بخشی از مقاله

چکیده

هدف اساسی از انتخاب موضوع و انجام تحقیق شناسایی داروها و مخدرهای مغزی و خطرات آنها ست که احتمالا حاکی از ارتباط برخی از عوامل بین آنهاست .برای انجام پژوهش از روش توصیفی - پیمایشی - استفاده شده است. در این پژوهش تاثیر مواد مخدر و بر مغز مورد بررسی قرار می گیرد .

مقدمه

گاهی اوقات، فرضاً به خاطر گذراندن یک امتحان میتوان از محرکهای ضعیفی برای سیستم اعصاب که تلاش فکری را تحریک کرده و حافظه را زندهتر میکند استفاده کرد. این محرکها به عنوان مثال میتوانند قهوه، چای کمی غلیظ و یا مواد دارویی میباشند. در برخی شرایط برای آنکه توجه منحرف شده و به این ترتیب از اینکه ذهن و روحیه به اشتغالات مضر و یا بیهوده نپردازد، کشیدن دو یا سه سیگار مجاز دانسته شده است. - رضا کُرمی نوری - در عوض جز چند مورد کاملاً مشخص و با نظر یک پزشک با تجربه، مصرف مخدرهایی که قادرند مغز را تحریک کنند و یا برعکس آرام سازند، به صورت منظم مطلقاً ممنوع است.

دکتر »پل شوشارد« مینویسد: »محرکها به اندازه کافی خطرناک هستند زیرا این امکان را به وجود میآورند که در یک سرخوشی کامل از حد نیروهای خود فراتر برویم. این عوامل برای تلاش لحظهای بوده و به عنوان عوامل فعالیت مصنوعی محسوب میشود و مسلماً باعث استراحت مغز که مرهم واقعی برای آن محسوب میشود نیستند. در این میان آمینهای تقویت کننده یا آمفتامینها که استفاده از آنها برای محصلین ممنوع بوده و به سربازان آلمانی در سال 1940امکان استفاده از موادّ مخدر از این طریق را داده است بسیار خطرناک هستند.« - رضا کُرمی نوری -

-1 رشد مخدرها

برخلاف محرکها، مخدرهای مغزی باعث ایجاد خواب یا آرامش خاصی میشوند. برخی از آنها مانند باربیتوریکها خوابی ظاهراً عادی ایجاد میکنند ولی مصرف مواد معمول آنها برای تعادل روانی تقریباً به همان اندازه خطرناک است که مصرف محرکها، آرامبخشها و مسکنهای اعصاب که گاهی اوقات تحت عنوان »قرصهای خوشبختی« عرضه می-شوند و داروهایی هستند که فشار عصبی، هیجانزدگی و اضطراب را تسکین میدهند.

سرگروه این رشته از داروها کلرپرومازین است که نام تجاری آن لارژاکتیل میباشد. رزرپین و چند ماده دیگر از همین نوع نیز متعلق به این گروه هستند. آسپرین و مرفین نیز از داروهایی هستند که برای تسکین درد مصرف میشوند. - روبرت توکه - و سرانجام، از میان داروهای مغزی، مخدرها را باید نام برد که شخص را در نوعی رؤیا فرو برده و اغلب باعث ایجاد توهماتی میشوند. این تأثیرات با مصرف کوکائین، تریاک، حشیش، ماری جوانا، مسکالین،یوتل،پ لینرژین، پسیلوسیبین و خصوصاً ال.اس.دی به اوج خود میرسند.

مجدداً تکرار میکنم که تمام این عناصر، اعم از محرک و آرامبخش و یا توهم زا، تنها از طریق تجویز پزشک قابل مصرف است و در هیچ شرایطی نباید خودسرانه با امیدهای واهی از قبیل کارهای فکری بهتر، حافظه قویتر، آرامش و یک تخیل زندهتر مصرف شوند. متأسفانه چیزی که خصوصاً نگران کننده است، این است که تعداد مصرف کنندگان این مواد بالاخص در میان محصلین و دان شآموزان روز به روز افزایش مییابد. مثلاً در برخی مناطق ایالات متحده، 75 درصد دانش آموزان دبیرستان، ال.اس.دی مصرف نموده ، ماری جوانا میکشند، هرویین به خود تزریق میکنند و یا کاکوئین میکشند. - رضا کُرمی نوری - »آلن بنویست« مینویسد: »حوالی سال 1962 در مجلهای در ایالات متحده تخمین زده شد که تعداد معتادین به هروئین حدود 60 هزار نفر باشد.

اما امروزه آنها قطعاً بیشتر از 60 هزار نفر هستند! در نیویورک بیش از نیمی از دانشجویان دانشگاهها معتاد بوده و تنها در یک سال ارزش هروئین فروخته شده در این شهر بالغ بر 6/5 میلیارد دلار بوده است!.« در هنگ کنگ تعداد معتادین به هروئین حدود 150 هزار نفر است و در اندونزی و تایلند جمعیت این افراد به چند درصد هزار نفر بالغ میشود. در جاکارتا - پایتخت اندونزی - که حدود یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت دارد، حدود 300 هزار جوان به صورت مداوم یا گهگاه از هروئین یا ال.اس.دی استفاده میکنند.

در اروپا ال.اس.دی یا مخدرهایی از این گروه بیداد میکنند و اتحاد شوروی تدابیر شدیدی برای مبارزه با مصرف این مواد در نظر گرفته شده که شامل حداقل 15 سال زندان برای قاچاقچیان مواد مخدر و 5 سال برای معتادین میباشد. - در صورت بازگشت به اعتیاد، این مدت به ده سال افزایش خواهد یافت - . حتی در فرانسه که برای مدتی طولانی تصور میشد از این آفت بدور مانده، امروزه بخش مهمی از جوانان از مواد مخدر استفاده میکنند. - رضا کُرمی نوری -

طبق آمارهای پلیس فرانسه، دستگیریهایی که به دلیل مصرف مواد مخدر انجام میگیرد هر سال افزایش یافته و گاهی اوقات تعداد آن تا 97 درصد نسبت به سال قبل افزایش نشان میدهد. به گفته مقامات فرانسوی 20 درصد محصلین سالهای آخر متوسطه در فرانسه حشیش کشیده یا میکشند و در عین حال 50 درصد از محصلین میدانند چگونه میتوان این ماده را تهیه کرد. دکتر »اولیون اشتاین« پزشک بیمارستانهای روانی مینویسد: »سن شروع مصرف مواد امروزه بین 14 تا 16 سالگی در نوسان است.« و طبق نظریه پروفسور »دونیکر« متخصص اعصاب و روان و رئیس این بخش در بیمارستان سنت آن: »اکثریت عظیمی از معتادین بستری شده، سنشان بین 18 تا 22 میباشد.«

ام-دانیل هوفل وزیر امور اجتماعی در ژانویه 1980 اعلام کرد : »مصرف مواد مخدر به صورت بومی در فرانسه آغاز شده و وخامت وضعیت در بسیاری از استانها از آنچه که تصور میکنیم بیشتر است.« اضافه میکنیم که جوانان معتاد دیگر منحصراً فرزندان روشنفکران، هنرمندان یا افراد ثروتمند نیستند بلکه روز به روز با وفور بیشتری در میان فرزندان کارگران نیز رشد میکنند. در واقع مواد مخدر در فرانسه عمومیت پیدا کرده است. پس از این مقدمه که برای هوشیار ساختن خوانندگان از نظر مصرف مواد مخدر ضروری بود، حال به تشریح ناراحتیهای فیزیولوژیکی و روانی که بر اثر مصرف مخدرهایی که بیش از دیگران معمول هستند - نظیر آمفتامینها، باربیتوریکها، کوکائین، تریاک، حشیش، ماری جوانا، پیوتل و ال.اس.دی - ایجاد میشود میپردازم. - رضا کُرمی نوری -

-2آمفتامینها

آمفتامینها که گاهی اوقات »آمینهای بیداری« نیز نامیده میشود و از معروفترین آنها میتوان از بنزدرین یا دکسدرین نام برد، داروهایی مشابه افدرین هستند که به خاطر ساختار و طریقه تأثیرشان، باعث ترشح آدرنالین میشوند - این ماده هورمونی است که توسط بخش مرکزی غده فوق کلیوی و همچنین توسط قسمتهای انتهایی شبکههای عصبی سمپاتیک ترشح میشود - . آنها محرک سیستم مرکزی اعصاب بوده و در آمریکا رانندگان وسایل نقلیه سنگین از آن استفاده میکنند تا بتوانند به مدت طولانیتری بدون استراحت رانندگی کنند.

از سوی دیگر، جوانان و محصلین نیز از این مواد همراه با سایر مخدرها استفاده میکنند تا بتوانند تمرکز روانی و حافظه بهتری برای به پایان رساندن کار فکری خود در یک مدت کوتاه داشته باشند . اینان همچنین از آن برای ایجاد نوعی نشئه خوشایند نیز استفاده میکنند. متأسفانه مصرف بش از حد آمفتامینها باعث ظهور رفتاری شبیه به کسانی که دچار اسکیزوفرنی یا جنون پیشرس و پارانویا - نوعی جنون مزمن است که قوه تشخیص و منطق را مختل میسازد - هستند، میگردد.

در این حالات اشتها کاهش یافته و شخص در دنیای خطای حسی زندگی میکند. ممکن است توهماتی شبیه به یک فرد الکلی مبتلا به »دلیروم ترانس« یا کسی که از خوابیدن محروم شده است نیز در شخص به وجود بیاید. در این شرایط بسیاری از افرادی که تحت تأثیر آمفتامین قرار دارند، اقدام به مصرف آرامبخش میکنند تا بخوابند در حالی که این کار تنها مسمومیت جدیدی را به مسمومیت قبلی میافزاید. - رضا کُرمی نوری - دکتر »اولیون اشتاین« مینویسد: بایستی» همه چیز را صریحاً گفت. هیچگونه احتمال مثبتی از طریق مصرف آمفتامینها وجود ندارد.

البته اگر نخواهیم از اتفاقات جسمی خطرناک نظیر ایجاد هپاتیت بر اثر استفاده از آن و مسمومیت ناشی از آن، ناراحتیهای ریوی و اشکالات گوتری و خصوصاً اتفاقات اسفانگیز روانی را که آمفتامینها به وجود میآورند و از واکنشهای اضطرابآمیز تا روانپریشیهای نیمه حاد و مزمن سخن بگوئیم. در حال حاضر چه در ایلات متحده و چه در فرانسه، مصرف آمفتامینها در حال تبدیل شدن به مشکل اساسی افراد نوجوان و معتادین به آن باشد. - رضا کُرمی نوری -

-3 باربیتوریکها

باربیتوریکها، موادی هستند که از اسید باربیتوریک که خود یکی از مشتقات اوره است و میتوان آن را از طریق تأثیر اسید مالونیک روی اوره در کنار یک عنصر جذب کننده آب به دست آورد، تولید میشوند. مهمترین مشتقات اسید باربیتوریک عبارتند از: ورونال - اسید دیاتیل باربیتوریک - و فنوباربیتال - اسید فنیل اتیل باربیتوریک - که به عنوان دارو از آنها استفاده میشود. این دو ماده داروهای خوابآور قوی هستند که دارای تأثیری نسبتاً سریع بوده و در بیخوابی عصبی و همچنین علیه لرزشهای اسکلروز قطعهای به کار میروند.

جذب بیش از حد یا طولانی باربیتوریکها باعث ایجاد اختلالات روانی و عصبی میشود که به نوبه خود ناراحتیهای شخصیتی - تحریکپذیری، حالت تهاجمی نسبت به اطرافیان و یا برعکس، کاهش حالت هیجانپذیری - تا مرحله ایجاد توهمات، از بین رفتن قدرت فکری و فلج فزاینده و سرانجام اغما را به وجود میآورد. - رضا کُرمی نوری - دکتر کریستین گیلمول که پروفسور اعصابشناس و روانپزشک دانشگاه استانفورد آمریکا است در این رابطه میگوید: »اگر یک قرص 300 میلیگرم باربیتوریک به صورت منظم هر شب و به مدت یک هفته مصرف شود، خواب طبیعی را کاملاً مختل میسازد.

در این حالت، ساختار دورهای خواب به طور کامل از بین رفته و حالتی گنگ پیدا میکندو رؤیاها نیز کاهش مییابند. امواج مغزی در الکتروآنسفالوگرام تغییر کرده و تعداد ساعتهای بیدار کننده کوچک افزایش مییابد. حتی اگر شخص هیچ یادآوری یا اندیشهایبرای بیداری در ذهن خود نداشته باشد.« از نظر جسمی، باربیتوریکها باعث ایجاد خارش - که گاهی شدید نیز میشود - ، تحریکات پوستی مختلف، دردها - شبه روماتیسمها - ، آسیب-های کلیوی و کبدی میشوند. - رضا کُرمی نوری - مسئلهای که ظاهر متضادی با خواص این مواد دارد، این است که زیادهروی در مصرف باربیتوریکها میتواند باعث بیخوابی شود.

اضافه میکنم که هماکنون مصرف باربیتوریکهابه صورت سرسامآوری، چه در بزرگسالان و چه در جوانان، افزایش یافته است. گزارشی که مؤسسّه ملی بهداشت در این مورد ارائه کرده نشان میدهد که سی میلیون آمریکایی از باربیتوریکها استفاده میکنند. در فرانمسه نیز تعداد افراد بیخوابی که از این مواد استفاده میکنند بسیار زیاد است و تخمین زده میشود که هر شب دو میلیون و 800 هزار فرانسوی با کمک یک باربیتوریک به خواب میروند. - رضا کُرمی نوری -

-4 کوکائین

کوکائین، آلکالوئید اصلی برگهای درخت کوکاست، که در رشته کوههای آند - پرو، بولیوی، کلمبیا - میروید. این ماده در سال 1860 کشف شد. کوکائین را همچنین از طریق سنتزجزئیاگونین که، خود از آلکالوئیدهایی است که از کوکاهای مختلف به دست میآورند،

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید