بخشی از مقاله

چکیده:

اهمالکاری را به عنوان » تمایل به دوری از انجام یک فعالیت، وعده به انجام دادن آن در زمان دیگر و استفاده از بهانهها و عذرهای متفاوت برای توجیه این تأخیر و دوری از سرزنش ناشی از آن « تعریف کرده اند.در تعریف اهمالکاری تجربه ذهنی ناراحتی ناشی از این تأخیر را نیز اضافه نمودهاند و با در نظرگرفتن اینکه اهمالکاری در امور تحصیلی و به ویژه آماده شدن برای امتحانات پایان ترم، شیوع بیشتری دارد. . از آنجا که هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین اهمال کاری تحصیلی و دشواری های هیجانی دانش آموزان دختر دارای والدین بدرفتار و عادی در مدارس دخترانه غیرانتفایی شهرستان ساوه می باشد؛ لذا از نظر اهداف در دسته تحقیقات کاربردی، از لحاظ روش گردآوری داده ها کمی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه از نوع همبستگی است. جامعه آماری در این تحقیق، به تعداد 338 نفر است.

حجم نمونه نیز 181 نفر محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها ، در سطح آمار استنباطی از آزمون پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است . جهت تدوین مبانی نظری و ادبیات تحقیق و اندازه گیری متغیرها، از اطلاعات کتابخانه ای و روش میدانی و سایر منابع فارسی و لاتین استفاده شده است. و با توجه به نوع روش تحقیق که توصیفی- پیمایشی می باشد، از ابزار پرسشنامه ای و مصاحبه، برای جمع آوری اطلاعات به کار گرفته شده است. با توجه به نتایج به دست آمده نتیجه زیر حاصل می گردد:بین دشواری های هیجانی دانش آموزان دختر دارای والدین بدرفتار و عادی با اهمال کاری تحصیلی رابطه وجود دارد3

کلمات کلیدی : سلامت روان ، فرزند پروری ، دشواری های هیجانی

ادبیات تحقیق:

-1اهمال کاری تحصیلی:

اهمال کاری تحصیلی نوع خاصی از اهمال کاری که بسیار شایع است، اهمال کاری تحصیلی است. اهمال کاری تحصیلی را تمایل غالب و همیشگی فراگیران برای به تعویق انداختن تحصیلی تعریف نموده اند، که تقریباً همیشه با اضطراب همراه است.نمونه بارز اهمال کاری تحصیلی ، به تاخیر انداختن مطالعه درس تا شب امتحان و اضطراب ناشی از آن است

-2 دشواری های هیجانی:3

تنظیم هیجانی به عنوان مقوله ای مشتمل بر آگاهی ، درک هیجانات ، پذیرش هیجانات توانایی معنی کنترل کردن رفتارهای تکانشی و رفتار کردن مطابق با اهداف مطلوب به منظور دستیابی به اهداف فردی و مطالبات موقعیت تعریف می شود.زمانی که شخص دست به کاری می زند و متوجه می شود که این کار در راستای اهداف خویش بوده است ، هیجانات به وجود می آید ،با این وجود توانایی فرد در کنترل هیجاناتش یکی از مهم ترین قابلیت هاست که باید آموخته شود. تنظیم هیجانی به عنوان فرآیند ، آغاز ، حفظ ، تحویل ، و یا تغییر در بروز ، شدت یا استمرار احساس درونی و هیجان مرتبط با فرآیندهای اجتماعی - روانی و نیز سبکی در انجام رساندن اهداف فرد تعریف می شود.

-3والدین بد رفتار و عادی4

والدین می توانند برای ویژگی های مثبت فرزندان خود امتیاز کامل قائل نشوند و در عین حال آنها را به خاطر نقایصی که دارند سرزنش نکند. کیفیت خوب تطابق محور و دلبستگی کودک، مراقبت کننده نیز هست. این اولین رابطه صمیمانه از تعامل بین مادر و فرزند بوجود می آید و سبک هیجانی هر دو از آن دخالت دارد در مطالعه خود نشان دادند که مؤلفه های توافق دو تایی مادر- رضایت دو تایی پدر- انسجام دو تایی پدر و سبک فرزند پروری پدر بیشتر از سایر مؤلفه ها قادر به تبیین سلامت عمومی فرزندان هستند.در واقع والدین بد رفتار و عادی به ترکیبی از رفتارهای والدین گفته می شود که در موقعیت های گسترده ای روی می دهند و فضای با دوامی را برای رشد و تحول کودک و نوجوانان به وجود می آورند به مجموعه رفتارها ، نگرش ها ، هیجانات و مسئولیت هایی که به صورت مستقیم توسط والد بر کودک منتقل می گردد.

-4خانواده:

خانواده، نخستین نهاد اجتماعی است که فرد در آن پا به عرصه زندگی میگذارد و اولین پایههای تربیت و تعلیم در آن گذارده میشود. وجود محبت و عاطفه در خانواده رمز سعادت و خوشبختی انسان است و کلید بسیاری از مشکلات و راه جلب احترام و رعایت حقوق دیگران است. عاطفه، عشق و محبت به فرزندان، میتواند اراده متزلزل و روح آشفته آنان را درمان کند و آنان را به زندگی سعادتمند و موفق امیدوار سازد. لذا برای تربیت و پرورش درست فرزندان، باید محیطی ایجاد کرد که در آن درگیری و اختلافی نباشد. محبت و صداقت، ایمان و عشق به خوبیها، صمیمیت، وحدت و اتحاد میتواند راهگشای بسیاری از مشکلات باشد.نوجوانان و جوانان قشر عظیمی از جمعیت هر کشور خصوصاً جامعه ما را تشکیل میدهند.

آنان سرمایههای ارزشمند جامعه و امیدهای درخشان مملکت تلقی میشوند و عامل بسیار مهمی در رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور به شمار میروند و از ایشان انتظار میرود که در آیندهای نه چندان دور مسئولیت عظیم و سنگین اداره چرخهای مملکت خود را عهدهدار گردند.آیین مقدس اسلام عنایت خاصی به نسل جوان داشته و آنان رااز جنبههای مادی، معنوی، اخلاقی، اجتماعی، روانی و تربیتی تحت مراقبت قرار داده است. اولیاءگرامی اسلام نوجوانی و جوانی را در ردیف بزرگترین نعمتهای الهی در زندگی بشر شناخته و به انحاء مختلف به آن توجه نمودهاند. برای نمونه پیامبر گرامی اسلام - ص - میفرمایند : در قیامت هیچ بندهای قدم از قدم برنمیدارد مگر آنکه به این پرسشها پاسخ دهد: اول آنکه عمرش را در چه کاری سپری کرده و دوم آنکه جوانیش را در چه راهی صرف کرده است.

حضرت علی - ع - میفرمایند : دو چیز است که قدر و قیمتشان شناخته نیست مگر آنکه از دست بروند، یکی جوانی و دیگری تندرستی.در اسلام همچنین از نوجوانی و جونی به عنوان منزل قوت و نیرومندی ایام زندگی یاد شده است که بین ضعف ایام کودکی و ناتوانی دوره پیری قرار گرفته است. همانطور که فلسفی نوشته است، ایام جوان یدوران قوت و قدرت است؛ دوران نشاظ و شادمانی و امید است ؛ دوران شور و التهاب است؛ دوران کار و تلاش است؛ مزارع سرسبز با نیروی نسل جوان آباد است؛ معادن با سعی و کوشش نسل جوان استخراج میشود؛ عمران و آبادیها مدیو همت نسل جوان است و سرانجام دفاع از مرزها و حقظ استقلال و امنیت کشور به عهده نسل جوان است.

-5فرزند پروری و مشکلات رفتاری و تحصیلی فرزندان:

مشکلات رفتاری کودکان شامل اعمالی است که از یک طرف بر فرایند رشد و انطباق کودک تاثیر منفی می گذارد و از طرف دیگر برای دیگران نیزمزاحمت بوجود می آوردغالباً. والدین مشکلات رفتاری کودکان را دشواری در اداره رفتارهایی مانند پرخاشگری،داد و فریاد راه انداختن و نافرمانی می دانند. در حالی که بدلیل انعکاس شیوه تعاملی والدین، در الگوهای تربیتی زمینه هایی فراهم می آید که باعث بروز مشکلات رفتارهای کودک می شودرابطه رفتارهای منفی فرزند پروری با مشکلات رفتاری کودک در مطالعات زیادی مورد بررسی قرار گرفته است.مطالعات رومانو، ترملی، بولریک، سوییشر - 2005 - 5 در مورد کودکان 2 تا 11 ساله نشان داد کودکان مادرانی که دارای خلق افسرده و روشهای فرزند پروری تنبیهی هستند پرخاشگری جسمی بیشتری و رفتارهای مثبت اجتماعی کمتری دارند، فرزند پروری نه تنها در رفتارهای کنونی کودک ، بلکه در بروز مشکلات رفتاری دوره های بعدی نیز موثر است.

البته اهمیت این موضوع در مورد کودکانی که در سنین پیش از مدرسه قرار دارند بیشتر از کودکان سنین بالاتر است، زیرا مطالعه لاوین نشان داده است مشکلات سلوکی کودکان از طفولیت تا 6 سالگی به صورت اختلالهای شدید رفتاری در دوران بعدی ادامه می یابد. به گونه ای که در این مطالعه طولی در مورد کودکان 2 تا 3 ساله نشان داده شده است که بیش از 50 درصد کودکان پژوهش، مشکلات رفتار مخل داشتند، که تا دوران مدرسه و سن نوجوانی نیز ادامه داشته است . علاوه بر این مشکلات رفتاری کودکان که به دلیل غیر موثر بودن شیوه های فرزند پروری روی می دهد می تواند نسل به نسل منتقل شود. به گونه ای که نتایج چندین مطالعه بین نسلی، نشان می دهد فرزند پروری در نسل اول تاثیر مستقیم پرخاشگری بر فرزند پروری نسل دوم داشت و فرزند پروری این نسل نیز به صورت مستقیم، با پرخاشگری نسل سوم مرتبط بوده است.اهمیت اثر پایداری شیوه فرزند پروری بر کودکان، به اندازه ای است که به عقیده سایمونز، ویتبک، کانگر - 1999 6 ، نقل از ولف و هایرچ - 2003 7 نوع شیوه فرزند پروری که در دوران کودکی بر فرد اعمال شود بر کیفیت و اعتقادات فرزند پروری او در زمان بزرگسالی، بهزیستی هیجانی ، و رضایت از فرزندان نیز موثر است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید