بخشی از مقاله

چکیده:

خودباوري راه رسیدن به عزت، شرافت، پیشرفت و توسعه فرد و جامعه است. هدف از این تحقیق میزان تاثیر خودباوري بر اثر بخشی کارکنان سازمان می باشد. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردي و از نظر روش توصیفی است؛ آزمون فرضیه اول نشان داد که خودشناسی بر اثر بخشی کارکنان سازمان تاثیر معناداري دارد، فرضیه دوم نشان داد که خودباوري در مسئولیت پذیري افراد سازمان تاثیر معنادار دارد،و با توجه به آزمون فرضیه سوم می توان پذیرفت که خود باوري و بهره مندي از ارزش ها در اثر بخشی کارکنان سازمان نقش دارد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که رابطه معناداري بین خودباوري و اثر بخشی کارکنان سازمان وجود دارد.

کلید واژه ها: خودباوري، خودشناسی، اثربخشی

-1 مقدمه

امروزه یکی از معضلات و مشکلات جوامع انسانی عدم خودباوري افراد جامعه است. خودباوري همواره یک نیاز بسیار مهم روانی است. براي هماهنگی با دنیاي پر از چالش و رقابتی امروز باید به صفت خودباوري متصف بود. از آنجا که در جهانی هستیم که سریعاً در حال تغییر و تحول است، نیاز به تعلیم و تربیت و آموزش بیشتر احساس می شود. امروزه علاوه بر دانش و مهارت که شرط همکاري با هر سازمان است، سازمان ها نیز به استقلال، خوداتکایی، اعتماد به نفس نیازمندند. می خواهیم این امر را توضیح دهیم که خودباوري چه مفهومی دارد و چرا یا چگونه در زندگی ما تاثیر عمیق می گذارد. خودباوري اعتبار وجود ماست. درك معناي مرگ و زندگی است. همه ما از بدو تولد سراسر وجودمان پر از خودباوري است. اگر غیر از این بود، جرات پا نهادن به این دنیا را نداشتیم.

-2 بیان مساله

خودشناسی هم در سنت یونانی و هم در سنت اسلامی جایگاه راهبردي دارد. خودشناسی را سودمندترین دانشها دانستهاند و رستگاري را در گرو خودشناسی انگاشتهاند. فراوان شنیدهایم که هر که خود را شناخت برست و هر که از خودشناسی محروم ماند تباه گشت. و هر که خود را شناخت خدا را شناخت. خودباوري آزمونی است که در زندگی با آن مواجه می شویم و از نیازهاي اساسی زندگی است. خودباوري نیرویی در درون هر یک از ما انسان ها است. خودباوري باور داشتن بر حق طبیعی خود مبنی بر شاد بودن و احساس ارزشمند بودن است. در زمان رویارویی با مشکلات و چالش ها نیاز به خودباوري ضروري است در این صورت درصد موفقیت ما بیشتر از شکست خواهد بود. براي رسیدن به اهداف تعیین شده مان نیاز به خودباوري داریم. با داشتن خودباوري به آرامش می رسیم و این نشان می دهد که ما از خویش گریزان نیستیم و با آنچه هستیم در تضاد نمی باشیم و استرس و فشار نشان از عدم آرامش درون و اینکه با خود در مخالفت و ستیز هستیم.با توجه به نقش مهم خود باوري در ارتقاء سطح اثر بخشی سازمانی بر آن شدیم که تحقیقاتی در این زمینه انجام دهیم.

-3 اهمیت و ضرورت

دین مبین اسلام تمام افراد بشر را به تدبر در خویشتن فرا می خواند چرا که انسان هاي خود شناخته علاوه بر آنکه پروردگارشان را بهتر می شناسند، زودتر به خود باوري دست می یابند.شرط اساسی خودباوري شناخت خود است، اگر هر انسانی به این مرحله برسد که خود خداوندي است در مقیاس کوچک تر، تبدیل به خدایی می شود که قادر به انجام هر کاري می شود. به عنوان مثال اگر ما مقداري از آب دریا را در یک لیوان بریزیم، محتواي لیوان آب همان محتواي دریاست در مقیاس کوچکتر، پس ما هم همان خداوند هستیم در مقیاس کوچکتر. پس ما هم همان خداوند هستیم در مقیاس کوچکتر. نقل است از بایزید بسطامی سلطان عرفان قرن دوم هجري قمري :چون در حق به چشم حق نگریستم حق را به حق دیدم پس زمانی، با حق، به حق باقی ماندم
بی نفس و بی زبان و بی گوش و بی دانایی تا آنگاه که خداي تعالی از براي من آفرید علمی از علم خویش و زبانی از لطف خویش و چشمی از نور خویش پس نظر کردم

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید