بخشی از مقاله

ابداع فناوری اتصال صفحات خورشیدی به شبکه برق توسط محقق ایرانی

________________________________________
ابداع فناوری اتصال صفحات خورشیدی به شبکه برق توسط محقق ایرانی
استادیار ایرانی دانشگاه واترلو تحولی نوین در اتصال برق تولید شده در صفحات خورشیدی به شبکه های برق ایجاد می کند که با ابداع این تکنیکهای نوین یکی از مهمترین موانع بر سر راه تجاری شدن تولید برق خورشیدی برداشته می شود.
به گزارش خبرگزاری مهر ، گرچه در سالهای اخیر فناوری صفحات خورشیدی با تحولات خیره کننده ای همراه بوده است اما چگونگی اتصال این صفحات به شبکه های برق همواره در هیبت چالشی بزرگ پیش روی دانشمندان بوده اند.

 

با ابداع تکنیک نوینی که از سوی دکتر کازرانی ارائه می شود
یکی از مهمترین موانع بر سر راه تجاری شدن تولید برق خورشیدی برداشته خواهد شد
اکنون و به لطف تحقیقات دکتر مهرداد کازرانی استادیار ایرانی دپارتمان مهندسی رایانه و برق دانشگاه واترلو این چالش در آستانه به فراموشی سپردن قرار دارد.
این محقق ایرانی با اشراف به موانع موجود بر سر راه توسعه استفاده های کلان از برق خورشیدی از چندی پیش تلاش جدی را برای ابداع تکنیکهای نوین اتصال صفحات خورشیدی و برق تولید شده از طریق آنها به شبکه های برق آغاز کرده است.


دکتر کازرانی می گوید:‌ نکته مهم این است که الکتریسیته تولید شده به وسیله صفحات خورشیدی به صورت متناوب بوده و با تغییرات همیشگی همراه است. از این رو نیاز است تا پیش از روانه ساختن برق تولید شده به وسیله صفحات خورشید، جریان آنها به پایداری مناسبی رسیده و برای بهره برداریهای تجاری آماده شود.
دکتر کازرانی معتقد است با ابداع این تکنیکهای نوین یکی از مهمترین موانع بر سر راه تجاری شدن تولید برق خورشیدی برداشته می شود.
به گزارش مهر، دکتر کازرانی پس از اخذ مدرک لیسانس خود از دانشگاه شیراز، تحصیلات خود را در دانشگاه کونکوریدای کانادا ادامه داده و در ادامه دکتری خود را از دانشگاه مک گیل این کشور اخذ کرده است
__________________
X-48b بزرگترين هواپيماي قابل كنترل از راه دور ناسا !
________________________________________

تراکتور خورشیدی وارد مزارع می شود
________________________________________
تراکتور خورشیدی وارد مزارع می شود کشاورزان از سال 2010 میلادی می توانند از تراکتور خورشیدی در مزارع خود استفاده کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، صنعت کشاورزی جهان در سالهای اخیر گرایش قابل توجهی به استفاده از منابع انرژی پاک پیدا کرده و تراکتور خورشیدی یکی از بارزترین این گرایشهاست.
در این راستا شرکت Open Energy در اتریش از طراحی و نهایی ساختن پروژه تراکتور خورشیدی خبر داده است که تا دو سال دیگر به صورت تجاری ارائه خواهد شد.
این تراکتور به صفحات خورشیدی به وسعت 26 متر مربع مجهز است و در زمینه کاشت و برداشت سبزیجات و میوه جات کمک قابل توجهی به کشاورزان خواهد کرد.

 


بر اساس گزارش گرین لانچس، این صفحات به گونه ای بر روی تراکتور نصب می شوند که بیشترین میزان پرتوهای خورشیدی را دریافت کنند.
چشم بیونیکی محقق ایرانی در میان 50 اختراع برجسته دنیا 2008
________________________________________
به گزارش خبرگزاری مهر، آنچه که دکتر بابک پرویز ارائه کرده است می تواند به تحولی تاریخی در صنایع الکترونیک سازی جهان منجر شود.
این چشم بیونیکی بیشتر به لنزهای تماسی دیجیتالی شباهت دارد که می توانند بر روی اشیاء مختلف در فواصل دور و نزدیک متمرکز شده و اطلاعات مورد نظر درباره آنها را بر روی نمایشگر خود نشان دهند.

چشم بیونیکی دکتر بابک پرویز رؤیای فیلمهای علمی تخیلی "زن بیونیک" و "ترمیناتور" را به واقعیت تبدیل کرده استپروژه ای که دکتر پرویز آن را هدایت کرده است، نخستین گام در جهان برای نصب مدار الکترونیکی و چراغهای ویژه بر روی لنزهای تماسی به حساب می آید.
دکتر پرویز معتقد است: این لنزها نه تنها می توانند اطلاعات مختلف را بر روی نمایشگر ویژه خود نشان دهند بلکه هیچ آسیبی نیز به بینایی و قوای دید فرد نیز وارد نمی کنند.


گروه تحقیقاتی "بابک پرویز" از دانشگاه واشنگتن آمریکا که نتایج تحقیقات خود را در اجلاس موسسه مهندسی برق و الکترونیک (Institute of Electrical and Electronics Engineers) مطرح کرده اند، امیدهای زیادی به این پروژه و کاراییهای آن دارند.
این لنز که قدرت زوم کردن از راه دور روی اجسام را دارد می تواند به محض زوم کردن روی جسم مورد نظر اطلاعات مربوط به جسم و یا فرد مشاهده شده را ارائه کند و یا حتی این اطلاعات را از طریق رایانه با جستجو روی اینترنت در اختبار کاربر قرار دهد.
در حقیقت این چشم بیونیکی رؤیای فیلمهای علمی تخیلی "زن بیونیک" و "ترمی

ناتور" را به واقعیت تبدیل کرده است.
این محقق ایرانی گفت: نمونه آزمایشی این لنزها محتوی یک مدار اصلی و مجموعه ای از دیودها است که نور قرمز را گسیل می کنند. با کمک این لنزها می توان به محیط اطراف همانند زمانی که دنیای خارج از طریق یک صفحه نمایشگر مشاهده می شود، نگاه کرد.


به گزارش مهر، تیم تحقیقاتی دکتر پرویز در ساخت نمونه آزمایشی این لنزها از مدارات الکتریکی استفاده کرده اند که از لایه های فلزی ساخته شده اند که ضخامت آنها تنها چند نانومتر بوده و طول دیودهای گسیل کننده نور قرمز کمتر از یک سوم میلیمتر است.
سپس گروه این محقق ایرانی با استفاده از تکنیک ریزسازی روی تمام این تجهیزات را به وسیله یک لایه پلاستیکی انعطاف پذیر پوشاندند تا به این وسیله احتمال هر نوع تماس این مواد با چشم از بین برود.
__________________
آخرین دستاورد یک ایرانی؛ کتابی که سخن می‌گوید
نوع مطلب: (آخرین اختراعات ایران ،) توسط: محمد مهدی .ف
ارسال به
بی نظیر بودن هوش و نبوغ ایرانی، واقعیتی پذیرفته شده است و در هر شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی که بر جهان پرتلاطم قرن بیست ویکم حاکم شود، خود را بروز می دهد و به ندرت پنهان می ماند، از همین رو می بینیم کمتر پروژه علمی و تحقیقاتی بزرگ و ارزشمندی در جهان، بدون مشارکت و یاری ایرانیان به انجام می رسد.
یکی از مهم ترین اختراعات تاثیرگذار جهان در سال 2008 متعلق به یک جوان مخترع ایرانی است که به رغم بازتاب گسترده در رسانه های جهان، تقریباً از چشم همه رسانه های داخلی دور ماند و مطابق معمول کمتر توجهی به آن شد و این سکوت خبری، بار دیگر ضعف اعتماد به نفس و خودباوری ما را برجسته و تبلیغ کرد.
تقریباً سه ماه پیش بود که سرویس فناوری خبرگزاری آسوشیتدپرس، گزارش ساخته شدن نخستین کتاب سخنگوی جهان به دست یک مهندس ایرانی را داد.«رامین صدیقی» نام دانشمند جوان ایرانی است که با ثبت این اختراع بی نظیر، جایزه های جشنواره اختراعات در کشورهای

روسیه، انگلیس، ایتالیا، لهستان، بلغارستان و ترکیه را درو کرد و هم اکنون متقاضیان بسیاری در سراسر دنیا منتظر تولید انبوه محصول او هستند.کتاب الکترونیکی سخنگو E-book Gizmo ساخت «رامین صدیقی» به یک کارت خوان پورت USB مجهز است که کارت حافظه SD را در خود جای می دهد و فایل هایی با فرمت PDF و DOC را بازخوانی می کند. حافظه داخلی این کتاب خوان الکترونیکی 512 مگابایت است و امکان افزایش نیز دارد.
فایل های بازیابی شده توسط نرم افزار این کتاب خوان، متن را همانند نوشته های واقعی یک

کتاب روی صفحات شفاف LCD نمایش می دهد و به صورت هوشمند، به واحد هایی از کلمات مجزا تقسیم می کند. در صورتی که کاربر با کمک قلم نوری مخصوص همراه دستگاه، روی هر یک از کلمات متن کلیک کند یا بخشی از نوشته را برگزیند، امکان دسترسی به ترجمه و فونتیک هر عبارت و واژه را خواهد داشت که این قابلیت برای زبان آموزان، دانش آموزان و دانشجویان رشته

های مختلف وابسته به زبان انگلیسی بسیار مفید خواهد بود.اما مهم ترین بخش کار این کتاب خوان الکترونیک، آن است که همه کلمات یا سطرهای انتخاب شده توسط گوینده مجازی، خوانده می شود و برای این کار، تنظیمات انتخاب لهجه و تناژ صدای گوینده نیز وجود دارد.
ظاهرE-book Gizmo ایرانی به شکل یک کتاب دارای جلد طراحی شده و ابعادی برابر با یک لپ تاپ 13 اینچی دارد ضمن اینکه برای حمل و نقل، به اندازه کافی سبک است. همچنین برای مصرف انرژی دستگاه نیز باتری قابل شارژ و آداپتور برق در نظر گرفته شده است.گفته می شود تولید انبوه این دستگاه به زودی آغاز خواهد شد و بسیاری از موسسه ها، شرکت ها و دانشگاه ها به ویژه از امریکا، درخواست خرید آن را ارائه داده اند.گفته می شود این کتاب خوان الکترونیکی قابلیت تبدیل

شدن به یک کتاب خوان چندزبانه را نیز دارد و ممکن است در آینده کارکردهای فعلی برای ترجمه، تلفظ و نمایش آوانگاری واژگان و عبارات را برای زبان هایی همچون فارسی و عربی نیز فراهم کند.
اختراع «رامین صدیقی» یکی از صدها اختراع و دستاورد علمی ارزشمندی است که ایرانیان در طول سال های اخیر به آن دست یافتند و می تواند تا مدت های مدید در تاریخ علم و فناوری جهان، مورد احترام و در یادها باشد.آنچه اهمیت دارد، بازیابی دوباره جایگاه علمی ایران در سطح جهان است که صدها سال به دست فراموشی و بی توجهی سپرده شده بود.
در حال حاضر که کشورمان از حیث تعداد مقالات علمی چاپ شده در فهرست ISI در برخی رشته ها به جمع 15 کشور برتر جهان و از لحاظ تعداد اختراعات نیز به جمع 30 کشور نخست دنیا پیوسته است، این وظیفه بر دوش همه ما هست که از این جریان پشتیبانی کنیم و فناوری را دستمایه سربلندی و افتخار بین المللی برای کشورمان سازیم.
بدون شک امروزه تنها مردم کشورهایی می توانند در جهان سربلند باشند و به خود ببالند که فناوری، محصولات علم و تکنولوژی آنها در زندگی روزمره ، خانه، مدرسه، محل کار و دانشگاه های دیگر کشورها مورد استفاده و نیاز باشد و چه ناخوشایند خواهد بود که ایرانیان با سابقه 7500ساله فرهنگ و تمدن علم گرای خود، نتوانند بار دیگر به این جایگاه دست یابند.
طراحی مدرنترین خودروی برقی جهان با الهام از اندام شیر


________________________________________
به گزارش خبرگزاری مهر، این خودروی برقی به وسیله یکی از طراحان برجسته خودروسازی و برای شرکت پژو ارائه شده است و در ساخت آن از ساختار فیزیکی شیر الهام گرفته خواهد شد.
این خودروی فوق مدرن دارای بسته باتری ویژه ای است که به طرز ماهرانه ای در زیر کاپوت خودرو جاسازی شده و به عنوان منبع اصلی حرکتی آن عمل می کند.
طراح این خودرو اعلام کرده است که این محصول جدید با حداکثر سرعت 160 کیلومتر بر ساعت حرکت کرده و با یک بار شارژ شدن مسافت طولانی بالغ بر 500 کیلومتر را طی می کند.
به گفته کارشناسان این برد حرکتی برای خودروی برقی که صرفا برای مسافتهای کوتاه طراحی شده است قابل توجه به نظر می آید.

بدنه این خودرو از نوعی آلیاژ سبک آلومینیومی، پلاستیک سخت، فیبر کربنی و شیشه ساخته می شود.
یکی از نکات متمایز کننده این خودرو استفاده از صفحه LCD به جای آینه داخلی خودرو است که راننده با استفاده از آن گزارش لحظه به لحظه ای از پشت خودرو به دست می آورد.

 

بدنه این خودرو از نوعی آلیاژ سبک آلومینیومی، پلاستیک سخت، فیبر کربنی و شیشه ساخته می شود.
یکی از نکات متمایز کننده این خودرو استفاده از صفحه LCD به جای آینه داخلی خودرو است که راننده با استفاده از آن گزارش لحظه به لحظه ای از پشت خودرو به دست می آورد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید