بخشی از مقاله

چکیده

امروزه با پیشرفت هائی که در زمینه پلیمر صورت گرفته است کمتر ساختمانی را می توان مشاهده کرد که در آن از لوله هاي پلیمري استفاده نشده باشد. در راه اندازي یک سیستم متشکل از این گونه لوله ها از اتصالات برنجی گوناگونی - انواع سه راهی ، زانوئی و ... - استفاده می شود. در صورتیکه اتصالات از دقت کافی برخوردارنباشد سیستم دچار نشتی شده و ساختمان به مرور زمان از بین می رود . براي ساخت این گونه اتصالات ابتدا شمش هاي برنجی را توسط فورج گرم به فرم اولیه تبدیل کرده و سپس بوسیله فرآیندهاي سوراخکاري ، روتراشی و فرم تراشی آنرا به شکل نهائی می رسانند. با توجه به نیاز انبوه به این گونه اتصالات نیاز به ماشینی است که بتواند در مدت زمان کمتر تعداد اتصالات بیشتر و با دقت مناسب را تولید کند. در این پروژه ماشین مخصوصی طراحی شده است که قادر است اتصال سه راهی ماشینکاري شده تا سایز لص را تنها با تغییر فیکسچر و حداکثر در زذ ثانیه تولید کند.

واژه هاي کلیدي : لوله هاي پلیمري – اتصالات برنجی – سه راهی – ماشین مخصوص

– 1 مقدمه

با توجه به معایب و محدودیت هاي لوله هاي قدیمی محققان تصمیم گرفتند با روش هاي مختلف ، مزایاي لوله هاي کاربردي در ساختمان را افزایش و معایب آنرا کاهش دهند. در نتیجه این تلاش ها منجر به تولید لوله هاي پلیمري شده است که داراي مزایائی از قبیل: عمر طولانی ، انعطاف پذیري بالا، تلفات انرژي کمتر ، افت فشار کمتر و .... هستند. در استفاده از این گونه لوله ها باید از اتصالاتی استفاده کرد که عمري برابر عمر لوله داشته باشند. بدین منظور جنس اتصالات برنج در نظر گرفته می شود با توجه به نیاز به تولید انبوه این گونه اتصالات ، پس از عملیات فورج گرم نیاز به ماشینی است که بتواند در مدت زمان کمتر تعداد قطعات بیشتر و در عین حال با دقت بالا را تحویل دهد. با توجه به این که اتصالات از نظر نوع و سایز لوله ها متنوع هستند، این ماشین بگونه اي طراحی شده است که بتوان با تغییر فیکسچر از آن براي تولید انواع اتصالات استفاده کرد.این پروژه طراحی ماشین مخصوص جهت تولید سه راهی ماشین کاري شده سایز خذ-خذ-خذ را مورد بررسی قرار میدهد .مزایاي این ماشین نسبت به ماشین هاي مشابه عبارتست از: زمان تولید کمتر ، تنوع تولید بیشتر ، تعمیرات کمتر، هزینه اولیه کمتر و دقت بیشتر

– 2 نحوه طراحی ماشین مخصوص

در شکل ذ – الف یک نمونه از اتصال سه راهی خذ-خذ-خذ پس از فورج را نشان می دهد. براي تبدیل این اتصال به شکل نهائی - شکل ذ – ب - نیاز به انجام فرآیندهاي : سوارخکاري، رو تراشی و فرم تراشی است . بنابراین ماشین مخصوص باید بگونه اي باشد که بتواند اتصال فورج شده را گرفته و پس از انجام فرآیندهاي مذکور در کمترین زمان و با بالاترین دقت اتصالی به فرم شکل ذ – ب را جهت استفاده در یک سیستم آب رسانی ، تحویل دهد.

الف- اتصال سه راهی فورج

ب- اتصال سه راهی ماشینکاري شده

جهت آب بندي مناسب سیستم در محل اتصال نیاز به استفاده از اورینگ است . بدین منظور ماشینکاري محل نصب اورینگ بر روي اتصال حائز اهمیت است.قسمت هاي اصلی ماشین مخصوص تولید اتصالات عبارتند از : یونیت هاي براده برداري، بدنه، ایندکس، گریپرها ،سیستم تخلیه براده، مخزن هیدرولیک و اجزاي هیدرولیکی مربوطه ، تابلو برق اصلی ترین قسمت ماشین یونیت هاي براده برداري هستند. هر یونیت مخصوص یک فرآیند ماشینکاري است که با توجه به فرآیند مربوطه اجزاي تشکیل دهندة یونیت ها کمی با یکدیگر متفاوت هستند.هر یونیت از یک موتور الکتریکی - که با توجه به نوع فرآیند سرعت آن متفاوت است - تشکیل شده است که توسط پولی و تسمه تایمینگ انتقال قدرت به اسپیندل انجام می پذیرد. اسپیندل اصلی ترین جز یک یونیت است . طول آن حدود عطتخ وقطر آن در مقاطع مختلف با توجه به نیروهاي وارده متفاوت است . اجزائی که بر روي اسپیندل هر یونیت نصب می شوند عبارتند از : بلبرینگ هاي شیار عمیق ، تماس زاویه اي ، مهره هاي سفت کننده ، آب برگردان و ... . در قسمت جلوي اسپیندل محل نصب کولت ابزار تعبیه شده است که با توجه به ابزارهائی که استفاده می کنیم در کلیه یونیت ها از تخ قحع استفاده می شود.

-3مراحل طراحی ماشین مخصوص

با توجه به فرآیندهاي مورد نیاز براي ماشینکاري اتصال ، تعداد ایستگاههاي ایندکس را تعیین کرده و پیش طرحهائی از شکل بدنه ، نحوه قرار گرفتن یونیت ها ، ایندکس و ... تهیه می کنیم . این پیش طرح ها باید به گونه اي باشد که تا جاي امکان دستگاه داراي ابعاد کوچکتر و وزن کمتر بوده و در حین حال بدنه از مقاومت و صلبیت کافی برخوردار باشد. پس از بررسی پیش طرح ها ، بهترین آنها انتخاب شده بوسیله نرم افزار کأشهتA تحلیل تنش و کرنش می شود. در صورتی که بدنه طراحی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید