده غذایی و بستهبندی قرار دارند ممکن است رخ دهد. سپس توسعه میکروبی با متابولیسم تجزیه کننده در ماده غذایی رخ خواهد داد. گاهی اوقات تماس میکروارگانیسمها با مواد بستهبندی باعث لایه لایه شدن ورقه های استفاده شده برای بسته بندی میشود.

مواد بسته بندی به عنوان منبع میکروفلور در غذا

مواد بستهبندی میتوانند منبعی از میکرو فلور باشند که اغلب شامل بستهبندی های تولید شده از مواد طبیعی میشوند. مطالعات اخیر نشان داده است که خمیر کاغذ ممکن است منبعی از باکتریها و قارچهایی باشد که میتوانند کلنی تشکیل داده و ساختار مواد کاغذی را تغییر دهند. تعداد زیادی از این فرمهای زیستی که میتوانند فیبرهای سلولزی را تجزیه کنند به گونه باسیلوس سابتیلیس تعلق دارند. تعداد قارچها و باکتریهای هوازی در سطح لایههای کاغذ بین 103 تا 106 سلول در گرم است.

اندواسپورهای باکتریهای هوازی در لایههای سطحی قابل شناسایی اند ولی تعداد میکروارگانیسم مربوطه از 103 کلنی در واحد تجاوز نمیکند . - CFU/g - بعلاوه ایجاد کلنی به وسیله میکروارگانیسمهای کاغذ بستهبندی شامل میکروبهای مولد اسپورهای مقاوم به حرارت است. در ارتباط با این میکروارگانیسمها اندواسپورهای یافت شده در کاغذهایی که در تماس با مواد غذایی قرار دارند بین 50 تا CFU 100000 در هر گرم کاغذ میباشد.در رابطه با تأثیر شرایط محیطی مختلف بر روی آلودگی کپکی ناشی از جعبه آبمیوه و نوشیدنیها بررسیهای بیشتری انجام شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید