بخشی از مقاله

چکیده

در این سخنرانی به معرفی رهیافت پیوند ظرفیت تشدیدي - Resonating Valence Bond - و کاربرد آن در ساختار الکترونی گرافین میپردازیم. نشان خواهیم داد که در تک لایهگرافین توابع موج RVB توصیف دقیقی از حالت پایه و همچنین برانگیختگیهاي با کمترین انرژي به دست میدهند. توابع RVB داراي این خاصیت مهم هستند که همبستگیهاي ابررسانش در آنها تقویت شده است. این نوع نگرش باسکاران را به این سمت این پیش بینی سوق داده است که ممکن است گرافین در شرایط مناسب ابررسانایی با دماي بالا بروز دهد.

مقدمه

محاسبه ترازهاي انرژي مولکولهاي پیچیده و جامدات جزو چالشهاي اساسی پیش روي نظریهپردازان ماده چگال بوده است. در سالهاي آغازین نظریه کوانتومی، پاولینگ مفهوم تشدید - resonance - را ابداع کرد که بر مبناي آن توانست ساختار ترازهاي انرژي بسیاري از مولکولها را به سرعت درك نماید. رهیافت بخش فضایی تابع موج مربوط به پیوند مورد تاکید قرار میگیرد و اربیتالهاي مولکولی توابع موج گستردهاي هستند که از اربیتالهاي اتمی تشکیل دهنده ساخته می شوند.

این روش براي جامدات نیز به صورت سرراستی منجر به اربیتالهاي بلاخ میگردد. محاسبه اینگونه اربیتالها منجر به نظریه نواري جامدات میگردد که در قالب آن، فلزات، عایقها و نیمهرساناها بر حسب تعداد ا لکترونهاي هر یاخته واحد رده بندي می شوند. اما این نظریه براي توصیف سادهترین هیدروکربن یعنی بنزن نیز با چالش مواجه است.[3] از آن جهت که نظریه RVB مبتنی بر الکترونهاي جایگزیده بود، قادر به توضیح فلزات نبود. بعدها اندرسون توابع موج RVB را براي توضیح سیستمهاي اسپینی بدون نظم و همچنین ابررساناهاي دماي بالا مجددا به صحنه تحقیقات وارد نمود .[4] موفقیتهاي اخیر در ساخت تکلایه گرافین [5] نیز محمل دیگري مطرح کردن دیدگاه RVB است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید