بخشی از مقاله

چکیده

استیلن یک مولکول خطی چهار اتمی و نمونه اي از باند کربن-کربن با پیوند سه گانه در شیمی می باشد . که ساختار ملکول آن داراي هفت شیوه عادي ارتعاش میباشد استیلن ، بخاطر طیف جذبی ارتعاشی- چرخشی در ناحیه مادون قرمز، در اتمسفر خارجی زمین دیده شده است و نقش مهمی را در بررسی هاي بین ملکولی ایفا می کند.این ملکول داراي دو ایزوتوپ مهم است که دراین مقاله به منظور به دست آوردن ضرایب اساسی ساختاري ملکول 12C2 HD، تعدادي از فرکانسهاي ترکیبی ارتعاشی که تاکنون

گزارش نشده است، آورده شده است. .این نتایج به دست آمده از ساختار ملکول مجدداً مورد استفاده قرار می گیرند تا ما رادر دستیابی به بقیه سریهاي موجود درطیف کمک کنند. روش مناسب ودقیق براي دستیابی به این ضرایب استفاده از روش Least Squares Fit می باشد . .محدوده طیفی بررسی این ملکول بوده است .در پایان تحقیق پیش بینی شدت خطوط طیفی ومقایسه آن با شدت هاي تجربی انجام شده است.

کلید واژه ضرایب بسط، فرکانسهاي ترکیبی، فیت ، مد نرمال ارتعاشی

مقدمه

اطلاعات مربوط به تمام ایزوتوپهاي استیلن بر اساس روابط معمول توسط هرزبرگ  انجام شده است و ابوتی  نیز مطالعات نسبتاًکاملی در مورد این ملکول وایزوتوپهاي آن انجام داده است. اطلاعات طیف سنجی استیلن هم اکنون به عنوان استاندارد انرژي براي کالیبراسیون مقیاسهاي انرژي استفاده می شود. خطوط ارتعاشی چرخشی طیف جذبی استیلن بعنوان استاندارد شدتهاي جذبی براي کالیبراسیون حساسیت آشکارسازها استفاده می شود.از میان اطلاعات مهم، می توان به پیش بینی انرژي و ثابتهاي اساسی چرخشی درحالتهاي ارتعاشی تا حالتهاي انرژي بسیار تحریک شده نام برد.

این کار بسیار با ارزش بوده وگستره وسیعی از تشدیدهاي غیر هارمونیک که الگوهاي انرژي ارتعاشی مولکول را تحت تاثیرقرارمی دهند بدست می دهد که ، از این ثوابت می توان ممان اینرسی واز آنجا طول پیوند ملکول و... را محاسبه نمود. طیف سنج تبدیل فوریه که درمطالعه حاضر استفاده شده از نوع تجاري بروکر و ازمدل IFS120Hr می باشدکه ازویژگی هاي آن حرکت پیوسته آئینه متحرك است.  با این ابزار می  توان به بیشترین وضوح  از متناظر  با  رسید. در  طول بررسی، یک گستره از طیف جذبی  C2HD درآزمایشگاه با کمک منابع اپتیکی مناسب تفکیک کننده هاي پرتو و آشکار سازها، و در شرایط مختلف آزمایشی همچون فشار و مسیر تا و وضوح ضبط شده است.

چند منظوره است که براي کار با طیف با وضوح بالا که از تداخل سنج فوریه بوکر بدست می آید ، طراحی شده است. یکی از مزایاي این برنامه نمایش محل و شدت اندازه گیري شده خطوط با دقت بسیار بالاست . همانطور که می دانیم ملکولهاي خطی داراي3N-5 مد نرمال ارتعاشی N - تعداد اتمها - هستند. که از آنجا ملکول4 اتمی استیلن داراي7 مدنرمال ارتعاشی است. علامتهاي v1 تا v5 به ترتیب مربوط به کششهاي  و خم شدگی هاي ترانس و سیس هستند.

ممکن است براي اولین بارباشد که چنین کاري در مورد شدتها انجام می گیرد.ابوتی نیز براي تعداد کمی از فرکانسها ,آنهم فقط براي مرکز باند و بدون مقایسه با شدتهاي مشاهده شده از طیف, شدتها را براي برخی باندهاي ترکیبی محاسبه نموده است.درحالی که براي هر سري علاوه بر مرکز باند بهتراست براي تمامی R,Pها شدتها را محاسبه نموده وبا شدتهاي مشاهده شده از طیف مقایسه کرد - که خوشبختانه این محاسبه و مقایسه در این مقاله انجام شده است - .قابل توجه آنکه معمولا" درچنین مقالاتی که طیف ملکول آنالیز می شود به شدت خطوط اشاره نمی گردد.

عموماً شدت هاي مشاهده شده در طیف براي هر زیر حالت با شدت هاي به دست آمده از رابطه فوق در هاي پایین توافق خوبی دارند. اما به علت وجود نیروهاي کوریولیس و اثرات نامتقارنی ملکول درJ هاي بالا شدت هاي محاسبه شده و اندازه گیري شده با هم اختلاف زیادي پیدا می کنند, بطوریکه در طیف پیچیده ایزوتوپC2HD ملکول استیلن یافتن خطوط طیفی هر سري Pیا R از طریق شدتهاي محاسبه اي مقدور نیست. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید