بخشی از مقاله

چکیده

در این تحقیق به بررسی ارتباط خصوصی سازی و توسعه بازار مالی در بازار سرمایه ایران پرداخته شده است و روش گردآوری اطلاعات، روش کتابخانه ای می باشد. 7 متغیر که  شامل   - متغیر  خصوصی  سازی،  اندازه    بازار،    نقدینگی بازار،  شاخص  بازارسهام - بازدهی  بازار - ،    اندازه    شرکت  و نسبت قیمت به سود هر سهم - در بررسی فرضیات تحقیق مورد توجه قرار گرفته که متناسب با هر فرضیه به معیارهای سنجش عملکرد - مالی و اقتصادی - و بهره وری - کارایی و اثربخشی - دسته بندی می شود. در راستای این هدف، تعداد شرکت هایی 87 - شرکت - که اطلاعات مورد نیاز برای دوره 4ساله مورد تحقیق - - 90-87 در مورد آنها قابل دسترس بود انتخاب شدند.

نتایج تحقیق بیان می کند که خصوصی سازی با اندازه بازار و شاخص بازار سهام دارای رابطه مستقیم می باشد یعنی با افزایش خصوصی سازی، اندازه بازار سهام و شاخص بازار سهام رشد پیدا می کند و بالعکس ولی خصوصی سازی با نقدینگی بازار رابطه معنی دار ندارد بنابراین براساس نتیجه گیری کلی از تحلیل های انجام شده اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و توسعه مالی بازار سهام دارای رابطه می باشد.

-1 مقدمه

در این فصل به طور خلاصه ابتدا به کلیات تحقیق ازجمله بیان مسئله، اهداف واهمیت تحقیق و در ادامه به چارچوب نظری تحقیق ومدل تحلیلی و فرضیات تحقیق پرداخته می شود. در واقع به طور خلاصه با توجه به اهمیت خصوصی سازی و افزایش کارایی شرکت ها که از اهداف مورد نظر سیاست خصوصی سازی است. در این تحقیق به دنبال بررسی آثار خصوصی سازی برکارایی و بازدهی و ارزش آفرینی شرکت ها بعداز خصوصی سازی هستیم. - ابولحسنی ،33، - 1389

برای این منظور از توسعه بازار مالی از طریق افزایش سطح پس انداز و افزایش سطح سرمایه گذاری می تواند زمینه ساز رشد اقتصادی شود و این که از کانال تاثیر بر تخصیص بهینه منابع و افزایش کارایی سرمایه موجبات رشد اقتصادی را فراهم آورد. همچنین پژوهشگران با تفکیک بازارهای مالی به زیر بخش های آن - بازار پول و بازار سرمایه - اهمیت هرکدام از آنها را در رشد اقتصادی آزمون کرده اند. - مجیدی ، - 201390

-2  چارچوب نظری و پیشینه پژوهش :

چارچوب نظری الگویی است که محقق بر اساس آن درباره رواب بین عواملی که در ایجاد مسئله، مهم تشخیص داده شده اند، نظریه پردازی می کند. این نظریه می تواند ضرورتا سخن پژوهشگر نباشد و به طور منطقی از نتایج قبلی پیرامون مسئله نشآت گیرد. به طور خلاصه چارچوب نظری به رابطه بین متغیرهای مستقل، وابسته، مداخله گر و تعدیل گر که تصور می شود در دگرگونی شرای مورد بررسی نقش دارند، می پردازد. ایجاد چنین چارچوب نظری در برقراری و ساخت فرضیه ها، آزمون ها و همچنین تکمیل درک پژوهشگر کمک می کند - خاکی، 1387، . - 30 در این تحقیق نیز ما به دنبال نشان دادن رابطه متغیرهای تحقیق با توجه به تحقیقات انجام شده می باشیم .

در ایران و جهان تحقیقات زیادی در رابطه با موضوع خصوصی سازی و تاثیرات آن بر    شاخص های مختلف صورت گرفته    که در ذیل به تعدادی    از آن ها    ضمن    بیان نتایج بدست    آمده    اشاره می شود :  - 1  در سال 2010    پژوهشی توس    ژانگ کای هوانگ1    در رابطه با بررسی تغییر در عملکرد مالی و عملیاتی 127 نمونه از شرکت های خصوصی شده چینی که کنترل آن ها از بخش دولتی به بخش خصوصی منتقل گردیده بود، و با هدف گسترش ادبیات جاری در سه جنبه: گسترش ادبیات خصوصی سازی، بیان تاثیرات متفاوت مالکیت در خصوصی سازی و لزوم اصلاحات بیشتر در دولت چین انجام پذیرفت. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید