بخشی از مقاله

چکیده:

حجاب و پوشش یک سیستم فکری و رفتاری بوده که بخشی از سیستم کلان زندگی را تشکیل می دهد .نگاه خرد و جزءنگر به مقوله حجاب، بدون در نظر گرفتن اتباط آن با سایر ابعاد ،در رسیدن به زندگی هوشمندانه،سالم و همراه با موفقیت و رشد ممکن نبوده و زندگی از کیفیت برتر برخوردار نخواهد شد.برای شناخت یک موضوع به شکل منطقی و سیستمی،ابتدا باید هدف کلی آن بررسی شود،سپس نقطه شروع فعالیت سیستم تعیین شده و در گام بعد مهم ترین و اساسی ترین فعالیت و پردازشی که در سیستم رخ می دهد معلوم گردد. در ادامه، راهبردها و راه کارهای عملیاتی سیستم مورد توجه قرارگرفته و نقاط بحران زا و خطرآفرین آن مشخص شود. در آخرین قدم نزی محصول و خروجی سیستم مورد بررسی قرار گیرد.

از آن جا که احساس و خواسته های دل به خصوص در مورد خودنمایی و خودآرایی در زنان بیش از مردان شیوع دارد،حجاب طرح اسلام برای مدیریت و کنترل احساس و خواسته های دل است .نتیجه مدیریت احساس در مقوله حجاب به تصمیمی منجر خواهد شد که پرهیز از خودمحوری و ظاهرگروی است،براساس منطق عقل است ومنفعت آن به جسم و روح و فکر و جامعه و ابدیت می رسد. مقاله حاضر در نظر دارد با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی، نگاهی متفاوت به مسئله حجاب داشته و با هدف ارائه تبیینی صحیح از حقیقت حجاب تدوین شده است

مقدمه:

در بیشتر مواقع وقتی می گویند حجاب، جمله معروف »حجاب مصونیت است، نه محدودیت « یا »حجاب شما معرف شخصیت شماست « یا »رعایت حجاب اسلامی الزامی است « و یا نمادها و اشکال خاص مرتبط با حجاب مانند: »رنگ مشکی«، »چادر«، »مقنعه«، » نقاب « و ... به ذهن ما خطور کرده و شاید به صورت ناخودآگاه، سختی ها، جدایی ها، محرومیتها، چشمپوشی ها و سایر ملاحظات ناشی از حجاب برای ما تداعی می شود. اما آیا حقیقت حجاب این است؟ به نظر می رسد در مواردی،درکی صحیح و کامل از موضوعات نداشته و به همین دلیل،در عمل و عینیت زندگی،با مشکلات عدیده و پیش بینی نشده ای روبرو می شویم . مهم ترین این مشکلات،کاربردی نبودن شناخت و ناتوانی در به کار بستن آگاهی هاست.

به راستی چرا از شیرینی طعم عمل آگاهانه و عالمانه به آموزه های دین بی بهره ایم؟ جواب در عدم شناخت صحیح از مفاهیم دینی و فقدان نگرش مطلوب به موضوعات وحیانی است.جا دارد از حجه الاسلام و المسلمین شیخ حمید واسطی از مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام به خاطر تبیین صحیح از مقوله حجاب در »کارگاه آموزشی نگرشی دیگر به حجاب « و نیز از کتابی به همین عنوان که از سوی مؤسسه مذکور انتشارت یافت،تقدیر و تشکر کنم .در این مقاله از کتاب مذکور استفاده شد.

مرحله اول: تعیین هدف

عنوان بحث: حجاب رمز موفقیت هدف بحث: تغییر نگرش نسبت به حجاب »حجاب« یک سیستم فکری و رفتاری است که در عین حال،بخشی از سیستم کلان زندگی را نیز تشکیل می دهد. با توجه به مطالب فوق این سؤال مطرح می شود : در اثر کدام عوامل می توان از زنی که قابلیت های عقلانی، احساسی،علمی،جسمانی،روحی و روانی مختلفی دارد می توان انتظار داشت تبدیل به زنی با خصوصیات مذکور شود؟ حجاب یکی از این پاسخ ه ا است.

به این دو جمله توجه کنید:

جمله اول:

کسی که حجاب را انتخاب می کند، مهارت تصمیم گیری و مدیریت احساس را در خود فعال نموده و زمینه تمرکز فکری و روحی لازم برای رشد و پیشرفت همه جانبه را ایجاد کرده است.

جمله دوم:

ابزار اصلی موفقیت در زندگی،تمرکز و مهارت تصمیم گیری است نتیجه: حجاب،یکی از ابزارها برای به فعلیت در آوردن استعدادهای مختلف نهفته در وجود یک زن و از کلیدهای موفقیت در زندگی است. مطالب فوق ادعایی است که به اجمال بیان شد و تفصیل آن طی مراحل آینده بیان خواهد شد.

مرحله دوم :نقطه شروع

عنوان بحث: هویت زن هدف بحث:پیدایش زمینه لازم برای توجه به حقیقت حجاب تبیین وتفصیل مسائل زنان ،از جمله حجاب ریشه در نوع نگرش به هویت زن،چگونگی تعریف زن و نسبت او با مرد دارد. زن کیست ؟و هویت او کدام است؟ در گستره ای به پهنای تاریخ و در میان اقوام مختلف، جایگاه زن و نحوه بر خورد با او در اجتماع،همواره مورد بحث بوده است. تمدن های مختلف نظریات مختلفی در پاسخ به این پرسش عرصه کرده اند.

در اسلام زن از جایگاه و اهمیت ویژه ای بر خوردار است.در این دین،زن در اصل حقیقت و خلقت کامل است و همانند مرد،استعداد به دست آوردن مقامات معنوی و درجات علمی را به طور کامل داراست. در استعدادها و قابلیت هایی چون استعداد کمال خواهی،جاودانگی طلبی،معرفت طلبی،فضیلت خواهی،قرب به باری تعالی و نیز انحطاط و سقوط برخوردارند. اما در مقایسه زن و مرد، از جهت خلقت طبیعی و مادی،تفاوت های قابل توجهی وجود دارد.

زن و مرد در ابعاد مختلف جسمی و روحی با هم تفاوت دارند،به طور مثال مردها بدنی قوی تر و احساسات ضعیف تری دارند و بر عکس زنان بدن هایی لطیف تر و در مسائل مختلف با احسا س ترند.گرایش قوی تر زن به به امور عاطفی و احساسی موجب می شود از میان محرک های گوناگونی که مقابل وی ایجاد می شود،به محرکی پاسخ گوید که تناسب و سنخیت بیشتری با روح حساس و عاطفی اش دارد.در نتیجه،عاطفی و حساس بودن جنس مؤنث موجب می گردد کانون توجه وی به امور مناسب وهمسو با عواطف جلب گردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید