بخشی از مقاله

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سلامت عمومی با عملکرد شغلی معلمان ابتدایی شهر خاش بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی می باشد. بدین منظور با روش تصادفی طبقه ای181 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و با پرسشنامه های سلامت عمومی گلدبرگ - - 1972 و پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون - - 1970 ارزیابی شدند. برای توصیف داده ها از میانگین و انحراف معیار و برای تحلیل داده ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، t تک نمونه ای و رگرسیون گام به گام استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین سلامت عمومی و عملکرد شغلی معلمان ابتدایی رابطه مثبت و معنی داری در سطح 99 درصد وجود دارد.میانگین سلامت عمومی و عملکرد شغلی در سطح 99 درصد بالاتر از حد متوسط می باشد. سلامت عمومی 6/1 درصد از عملکرد شغلی معلمان ابتدایی در سطح 99 درصد را پیش بینی می کند. بنابراین معلمانی ابتدایی که از سلامت عمومی بالایی برخورداند، عملکرد شغلی بالاتری دارند.

کلمات کلیدی : سلامت عمومی، عملکرد شغلی، معلمان ابتدایی.

.1مقدمه

آری1،2006 بیان می دارد که سازمان ها برای حفظ بقا و پیشرفت به بهبود مستمرعملکرد خود نیاز دارند و منابع انسانی، سرمایه های بنیادی سازمان ها و منشأ هر گونه تحول و نوآوری درآنها تلقی می شوند. در این رابطه، نظام آموزشی هر کشوری از نظر نیروی انسانی و مشاغل ایجاد شده درآن، بالاترین نسبت را درمیان سازمان ها و دستگاه های دولتی دارا می باشد که ارزیابی عملکرد، در مسیر نیل به اهداف و مأموریت های سازمانی تعداد قابل توجهی از افراد کشور به عنوان یادگیرنده، وظیفه ای ضروری است.[9]در نظام آموزشی موفق معلمان نقش حیاتی دارند و اعتقاد بر این است که عملکرد خوب دانش آموزان به کارایی نحوه تدریس معلمان آنها وابسته است. عملکرد شغلی2 معلمان یکی از مهمترین عوامل در تسهیل یادگیری دانش آموزان است.

عملکرد شغلی معلمان بیانگر کیفیت تدریس و آموزش در یک مدرسه است بدون تردید معلمان از مهمترین متخصصان برای آینده جامعه به شمار می روند و بدون وجود آنها نظام آموزشی از کار می افتد .[1]عملکرد شغلی درجه ای از انجام وظایف محوله به فرد در شغل وی می باشد. عملکرد را فعالیت هایی تعریف کرده اند که به طور معمول بخشی از شغل و فعالیت های فرد است و باید آن را انجام داد. عملکرد شغلی دو مؤلفه را در بر می گیرد. مؤلفه اول، علکرد وظیفه ای است که نیازمندی ها و الزامات شغلی را منعکس می کند و مؤلفه دوم عملکرد زمینه ای است که فعالیت های تعریف نشده و نامشخص نظیرکار تیمی و حمایتی را در بر می گیرد.[7]

سلامتی صرفاً عدم بیماری نیست؛ ممکن است شخص از نظر آسیب شناسی هیچ گونه مشکل عینی نداشته باشد ولی با وجود این هم سالم هم نباشد، مطمئناً هر گونه انحرافی که در حال احساسی یا کنشی فرد رخ دهد و خود فرد آن را غیر طبیعی بداند، حاکی از آن است که فرد سالم نیست. همچنین سلامت عمومی1 را معادل کلیه روش ها یا تدابیری می داند که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری روانی به کار می رود.سازمان بهداشت جهانی سلامت عمومی را حالت خوب بودن کامل از نظر جسمی، روانی و اجتماعی در نظر گرفته است.[2]سازمان بهداشت جهانی بیانگر این مسئله است که سلامت، یک مسئله چند بعدی است و باید توجه داشت که ابعاد مختلف سلامت و یا بیماری بریک دیگر اثر می کنند و تحت تأثیر یک دیگر قرار دارند، لذا اقدامات انجام شده برای ارتقاء سلامت باید به تمام جوانب سلامت فردی - جسمی، روانی و اجتماعی - توجه داشته باشد. .[3]

روانشناسان به خوبی می دانند که روان انسان به طور مستقیم تحت تأثیر شرایط بدنی و جسمانی اوست و به طور متقابل جسم انسان و اعمال اندام ها، تحت تأثیر فضای روانی و ذهنی قرار می گیرد.[5]مسلماً معلمانی که از سلامت عمومی خوبی برخوردارند می توانند تمام اهداف و مطالب آموزشی را به طور کامل به دانش آموزان انتقال بدهند و عملکرد بالایی داشته باشند. مطمئناً معلمانی که بیمار هستند، نحوه تدریس و آموزش آنها تحت تأثیر مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی آنها قرار دارد. بنابراین توجه به سلامت عمومی معلمان که نقش مهمی بر عملکرد آنها دارند ، ضروری است. متغیرهای سلامت عمومی و عملکرد شغلی با توجه به نقش مهم معلم در آموزش و پرورش لازم است، مورد توجه قرار گیرند.

پژوهش های صورت گرفته در زمینه متغیرهای بیان شده مرتبط با معلمان محدود بوده، این پژوهش درصدد یافتن رابطه سلامت عمومی با عملکرد شغلی معلمان ابتدایی شهر خاش می باشد.عمده پژوهش های انجام شده در این زمینه بیشتر همبستگی عملکرد شغلی معلمان را با هوش سازمانی، انگیزش درونی، سبک رهبری، روحیه معلمان، رهبری مدیر، جو سازمانی مدرسه، درگیری خارج از حوزه آموزش، خودآگاهی، ارضاء نیازهای روان شناختی و سلامت روان؛ و سلامت عمومی معلمان را با هوش هیجانی، استرس شغلی و فرسودگی شغلی بررسی کرده اند.ازجمله احمدی، امانی ساری بگلو و معصومی - - 1393 بیان می دارند که انگیزش درونی اثر مثبت و معنی داری بر عملکرد شغلی دارد. یاسینی، عباسیان و یاسینی - - 1392 بیان می دارند که سبک رهبری توزیعی مدیران با عملکرد شغلی رابطه معنی داری دارد.

غلامی، عقابی، امیرشاهی و یداللهی - - 1391 به این نتیجه رسیدند که بین روحیه معلمان و عملکرد شغلی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. قره، فردوسی و مرعشیان - - 1391 به این نتیجه رسیدند که بین مؤلفه های هوش سازمانی و عملکرد شغلی مدیران رابطه معنی داری وجود دارد. مهری، قربانی و سبزه آرای لنگرودی - - 1391 به این نتیجه رسیدند که عملکرد شغلی با شاخص های خودآگاهی و ارضاء نیازهای روان شناختی رابطه مثبت و با شاخص های سلامت روان رابطه منفی دارد. ورانگ و لنا - 2014 - 2 به این نتیجه رسیدند که عملکرد شغلی با رهبری مدیر و جو سازمانی مدرسه رابطه معنی داری دارد. اومینیانگ،گادوین، آکپان،اینیوبانگ و اکپو - 2011 - 1 به این نتیجه رسیدند که عملکرد شغلی به طور قابل توجهی تحت تأثیر درگیری خارج از حوزه آموزش قرار دارد. آ

دیمی - 2010 - 2 بیان می دارد که عملکرد شغلی در نیجریه در سطح متوسط می باشد و عملکرد شغلی معلمان در مدارسی که اصول سبک رهبری استبدادی استفاده می شود بهتر از مدارسی است که اصول سبک دموکراتیک استفاده می شد.بنی هاشمیان، بهرامی احسان و مؤذن - - 1389 بیان می دارند که بین سلامت عمومی و هوش هیجانی مدیران رابطه معنی داری وجود دارد. ابخو و جناآبادی - - 2015 به این نتیجه رسیدند که سلامت عمومی با فرسودگی شغلی معلمان و مؤلفه های خستگی عاطفی و مسخ شخصیت رابطه منفی و معنی داری دارد. طالقانی، عسگری و کیانی - - 2012 بیان می دارند که سلامت عمومی و استرس شغلی رابطه منفی و معنی داری دارد.

.2اهداف و سوالات

-1 تعیین وضعیت سلامت عمومی معلمان ابتدایی.

-2 تعیین وضعیت عملکرد شغلی معلمان ابتدایی.

-3 بررسی رابطه بین سلامت عمومی با عملکرد شغلی معلمان ابتدایی.

-4 تعیین میزان پیش بینی عملکرد شغلی معلمان ابتدایی از طریق متغیر سلامت عمومی آنان.

-1معلمان ابتدایی به لحاظ سلامت عمومی در چه وضعیتی قرار دارند؟

-2 معلمان ابتدایی به لحاظ عملکرد شغلی در چه وضعیتی قرار دارند؟

-3 آیا بین سلامت عمومی و عملکرد شغلی معلمان ابتدایی رابطه وجود دارد؟

-4 سلامت عمومی معلمان ابتدایی چه میزان قادر به پیش بینی عملکرد شغلی آنان است؟

.3روش تحقیق

تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی می باشد، جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر خاش، در سال تحصیلی94-95 تعیین شده، که تعداد آن ها380 نفر بوده است که از این تعداد 189 نفر مرد و 191 نفر زن می باشند. بر اساس جدول مورگان وبا روش تصادفی طبقه ای نمونه آماری 181 نفر انتخاب شد، و در نهایت با توجه به نسبت معلمان90 نفر مرد و 91 نفر زن انتخاب شد. به منظور گردآوری داده ها از دو پرسشنامه زیر استفاده گردید.

الف - پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ - - 1972

پرسشنامه سلامت عمومی برای اولین بار توسط گلدبرگ در سال 1972 تنظیم و به طور وسیع به منظور تشخیص اختلالات خفیف روانی به کار برده شده است.از طرفی چون فرم اصلی پرسشنامه - 60 آیتمی - قادر نبود برخی از مطالعات در

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید