بخشی از مقاله

چکیده :

پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رابطه حجاب با مصونیت اجتماعی ، مقایسه میزان مصونیت اجتماعی زنان خانه دار و شاغل، زنان شاغل در سازمانهاي دولتی و سازمانهاي غیر دولتی ، زنان متاهل و مجرد و تعیین مقایسه میزان مصونیت اجتماعی زنان درسنین بالا و سنین پایین انجام گرفت. حجم نمونه دراین پژوهش با استفاده ازجدول کوکران ومورگان تعداد 169 نفر از زنان باحجاب و 157 نفر از زنان بدحجاب - جمعاً 326 نفر - ، که داراي سنین مختلف - بیش از 18 سال - ، شاغل وخانه دار ونیز داراي سطح تحصیلات متفاوت بودند، به صورت تصادفی ساده تعیین گردید . ابزار سنجش این پژوهش ، پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود .

از آزمون ها ي f و t براي تحلیل داده ها استفاده گردید .زنان باحجاب از مصونیت اجتماعی بیشتري نسبت به زنان بدحجاب برخوردارند.مصونیت اجتماعی زنان خانه دار بیشتر از مصونیت اجتماعی زنان شاغل است.مصونیت اجتماعی زنان شاغل در سازمانهاي دولتی بیشتر از مصونیت اجتماعی زنان شاغل در سازمانهاي غیر دولتی است.مصونیت اجتماعی زنان متاهل بیشتر از مصونیت اجتماعی زنان مجرد است.مصونیت اجتماعی زنان سنین بالابیشتر از مصونیت اجتماعی زنان سنین پایین است.پژوهشگر نتیجه گرفت حجاب با مصونیت اجتماعی ، وضعیت اشتغال، محل اشتغال ، وضعیت تاهل و سن ارتباط دارد .

مقدمه

حجاب ، عبارت است از پوششی که زن در برابر نامحرمان باید استفاده کند و از جلوه گري و خود نمایی بپرهیزد. بنابراین، حجاب، به معناي پوشش اسلامی بانوان داراي بعد ایجابی و سلبی است؛ بعد ایجابی آن وجوب پوشش بدن و بعد سلبی آن حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بعد باید در کنار یکدیگر باشند تا حجاب اسلامی محقق شود.پوشش و حجاب به عنوان امري فطري، عمري به قدمت وجود انسان دارد.

حیا و عفت، خصلتی انسانی است و انسان به حکم نهاد و آفرینش خویش بدان رغبت دارد. بر اساس اصل لزوم هماهنگی و تناسب آفرینش و قانونگذاري1، خداوند لباس و پوشاك را در بین نعمات بیکرانش به بشر ارزانی داشت2 و اشتیاق و تمایل درونی زنان به "حجاب" را با تشریع قانون پوشش مستحکم ساخت تا گوهر هستی "زن" در صدف پوشش صیانت گردد و جامعه از فرو افتادن در گرداب فساد و تباهی نجات یابد. از این روي تمام ادیان آسمانی، ازجمله دین اسلام نیز به عنوان کامل ترین دین حجاب و پوشش را بر زن واجب و لازم شمردهاند.

حجاب ، تنها از کارکرد فردي برخوردار نیست و فقط براي ساماندهی خلقیات و ملکات نفسانی آدمیان، مؤثر نمی باشد، بلکه از کارکرد اجتماعی نیز برخوردار است؛ غرایز، التهابهاي جنسی و معاشرتهاي بیبندوبار را کنترل نموده و بر تحکیم خانواده می افزاید. همچنین از انحلال کانون مستحکم و پایدار زناشویی جلوگیري نموده و امنیت اجتماعی را فراهم می سازد. اسلام، حجاب را از مصادیق مهم تحقق امنیت اجتماعی در جامعه معرفی کرده است.

فطري بودن حجاب ،در گزارش قرآن از برخورد و واکنش ابتدایی آدم و حوا در بهشت موقت به این مهم توجه می دهد که مسأله پوشش گرایشی فطري است. زیرا آن دو پس از نزدیکی و یا خوردن از میوه ممنوع پوشش خود را از دست دادند و این وضعیت براي آن ها شگفت انگیز بود. که با توجه به آن میتوان گفت مسأله لباس و پوشش در سرگذشت آدم نقش مهمیداشته است. خداوند در سوره اعراف ذیل آیات26 و 27 میفرماید: »اي فرزندان آدم، ما لباسی بر شما فرو فرستادیم، که اندام شما را می پوشاند و زشتی هاي بدنتان را پنهان می سازد.«

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید