بخشی از مقاله

چکیده

این پژوهش بدنبال پاسخ به این سوال است که آیا روش مدل سازی برای سریهای زمانی مالی بر اساس بازار خرد مقیاس با الگوی پرش در بازار اوراق بهادار ایران مناسب است یا خیر. لذا از جامعه آماری مورد نظر شامل تمامی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده که با روش نمونهگیری تصادفی در نهایت 108 شرکت به عنوان نمونه انتخاب شد و طی دوره زمانی پنج ساله از 1389 تا 1393 استفاده شده است. مهمترین نتیجه این تحقیق آن است که روش مدل سازی به سری های زمانی مالی بر اساس مدل ساختاربازار کوچک با جهش مناسب برای استفاده در بورس اوراق بهادر میباشد.

کلید واژه ها: بازار خرد مقیاس، الگوی پرش

.1 مقدمه

بکارگیری روشهای سریهای زمانی به منظور پیشبینی بازارهای مالی، بهبود تصمیمگیریها و سرمایهگذاریها به ضرورتی انکارناپذیر در دنیای امروز تبدیل شده است. پیشبینی سریهای زمانی یکی از مهمترین زمینههای پیشبینی است که در آن مشاهدات گذشته یک متغیر جمعآوری و به منظوربه دست آوردن روابط اساسی بین مشاهدات و تعیین یک مدل توصیفی، موردتجزیه و تحلیل قرارگرفته و سپس مدل حاصله به منظور برونیابی سریهای زمانی مورد استفاده قرار میگیرد. این روش مد لسازی مخصوصًا زمانی مفید است که در مورد فرایند اساسی تولید دادهها دانش کمی در دسترس باشد و یا هنگامی که هیچ مدل توضیحی رضایتبخشی که متغیر وابسته را به سایر متغیرهای توضیحی مرتبط سازد وجود نداشته باشد. - خاشعی،. - 1384

بازار سرمایه در اقتصاد کشورها نقش مهمی ایفا میکند و توجه به این بازار و مبانی تصمیم گیری در آن ضروری میباشد. از آنجایی که هدف سرمایهگذاران کسب حداکثر ثروت میباشد، اگر شرکتها در ایجاد ارزش موفق باشند، نه تنها سرمایهگذاران بلکه کل جامعه از ایجاد ارزش بهرهمند خواهد شد. با توجه به اهمیت نقش بازار سرمایه، ارزیابی سودآوری در فرآیند تصمیم گیری از اهمیت به سزایی برخوردار است؛ بنابراین کاربرد معیارهای مالی و مبتنی بر بازار به منظور ارزیابی سودآوری ضروری است. برای ارزیابی سودآوری و نقدینگی شرکتها روشهای مختلفی ارائه شده است. یکی ازآن ها، نسبتهای مالی است که از اوایل قرن بیستم مورد استفاده قرار گرفته است.

در این میان، شاخصهایی که به ارزیابی وضعیت نقدینگی شرکتها میپردازد، از دیرباز مورد توجه خاص تحلیلگران بوده است. این امر موجب شد تا تحلیلگران مالی همچون ملیک و بریتا - - 1974 ریچارد و لافلین - - 1980 و شالمن و کاکس - - 1985 با تجزیه و تحلیل معایب شاخصهای سنتی - نسبتهای جاری و آنی - بتوانند شاخصهای نوینی را ارائه کنند. - خوشتینت ونمازی2،. - 2004 شاخصهای مزبور، ایرادهای شاخصهای سنتی نقدینگی شامل در نظر نگرفتن درجه نقدینگی داراییهای جاری و زمان باز پرداخت بدهیهای جاری و لحاظ نکردن ترکیب موجودی کالا را مورد توجه قرار میدهد. همچنین با توجه به اینکه مدیران میتوانند تعهدات جاری را به وسیله شناسایی افزایش درآمد - فروش نسیه - یا به تاخیر انداختن شناسایی هزینه - ذخیره کاهش برای مطالبات - دستکاری کنند،

جریان های نقدی نسبت به سود معیار بهتری برای ارزیابی عملکرد است - شایان هو3،. - 2004 در این پژوهش رهیافت مدل سازی برای سریهای زمانی مالی براساس بازار خرد مقیاس با الگوی پرش: مطالعه موردی بازار اوراق بهادار ایران مورد بررسی قرار می گیرد.باتوجه به مطالبهای فوق باید به این سوال پاسخ داد: روش مدل سازی برای سری های زمانی مالی بر اساس بازار خرد مقیاس با الگوی پرش در بازار اوراق بهادار ایران رابطه وجود دارد؟ این مقاله در پنج قسمت تدوین شده است. بعد از مقدمه اشاره مختصری به ادبیات موضوع میشود. در بخش سوم به معرفی الگو تحقیق پرداخته و در بخش چهارم به تجزیه و تحلیل الگو میپردازیم و در انتها نتیجهگیری آورده شده است.

.2 پیشینه تحقیق

مارسلینو و همکاران - 2006 - 4 پیشبینی تجربی تکراری از مدلهای خود رگرسیون تک متغیره و دو متغیره رابا دادههای سریهای زمانی اقتصادی کشور ایالات متحده در 170 ماه بین سالهای 1959 تا 2002 بررسی کردهاند. ایده پایداری در پیشبینی، همانند روشهای مدلسازی پایدار در بسیاری از مدلهای سریهای زمانی قابل کاربرد میباشد. دادههای پرت در پیشبینی سریهای زمانی نیز میتوانند اثرات نامطلوبی را بر مدلسازی و نهایتا پیشبینی مشاهدات بر جای گذارند و موجب پیشبینیهای غیر قابل اعتمادی میشوند.

کروکس - 2011 - 5 روش پایداری برای پیشبینی پایدار سریهای زمانی غیرایستا ارائه کردهاند. مدل استفاده شده در این رویکرد مدل رگرسیونی غیر پارامتریک بوده و با روش برآوردMM به صورت پایدار برآورد شده است. روش ارائه شده با دادههای پرت خوب عمل میکند. نتایج پژوهش نوبانی و الهاجر - 2009 - 6 نقل از نصیرزاده، رستمی - 1391 - نشان داد که مدیران با کاهش دوره تبدیل وجه نقد و دوره وصول حساب های دریافتنی میتوانند سودآوری - بازده فروش - و گردش وجه نقد شرکت خود را افزایش دهند. همچنین، کاهش دوره تبدیل موجودی وطولانی کردن دوره سررسید حسابهای پرداختنی موجب کاهش سوددهی و گردش نقدی شرکت میشود.

شارما و کومار - 2011 - 7 نقل از نصیر زاده ، رستمی - - 1391 با بررسی ارتباط بین مدیریت سرمایه در گردش و سودآوری به این نتیجه رسیدند که ارتباط معناداری بین دوره تبدیل وجه نقد و سودآوری - بازده داراییها - وجود ندارد. مهدوی و براتیمهر - 2010 - 8 نصیر زاده ، رستمی - - 1391 به بررسی کاربرد نسبتهای جریان وج وه نقد در ارزیابی عملکرد مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند. نتایج پژوهش آنها نشان داد که نسبتهای تعهدی و نسبتهای حاصل از صورت جریان وجوه نقد هر کدام دارای محتوای اطلاعاتی خاصی هستند و نمیتوان این دو را جایگزین یکدیگر کرد. همچنین، ارائه آنها در کناریکدیگر میتواند به شناخت بهتر نقاط قوت و نارسایی های یک واحد تجاری کمک کند. درضمن، شاخصهای نقدی به خوبی میتواند تصویر مناسبی از سودآوری، بازده و توان پرداخت بدهی شرکتها را ارائه دهد، ولی شاخصهای مزبور در نشان دادن تصویر مناسب از نقدینگی ناتوان است.

هاوی وهمکاران" - 2015 - 9روش مدل سازی به سری های زمانی مالی بر اساس مدل ساختاربازار کوچک با جهش " براساس مدل ساختاربازار کوچک زمان گسسته ، الگوریتم تشخیص پرش بازگشتی آنلاین پیشنهاد شده است، که با توجه به ویژگی مارکوف سری زمانی مالی و قضیه بیز توسعه یافته است. شبیه سازی و مطالعات موردی نشان می دهد امکان سنجی و اثربخشی مدل و روش برآورد ارائه شده در این مقاله است.

.3 مدل تحقیق و روش تجزیه و تحلیل

.1-3 تصریح مدل

حال به معرفی مدل این مقاله میپردازیم که برگرفته از مطالعه هاوی وهمکاران - 2015 - است. در این مطالعه روش مدل سازی به سری های زمانی مالی بر اساس مدل ساختاربازار کوچک با جهش برای بازار سهام ایران صورت میپذیرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید