بخشی از مقاله

چکیده
در قرن حاضر به دلیل وجود ابزار های مختلف برای جمع آوری داده ها و در حال حاضر با پیشرفت قابل توجه تکنولوژی پایگاه داده ها و به دلیل وجود رشد انفجاری داده ها ، به طور معمول عملیات حسابداری و حسابرسی سنتی انجام پذیر نمی باشند . پژوهشگران حوزه حسابداری معتقدند که علیرغم حجیمتر شدن دادههای حسابداری نسبت به گذشته و ارتقای نرمافزارهای تحلیلی، هدف اصلی حسابداری همچنان ایجاد و ارائه اطلاعات به تصمیمگیرندگان داخلی و خارجی است. درگام نخست به تعریف واژه ، حجم و پردازش داده های بزرگ پرداخته است. در گام بعد به اهمیت داده های بزرگ در حسابداری و منابع آموزشی آن می پردازیم .

کلمات کلیدی: پایگاه داده ها ، داده های حسابداری، پردازش داده ها ، داده های بزرگ ، منابع آموزشی.

-1مقدمه

اصطلاح " داده های بزرگ" 1 هر چند مفهومی کاملا جدید است ، به نظر می رسد که تقریبا در تمام فعالیت های بشری در حال حاضر به کار می رود. مفهوم این عبارت در کلمه به کار گرفته شده جهت توصیف آن به روشنی مشخص نیست و این پیش فرض به کار گرفته شده است که خوانندگان خود به صورت مفهومی قادر به درک آن هستند - ثقفی و جوانی قلندری،. - 1395علیرغم تاکیدات فراوان صورت گرفته بر روی موضوع »دادههای بزرگ« و تاثیرات آن بر حسابداران، لیکن هدف حسابداری همواره ارائه اطلاعات به تصمیمگیرندگان بوده است - کاپریوتی2، . - 2014 مدتها پیش از اینکه پاچیولی موضوع سیستم دوطرفه بدهکاری و بستانکاری را مطرح نماید - پاین3، - 2013، حسابداران در تلاش برای درک دادههای تجاری بزرگی بودهاند که با استفاده از سامانه غیر ماشینی و یا سامانه سازمانی فوق پیشرفته جمعآوری میشدند.

سپس، حسابداران با استفاده از ابزارهای تحلیلی موجود اقدام به ثبت، ویرایش، خلاصهسازی و یکپارچهسازی این داده ها و ارائه آن به تصمیم گیرندگان داخلی و خارجی می نمودند.دلیل مقبولیت این اصلاح ، حجم فزاینده اطلاعاتی است که با گسترش فناوری های محاسباتی و ارتباط از راه دور به خصوص اینترنت و سنجش های محیطی قابل دسترسی می باشد - شانان و وینر4 ،. - 1949 شرکت هایی که به دنبال کسب مزیت رقابتی هستند به صورت تصاعدی ظرفیت سیستم های اطلاعاتی خود را از سیستم های سنتی پردازس اطلاعات به انواع خودکار برای مکانیزه کردن تمام سیستم های مدیریتی و تولیدی خود شده اند. اهمیت فزاینده داده های بزرگ، حسابداری را به صورت قابل ملاحظه ای تحت تأثیر قرار خواهد داد. این تأثیر در مواردی نظیر اینکه چگونه داده ها انباشته و ثبت شوند، چگونه مدیران از داده ها در راستای دستیابی به اهداف سازمانی استفاده می کنند، منعکس خواهد شد - وسارلی و کوقن5،. - 2015

دو متغیر صحت و ارزش جمع آوری داده ها از اهمیت بسزایی نزد حسابداران برخوردار هستند. متغیرهای حجم و سرعت نیز در دهه نود و همزمان با معرفی سامانه های سازمانی - و حتی برخی سامانه های موروثی - جهت مدیریت مقادیر بالایی از معاملات و گردش اطلاعات در بین شرکت ها مطرح گردیدند - ؤاکارت6، 1988؛ گرابسکی و همکاران 7، . - 2011 بنابراین، برخی معتقدند که مهمترین مشخصه داده های بزرگ تنوع بالای آنهاست - زیکاری8، - 2015، بدین معنی که از طرق مختلفی نظیر وبسایت ها، متون، اینترنت چیزها - چیزنت - ، سامانه بازشناسی با امواج رادیویی، حسگرها و سایر منابع جمع اوری می گردند.

با این وجود، سامانه های سازمانی در طی سالهای متمادی برای جمع اوری اطلاعات غیرمالی در دفاتر کل و دیگر ماژول های حسابداری که هر دو جزء حوزه های سنتی در حسابداری محسوب می شوند مورد استفاده قرار می گرفته اند. همچنین، حسابداران سابقه تغییر و گرایش به سمت تخصص های جدید را دارند. به عنوان مثال، در دهه نود میلادی، حسابداران خدمات حسابرسی سنتی خود را تبدیل به خدمات تضمینی کردند. این خدمات تضمینی طیف وسیعی از اطلاعات مختلف نظیر اعتبار سیستم ها و تجارت الکترونیک را مورد بررسی قرار داده و آنها را تضمین می نمودند. برنامه هایی نظیر وب تراست و سیستراست از جمله برنامه های کاربردی برای بررسی امنیت، دسترسی، یکپارچگی پردازش اطلاعات و محرمانه بودن ان اطلاعات هستند - انجمن حسابداران عمومی گواهی شده آمریکا1، . - 2016 گسترش و توسعه مهارت های تضمینی به منابع جدیدی از داده های بزرگ گامی بعدی در تکامل علم حسابداری محسوب می شود.

به موازات تغییرات ایجاد شده ، سازمان ها طی دو سال گذشته نسبت به سال های قبل از 2000 داده های بیشتری را جمع آوری کرده ان - سید و همکاران2،. - 2013 حجم عظیمی از این داده ها فاقد ساختار بندی مشخصی است واغلب توسط حسگرها و رسانه های اجتماعی تولید می شوند. سازمان ها از این داده ها در راستای بهبود عملکرد کسب و کار و سود آوری خود استفاده می کنند. در واقع بنگاه هایی که از این داده ها و تحلیل های کسب و کار مربوطه به صورت اثر بخش استفاده کرده اند به پنج الی شش درصد بازدهی مازاد در بهره وری دست یافتند - برینجلفسون و همکاران3،. - 2011 به بیانی دیگر می توان به داده های بزرگ شبیه علائم تجاری که نوعی دارایی نامشهود شرکت است نگاه گرد. انباشت و ارزیابی داده های بزرگ به عامل کلیدی در ایجاد و حفظ مزیت رقابتی شرکت ها تبدیل می شود - بوقین و همکاران4،. - 2011 درگام نخست به تعریف واژه ، حجم و پردازش داده های بزرگ پرداخته است. در گام بعد به اهمیت داده های بزرگ در حسابداری و منابع آموزشی آن می پردازیم.

-2تعریف واژه داده های بزرگ

در سالهای اخیر، اصطلاح »داده های بزرگ« وارد حوزه حسابداری شده است. در حالیکه برخی معتقدند داده های بزرگ تنها عبارت است از »تبدیل تودهای بیمعنی به اطلاعات معنیدار« - خو5، - 2016، لیکن گارتنر - 2016 - 6 معتقد است که دادههای بزرگ عبارت است از »اطلاعات حجیم، سریع و متنوع که نیازمند پردازش خلاقانه و البته مقرون به صرفه بوده و امکان تصمیم گیری، درک بهتر و کاهش هزینه پردازش اطلاعات را فراهم می سازد.« حجم، سرعت و تنوع سه متغیر کلیدی در بحث داده ها و اطلاعات محسوب می شوند که نشان می دهند معاملات گوناگون و گسترده برخاسته از منابع گوناگون هستند.

دیگر مقالات نیز صحبت از دو متغیر مهم دیگر تحت عنوان ارزش و صحت اطلاعات می کنند - مریت و هولمز7، . - 2016 معنای داده های بزرگ میان حوزه های مختلف متفاوت است ، به گونه ای که آنچه یک موسسه حسابرسی کوچک از این مفهوم در ذهن دارد با آنچه یک مموسسه حسابرسی بزرگ در ذهن دارد یکسان نیست و آنچه را که یک موسسه حسابرسی بزرگ به عنوان داده های بزرگ تلقی می کند، ممکن است از نقطه نظر یک سازمان بزرگتر به عنوان داده های بزرگ تلقی می کند، ممکن است از نقطه نظر یک سازمان بزرگ مانند اداره ملی هوایی و فضانوردی - ناسا - ، بزرگ به حساب نیاید.

معیار طبقه بندی داده ها به بزرگ و کوچک این است که آیا پردازش داده ها در توان سیستم پردازش داده ها در توان سیستم پردازش اطلاعات به کار رفته می باشد یا خیر ؟ - ثقفی و جوانی قلندری،. - 1395 همانگونه که زانگ و همکاران - 2015 - 8 بیان می کنند، ویژگی های مهم داده های بزرگ که فراتر از ظرفیت سیستم های پردازش کنونی هستند، مواردی است که به عنوان پنج وی - 5V - معروف شده اند و شامل حجم، سرعت ، تنوع،ارزش و میزان صحت داده ها است. متغیر صحت به معنی درستی و اعتبار داده هاست، درحالیکه متغیر ارزش مقرون به صرفه بودن جمع آوری داده ها را مورد لحاظ قرار می دهد - زانگ و همکاران، :2015 مریت و

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید