بخشی از مقاله

چکیده

استفاده از تکنیک اکسترنال فیکساتور به تنهایی نه تنها میتواند این خلا را در صورتی که بدرستی ایجاد شود، پوشش دهد بلکه میتواند به دلیل اختلالات اعصاب و عروقی کمی که ایجاد میکند روش بسیار مناسبی در بعضی از شکستگی های بلاتکلیف و مجهول بکار رود. در این روش پس از ارجاع سگ 30 کیلویی و پس از تصویر برداری به عمل امده، شکستگی چندتایی و خرد شدگی دیستال هومروس تایید شد. پس از اماده سازی بیمار و القای بیهوشی با ترکیب کتامین با دوز kg1mg و زایلازین با دوز kg./5.mg حیوان به حالت گماری جانبی خوابانیده شد. سپس ار رهیافت کرانیولترال برشی به طول از شفت هومروس تا استخوان الکرانون ایجاد شد.

عضلات ناحیه به ترتیب جداسازی و چسبندگی های قدیمی استخوان جدا گشتند. از انجایی که درگیر شکستگی قدیمی و نان یونیون های ایجاد شده بودیم و البته تکه های سکستروم ایجاد شده، لذا لبه های اسکلروتیک ایجاد شده کورتاژ و تکه های سکستروم خارج گشتند. سپس به منظور گپ ایجاد شده از گرفت استخوان ناحیه ایلیوم استفاده شد و در پایان به منظور فیکسشن نهایی از اکسترنال فیکساتور با کمک گرفتن از استخوان الکرانون به منظور قسمت دیستال پروتز و از قسمت شفت هومروس به عنوان قسمت پروکسیمال استفاده شد. در پایان عضلات و پوست با الگو و نخ مناسب دوخته شدند.

کلمات کلیدی: هومروس، اکسترنال فیکساتور،گرفت استخوان الکرانون

مقدمه

استخوان بازو یکی از استخوان های بلند اندام فوقانی میباشد که در بالا به استخوان اسکپولا و در پایین به استخوان های رادیوس اولنا منتهی میگردد. استخوان بازو از 2 انتهاب فوقانی و تحتانی و یک تنه تشکیل شده است. شکستگی استخوان در سگ ها علت های متفاوتی دارد بیشتر شکستگی استخوان سگ ها در تصادفات رانندگی اتفاق میافتد که حدود ./80 شکستگی ها را به خود اختصاص میدهد. شکستگی ها در سگ به 2 دسته ی باز و بسته تقسیم می شوند. شکستگی بسته زمانی رخ می دهد که پوست ناحیه و استخوان به طور کامل نشکند که به آن ترک برداشتن یا مو برداشتن استخوان می گوییم. تثبیت و فیکس کردن شکستگی به معنی بی حرکت کردن آن استخوان شکسته است.

استفاده ارز وسایل فلزی برای بی حرکت کردن استخوان یکی از بزرگترین موفقیت های جراحی ارتوپدی در قرن بیستم است. تا قبل از قرن گذشته تنها روش بی حرکت کردن استخوانهای شکسته استفاده از گچ گیری یا اتل بوده ولی کشف آنتی بیوتیک ها با کمکردن احتمال عفونت موجب شد جراحان مستقیماً روی استخوان جراحی کرده و آن ها را توسط وسایل حفره ی بی حرکت کنند. موادی با جنس استیل زنگ نزن و تیتانیوم مواد مناسبی برای بی حرکت کردن استخوان هستند. از این فلزات ابزارهای متنوعی به این منظور درست می کنند که متداول ترین آن هاعبارت اند از وایر یا سیم ، پلاک ، میله ، پین و اکسترنال فیکساتور می توان نام برد که در این عمل جراحی از چند روش ترکیبی برای درمان استفاده شد.

روش کار

به دنبال ارجاع سگ 3 ساله با سابقه تصادف با اتومبیل پس از معاینات بالینی و نورولوژیک به شکستگی ناحیه استخوان بازو مشکوک و پس از ارجاع به رادیولوژی تشخیصی شکستگی پیچیده چند تایی ناحیه دیستال استخوان هوروس مورد تایید قرار گرفت. پس از اینداکشن بیهوشی با داروی کتامین %10 با دوز kg ./5Mg و زایلازین هلندی %2 با دوز kg1, mg مراحل آماده سازی نظیر شیو, اسکراپ و ضد عفونی نهایی با الکل و بتادین سبز صورت گرفت و حیوان به حالت گماریلترال خوابانیده به طوری که عضو درگیر و شکسته به سمت بالا بوده است و در نهایت شان گذاری صورت گرفت و داروی سفتراکسیون با دوز ًٍk×mg به صورت وریدی تزریق گردید.

سپس از رهیافت کرانیولترال به منظور انجام جراحی استفاده گردیده است. طول برش در ناحیه قدامی جانبی از شفت استخوان هومروس شروع و تا اپیکندیل لترال استخوان بازو ادامه یافته است. پس از برش پوست، فاشیا کنار زده شد و عروق سفالیک و اگزیلوبراکیال رویت گردیدند.سپس فاشیای عمقی براکیوم در طول زاویه قدامی عضله سه سر برش داده شد. این برش به طور موازات عروق سفالیک و اگزیلوبراکیال انجام می گردد. زمانی که برش به سمت دیستال هومروس پیش می رود باید مراقب عصب رادیال بود تا مورد اسیب یا پارگی احتمالی قرار نگیرد. سپس فاشیای و عضله براکی سفال به سمت قدامی کنار کشیده شدند. پس از آن عضله براکیالیس و سه سر به همراه عصب

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید